MH + Växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rickard
    Användare
    • April 2002
    • 727

    #31
    Ursprungligen postat av defdac
    Jag tycker absolut du ska ta det gruset och sedan blandar du det med torkad blomjord. Man "torkar" den för att få bort ammonium som är den största algboven tillsammans med syresänkande bakterier i överblivet slam i botten och filter.

    Man blandar 1 del jord och 2 delar sand till en jämn blandning och fyller upp med vatten och väntar tills all överbliven jord dalat ner (sedimenterat) på bottnen, sedan slamsuger man bort det.

    Denna blandning har Tom Barr på barrreport.com visat vara minst lika bra och vissa fall bättre än lyxsubstratet av Takashi Amano "ADA soil". Visserligen för en enda växt, men testen är väl genomförda och redovisas i hans senaste rapport.

    PMDD är hemmagjord gödning. Man köper jordbrukskomponenter och blandar en gödning själv som inte innehåller ammonium. Andra fördelar är att man kan variera kväve/fosfor-förhållande till eget gillande och öka järn/mikrohalt för sig om växterna får bleka nya skott osv...

    Det är en massa entusiaster som säljer PMDD privat och som har satt upp webbshoppar för ändamålet.
    Jag har köpt en värmekabel ( Rena 100W 15m) och jag letar nu efter bottensubstrat. Jag hade tänkt använda lera i botten. När man kollar så har några använt blålera, keramiklera mm, sedan finns det färdiga substrat att använda. Är det någon skillnad att använda det ena eller andra? Sedan över detta lager tänkte jag använda din blandning.
    M.v.h.
    Rickard

    Kommentar

    • defdac
      Användare
      • April 2002
      • 865

      #32
      Ursprungligen postat av Rickard
      Jag har köpt en värmekabel ( Rena 100W 15m) och jag letar nu efter bottensubstrat. Jag hade tänkt använda lera i botten. När man kollar så har några använt blålera, keramiklera mm, sedan finns det färdiga substrat att använda. Är det någon skillnad att använda det ena eller andra? Sedan över detta lager tänkte jag använda din blandning.
      Jag måste absolut avråda från att blanda jord/torv med lera. Det blir för potenta reduktionsförlopp. Senast jag såg någon göra detta, dessutom extremt försiktigt med pyttelite lera, resulterade det i att bottnen gjordes om ganska omgående.

      Den bästa och enklaste bottnen du kan göra att blanda 1 del jord med 2 delar sand, och skippa allt annat. Bottenvärmen kommer inte göra något annat än märkas på din elräkning.

      Ska man köra lera så gör man det ensamt utan organiskt material. Jag själv kör ett mycket tunt lager kattsand. Det grumlar lite när man rotar upp växter men eftersom jag var försiktig med doseringen så är det inte jättefarligt.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Rickard
        Användare
        • April 2002
        • 727

        #33
        Ursprungligen postat av defdac
        Jag måste absolut avråda från att blanda jord/torv med lera. Det blir för potenta reduktionsförlopp. Senast jag såg någon göra detta, dessutom extremt försiktigt med pyttelite lera, resulterade det i att bottnen gjordes om ganska omgående.

        Den bästa och enklaste bottnen du kan göra att blanda 1 del jord med 2 delar sand, och skippa allt annat. Bottenvärmen kommer inte göra något annat än märkas på din elräkning.

        Ska man köra lera så gör man det ensamt utan organiskt material. Jag själv kör ett mycket tunt lager kattsand. Det grumlar lite när man rotar upp växter men eftersom jag var försiktig med doseringen så är det inte jättefarligt.
        Men får man inte bättre utväcklade rötter p.g.a. leran? Varför skall man inte blanda lera o organiskt?

