Tigerciklid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tobbe39
    Användare
    • februari 2008
    • 12

    Tigerciklid?

    Hej alla!

    Förekommer "Tigercikliden" nått i handeln eller ?
    Har aldrig stött på den.. Har försökt hitta lite info men i stort sett bara fått fram att den heter spilirus. Någon som har någon erfarenhet av denna fisk?

    MVH// Tobbe
  • daniel60
    Användare
    • mars 2003
    • 527

    #2
    Här finns iaf lite bilder och rätt namn:

    Mer info:
    Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
    Mina fiskar & burkar

    Kommentar

    • Tobbe39
      Användare
      • februari 2008
      • 12

      #3


      Tack för det!

      Kommentar

      • Lundensis
        Användare
        • mars 2004
        • 2262

        #4
        Ursprungligen postat av Tobbe39
        Hej alla!

        Förekommer "Tigercikliden" nått i handeln eller ?
        Har aldrig stött på den.. Har försökt hitta lite info men i stort sett bara fått fram att den heter spilirus. Någon som har någon erfarenhet av denna fisk?

        MVH// Tobbe
        Sandby ciklidhobby brukar ha sådana hemma.

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          Användare
          • september 2006
          • 796

          #5
          I gamla akvarieböcker, 50 år eller mer, finns en tigercichlid med namnet Cichlasoma cutteri. Under 1970-talet var Cichlasoma spilurum vanlig i handeln. C. cutteri ansågs vara ett synonymt namn. Förra året reviderades den här gruppen fiskar och nu finns det en Cryptoheros spilurus och en Cryptoheros cutteri samt dessutom den nya arten Cryptoheros chetumalensis. Om akvariefisken på 1930-talet och den på 1970-talet (och som fortfarande förekommer då och då) är samma art eller två olika är det ingen som har utrett. Inte heller vilket namn som hör till vilken akvariestam (såvitt JAG vet). Enklast är väl att kalla dem som finns i svenska akvarier för Cryptoheros spilurus tills vidare.

          Kommentar

          • Cichlid-Power
            Användare
            • november 2006
            • 253

            #6
            Svar til Erick

            Ursprungligen postat av Erik Åhlander
            I gamla akvarieböcker, 50 år eller mer, finns en tigercichlid med namnet Cichlasoma cutteri. Under 1970-talet var Cichlasoma spilurum vanlig i handeln. C. cutteri ansågs vara ett synonymt namn. Förra året reviderades den här gruppen fiskar och nu finns det en Cryptoheros spilurus och en Cryptoheros cutteri samt dessutom den nya arten Cryptoheros chetumalensis. Om akvariefisken på 1930-talet och den på 1970-talet (och som fortfarande förekommer då och då) är samma art eller två olika är det ingen som har utrett. Inte heller vilket namn som hör till vilken akvariestam (såvitt JAG vet). Enklast är väl att kalla dem som finns i svenska akvarier för Cryptoheros spilurus tills vidare.
            Hei Erik, det som er så artig at jeg har hatt Cryptoheros i mange år, men ikke lengre nå, og jeg sa at jeg hadde C. cutteri, ikke C. spilurum, mens andre har sagt at dette var spilurum. Jeg har hardnakket holdt på cutteri av Fowler, og så kommer da revisjonen som jeg egentlig har ventet på, og forteller meg at jeg har rett. Så Cryproheros cutteri er nå rett. For enkelt skyld skiller de seg fra spilurum i farger, tegninger etc.

            Kommentar

            • Tobbe39
              Användare
              • februari 2008
              • 12

              #7
              Tack för infon..

              Skulle vara kul om någon som håller fisken kunde lägga upp en bild kanske?

              Kommentar

              • JockeB
                Användare
                • maj 2004
                • 2964

                #8
                Mitt par i lekartagen..
                Mvh Jocke
                Centralamerikanska Ciklider!

                Kommentar

                • JockeB
                  Användare
                  • maj 2004
                  • 2964

                  #9
                  En till...
                  Mvh Jocke
                  Centralamerikanska Ciklider!

                  Kommentar

                  • Tobbe39
                    Användare
                    • februari 2008
                    • 12

                    #10
                    Tack för det.. Nu har jag lite lättare att förstå att den kallas Tigerciklid=) Andra bilder jag har sett på den har inte "tigerränderna" varit så tydliga..

                    Hur mycket plats behöver dom och röra sig på då? Är risken stor att dom korsar sig om man håller dom med Sajica?

                    Återigen tack för alla snabba svar..

                    Kommentar

                    • JockeB
                      Användare
                      • maj 2004
                      • 2964

                      #11
                      Ursprungligen postat av Tobbe39
                      Tack för det.. Nu har jag lite lättare att förstå att den kallas Tigerciklid=) Andra bilder jag har sett på den har inte "tigerränderna" varit så tydliga..

                      Hur mycket plats behöver dom och röra sig på då? Är risken stor att dom korsar sig om man håller dom med Sajica?

                      Återigen tack för alla snabba svar..
                      Du kan hålla dom i ett 100-150L med typ svärdbärare om du vill.. Jo risken finns att dom kan korsa sig med Sajica, men har du båda könen av varje så minskar risken avsevärt, honorna av Spilurus har en fläck på ryggfenan, så dom är lätta att skilja på..
                      Mvh Jocke
                      Centralamerikanska Ciklider!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...