MH + Växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #61
    Ursprungligen postat av defdac
    Hehe ja. Det började kanske sväva ut lite väl mycket, fast det var ju intressant såklart.

    Hur skulle man sätta upp ett experiment för att se om bottenvärme faktiskt skapar cirkulation i bottnen och det inte blir någon termoklin?
    1. Lägg i grus och bottenvärme.
    2. Färga vatten med karamellfärg och häll upp till hälften av gruset.
    3. Fyll mycket försiktigt akvariet.
    4. Sätt en lampa ovanpå så att det blir stagnation (varmt vatten bildar lock).

    Gör exakt samma sak i ett annat akvarium.

    5. Slå på bottenvärmen i det ena.

    6. Kolla vilket akvarium som fortast får vattnet färgat.

    OM det bildes en "omvänd" termoklin så färgas vattnet fortast i akvariet utan bottenvärme. Detta skulle gå rätt långsamt. Det finns även risk att det bildas termokliner i båda fallen och att det inte blir någon skilnad.

    OM det bildas strömmar så färgas vattnet fortast med bottenvärme. Detts skulle gå rätt fort.

    Edit: Du behöver ju inte ta ett akvarium. Ta en PET flaska och ställ ett värmeljus under. Då kan du ju ta tio av i varje behandling och tom räkna statistik!
    Senast redigerad av Ola Svensson; 20 mars 2008, 14:50.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • defdac
      Användare
      • april 2002
      • 865

      #62
      Läckert, tack Ola!

      Ang. blomjord så ska det helst vara en mager sort med så lite andel gödning och kompost som möjligt. Dvs det ska i princip mest vara torv.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Rickard
        Användare
        • april 2002
        • 727

        #63
        Ursprungligen postat av defdac
        Läckert, tack Ola!

        Ang. blomjord så ska det helst vara en mager sort med så lite andel gödning och kompost som möjligt. Dvs det ska i princip mest vara torv.
        M.a.o. billigast möjliga. Det blir lite skillnad mot de bottensubstrat jag tittade på innan som kostade ca 3000:- för mitt kar mot 1 st säck blomjord a 50:-.

        På något sätt blir man inte svårövertygad när det gäller en sådan besparing:-)
        M.v.h.
        Rickard

        Kommentar

        • Rickard
          Användare
          • april 2002
          • 727

          #64
          Nu tror jag att denna bit är klar. Jag har fått hem moduler, CO², pump (Eheim 2080), MH (3X150W+2XT5), mm. Det fattas bara karet (försenat) som kommer på tisdag och möbel som jag inte har någon lösning på än. Sedan får jag återkomma med vilka sorts växter jag skall ha.

          Det som är klart är att jag skall ha 2 st stora svärdsplanter sedan vill ja ha något som växer ovan för karet också. Växterna skall naturligtvis var biotopriktiga för Amazonas Guyana.

          Finns det någon växtsida typ fishbase där man ser ursprunget av växten?
          M.v.h.
          Rickard

          Kommentar

          • defdac
            Användare
            • april 2002
            • 865

            #65

            och

            (där kan du välja region och få upp alla växter därifrån, glöm inte att du även kan välja kosmopoliter)
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Rickard
              Användare
              • april 2002
              • 727

              #66
              Ursprungligen postat av defdac
              http://www.tropica.com
              och

              (där kan du välja region och få upp alla växter därifrån, glöm inte att du även kan välja kosmopoliter)
              Kosmopoliter innebär att dom finns överallt?
              M.v.h.
              Rickard

              Kommentar

              • Rickard
                Användare
                • april 2002
                • 727

                #67
                Böcker

                Det här börja bli jobbigt....

                Ju mer man gräver destomer vill man gräva.

                Finns några bra böcker om växter? Jag vet att troligen får man kloka och snabba svar här på nätet men det kan vara bra med lite baskunskap.
                M.v.h.
                Rickard

                Kommentar

                • defdac
                  Användare
                  • april 2002
                  • 865

                  #68
                  Japp dom ska finnas överallt om jag förstått det rätt.

                  Det är rätt dåligt med böcker inom växtakvaristik. Designmässigt några böcker av Takashi Amano från tidigt 90-tal, Ekologi/kemimässigt Diana Walstads "Ecology of the planted aquarium" och uppslagsverkmässigt Kristel Kasselmans "Aquarium Plants".

                  Allihop är väldigt gammalmodiga vad gäller gödningssyn. Där ligger dom runt 10 år efter de metoder som brukar diskuteras på nätet. Jag säger dock inte att det är dåliga metoder, men det har hänt en hel del och det finns väldigt raffinierade alternativ.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Rickard
                    Användare
                    • april 2002
                    • 727

                    #69
                    Ursprungligen postat av defdac
                    Japp dom ska finnas överallt om jag förstått det rätt.

                    Det är rätt dåligt med böcker inom växtakvaristik. Designmässigt några böcker av Takashi Amano från tidigt 90-tal, Ekologi/kemimässigt Diana Walstads "Ecology of the planted aquarium" och uppslagsverkmässigt Kristel Kasselmans "Aquarium Plants".

                    Allihop är väldigt gammalmodiga vad gäller gödningssyn. Där ligger dom runt 10 år efter de metoder som brukar diskuteras på nätet. Jag säger dock inte att det är dåliga metoder, men det har hänt en hel del och det finns väldigt raffinierade alternativ.
                    Kristel Kasselmans "Aquarium Plants" ligger på 500 pix så den är direkt inte gratis. Man vill ju inte köpa grisen i säcken...

                    Är den det bästa uppslagsverket?
                    M.v.h.
                    Rickard

                    Kommentar

                    • Wilhelm
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9122

                      #70
                      Ursprungligen postat av Rickard
                      Kristel Kasselmans "Aquarium Plants" ligger på 500 pix så den är direkt inte gratis. Man vill ju inte köpa grisen i säcken...

                      Är den det bästa uppslagsverket?
                      Absolut! Finns inget bättre.
                      När det gäller gödning, så får man prova sig fram vad som passar just i sitt akvarium.
                      mvh Wilhelm

                      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                      www.linkopings-akvarieforening.net/
                      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                      Kommentar

                      • Rickard
                        Användare
                        • april 2002
                        • 727

                        #71
                        Ursprungligen postat av Wilhelm
                        Absolut! Finns inget bättre.
                        När det gäller gödning, så får man prova sig fram vad som passar just i sitt akvarium.
                        Jag beställde den på amazon.com, så nu får man bara vänta 2 veckor på den.
                        M.v.h.
                        Rickard

                        Kommentar

                        Arbetssätt...