        Andledningen till att jag valde bottenvärme är minskning av sumpgas efterson man får en liten rörelse med värmen i bottenlagert dessutom blir det ngt bättre miljö för nyttiga bakterier. Rätta mig om jag har fel.
        M.v.h.
        Rickard

        Kommentar

        • defdac
          Användare
          • April 2002
          • 865

          #34
          Ursprungligen postat av Rickard
          Men får man inte bättre utväcklade rötter p.g.a. leran?
          Nej, och även om det var så så är ju isåfall det bortkastad energi. Du vill att växten ska utveckla stort bladverk, inte gigantiskt rotsystem.

          För undervattensväxter är rötterna mest förankring och energiskafferi eftersom det är mycket snabbare och enklare att ta upp näringen med bladen där näringen faktiskt behövs. Det är därför en heltäckande vattengödning typ PMDD är så extremt mycekt effektivare än att tvinga växterna bilda stora rotsystem i jakten på näring.

          Därifrån kommer sannolikt myten om att växter måste ha flera veckor på sig innan man börjar göda. Innan det fanns en helhetsvattengödning så var ju växterna tvungna att sprida ut sitt rotsystem och bidla rothår och utöver det bilda en lämplig mikroatmosfär runt rötterna där mineraliseringen funkar bra. Men det är som sagt onödigt med en bra vattengödning.

          Varför skall man inte blanda lera o organiskt?
          Kombinationen lera och organsikt nedbrytbart material blir för "reaktivt". Bakterierna går bärsärkargång av den alltför härliga blandningen vilket i sin tur skapar syrebrist när bakterieutvecklingen blir för stor.

          All mineraliserad näring som bakterierna skapar diffunderar upp i vattnet och skapar algodling, ofta massiv trådalgsodling. Alger ser syredippen som ett tecken på att det inte finns någon fotosyntetiserande konkurrens.

          Med andra ord blir det en härlig gödningsbomb.

          Andledningen till att jag valde bottenvärme är minskning av sumpgas efterson man får en liten rörelse med värmen i bottenlagert dessutom blir det ngt bättre miljö för nyttiga bakterier. Rätta mig om jag har fel.
          Om bakterier gillar värmen så förökar dom sig mer och det är ju dom som skapar syrebristen...

          Normalt sett så ser man dock aldrig effekten av bottenvärme. Du kan ju testa att lägga kabeln enbart över halva delen av akvariet så blir du snabbt övertygad.

          Jag hade en massa lyrsörsballaster monterade under mitt förra växtakvarium, och dom värmde rejält. Stoppade man ner fingrarna i den deln av akvariet så var det samma temperatur som vattnet, medans det var kallare i andra delen av akvariet.

          Det växte precis lika bra på båda sidorna.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • defdac
            Användare
            • April 2002
            • 865

            #35
            Myten om att värmekablar skulle vara effektiva kommer sannolikt från tiden innan man hade helhetstäckande vattengödningar. Om det är så att värmekabeln skapar en rörelse uppåt, eller åtminstone får mineraliseringsbakterier gladare - så kommer kabeln innebära mer näring i vattnet(!) och eftersom det inte fanns helhetstäckande näringar på den tiden så innebar det att växten fick mer tillgång till näring där den faktiskt gjorde nytta och inte var beroende av rotsystem. Dvs vid bladen i vattnet.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Rickard
              Användare
              • April 2002
              • 727

              #36
              Ursprungligen postat av defdac
              Den bästa och enklaste bottnen du kan göra att blanda 1 del jord med 2 delar sand, och skippa allt annat. Bottenvärmen kommer inte göra något annat än märkas på din elräkning.
              Hur tjockt lager brukar du använda?
              M.v.h.
              Rickard

              Kommentar

              • defdac
                Användare
                • April 2002
                • 865

                #37
                Runt 2-3 cm längst fram och upp till en decimeter där bak. Det blir bättre perspektivkänsla då.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

                  #38
                  Ursprungligen postat av defdac
                  Det är därför en heltäckande vattengödning typ PMDD är så extremt mycekt effektivare än att tvinga växterna bilda stora rotsystem i jakten på näring.
                  Men om man är rabiat motståndare till att tillsätta näring då?

