Vad tål silikonfogar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel_N
    Användare
    • april 2007
    • 74

    Vad tål silikonfogar?

    Jag brukar rengöra insidan av akvarieglaset med en diskborste, verkar vara skonsammare mot glaset än magneter och skrapor. Har inte fått några repor än iallafall.
    Men idag slog det mig att jag även brukar komma åt silikonfogarna med diskborsten när jag rengör. Tål de denna behandling?

    En annan sak. Silikonfogarna på sidan om framrutan brukar bli bruna och gröna, men silikonfogarna baktill har efter 6 månaders drift inte fått nån beläggning alls. Vad kommer det sig?
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #2
    Ursprungligen postat av Daniel_N
    Men idag slog det mig att jag även brukar komma åt silikonfogarna med diskborsten när jag rengör. Tål de denna behandling?

    Silikonfogarna på sidan om framrutan brukar bli bruna och gröna, men silikonfogarna baktill har efter 6 månaders drift inte fått nån beläggning alls. Vad kommer det sig?
    En frisk silikonfog är mycket seg & stark, och kan inte skadas av en diskborste.
    Om beläggningen du ser är ovanpå limmet är det nog bara alger (kanske är det ljusare framtill i akvariet?) men om de är UNDER limmet har limmet börjat släppa från glaset, och du bör då börja fundera på att byta ut det.

    Kommentar

    • Daniel_N
      Användare
      • april 2007
      • 74

      #3
      Ursprungligen postat av Mike_Noren
      En frisk silikonfog är mycket seg & stark, och kan inte skadas av en diskborste.
      Om beläggningen du ser är ovanpå limmet är det nog bara alger (kanske är det ljusare framtill i akvariet?) men om de är UNDER limmet har limmet börjat släppa från glaset, och du bör då börja fundera på att byta ut det.
      Tror inte beläggningen är under silikonet då jag köpte karet i augusti. Hoppas jag iallafall
      Jag hade en teori om att diskborsten hade ruggat upp ytan på silikonet, och att algerna hade lättare att få fäste där än på bakfogarna som jag aldrig rört. Vad tror du om det?

      Jag hoppas det inte är så för jag vill fortsätta med diskborsten eftersom den funkar så bra

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #4
        Silikonfog är hårt och segt, det skall nog vara en skurborste i stål för att repa den...

        Kommentar

        • Daniel_N
          Användare
          • april 2007
          • 74

          #5
          Det låter betryggande, då fortsätter jag som innan

          Kommentar

          Arbetssätt...