                  Näring ger ju bara en massa jobb i form av överproduktion av växtbiomassa.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • defdac
                    Användare
                    • April 2002
                    • 865

                    #39
                    Då funkar faktiskt samma botten riktigt bra också eftersom den kommer mineralisera överbliven fiskmat och fiskskit, men man behöver lugna sig en gnutta med vattenbyten och vara lite mer tålmodig med tillväxt.

                    Det är en utvecklad mer lättskött variant av Diana Walstads jordbotten (3 cm jord toppat med 3 cm grus).
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Mike_Noren
                      Användare
                      • February 2003
                      • 2695

                      #40
                      Ursprungligen postat av defdac
                      Kombinationen lera och organsikt nedbrytbart material blir för "reaktivt". Bakterierna går bärsärkargång av den alltför härliga blandningen vilket i sin tur skapar syrebrist när bakterieutvecklingen blir för stor.
                      ---
                      Med andra ord blir det en härlig gödningsbomb.
                      Se där - en förklaring till varför mitt 30-liters Walstad projekt har lett till ett kar med 5-10 arter alger som växer bra, och ett gäng växter som får bristsymptom och långsamt dör av. Jag som trodde jag följde reglerna till punkt och pricka.

                      Det är lite off-topic, men jag har spekulerat i att ett användningsområde för jordvärme är i deep sand beds i saltvattenskar. Där skulle nog långsam konvektion och höjd temperatur kunna göra nytta.
                      Senast redigerad av Mike_Noren; 20 March 2008, 13:56.

                      Kommentar

                      • Rickard
                        Användare
                        • April 2002
                        • 727

                        #41
                        Ursprungligen postat av Ola Svensson
                        Men om man är rabiat motståndare till att tillsätta näring då?

                        Näring ger ju bara en massa jobb i form av överproduktion av växtbiomassa.
                        Vad menar du med växtbiomassa?
                        M.v.h.
                        Rickard

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 14633

                          #42
                          Ursprungligen postat av Rickard
                          Vad menar du med växtbiomassa?
                          Växternas vikt. Har man en massa näring så får man en massa växter och vad ska man med det till om det var lagom från början? Ett 20 litersakvarium som man inte vill sköta knökas ju igen på ett par veckor om man kör CO2 och PMDD.
                          Senast redigerad av Ola Svensson; 20 March 2008, 14:16.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • defdac
                            Användare
                            • April 2002
                            • 865

                            #43
                            Ett sidospår är att jag har för mig att en vis man här i något forum sa att det faktiskt inte blir någon konvektion med bottenvärme. Det bildas typ "språngskikt" där vattnet inte blandar sig. Det hade ett jättefint namn som jag inte kommer ihåg vad det var.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

                              #44
                              Ursprungligen postat av defdac
                              Ett sidospår är att jag har för mig att en vis man här i något forum sa att det faktiskt inte blir någon konvektion med bottenvärme. Det bildas typ "språngskikt" där vattnet inte blandar sig. Det hade ett jättefint namn som jag inte kommer ihåg vad det var.
                              Termoklin?
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              • Rickard
                                Användare
                                • April 2002
                                • 727

                                #45
                                Co²

                                Jag har Ph på 7,2 och tänkte reglera ner det till 6,8. Om jag fatta det hela rätt så bör man inte sänka Ph:t lägre p.g.a. växterna och dessutom försvinner mycket CO² ut ur karet desto lägre Ph man har m.a.o. man eldar för kråkorna.

                                Jag har införskaffat en CO²-reaktor (Aquamedic 1000) som jag skall lägga i bakgrunden med sep. pump. Har det betydelse var jag placerar utblåset av CO²?
                                M.v.h.
                                Rickard

                                Kommentar

                                Arbetssätt...