MDF akvarie tanke

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BoMaN
    Användare
    • augusti 2007
    • 13

    MDF akvarie tanke

    Jo de e som så att de var en tråd här för inte så länge sen gällande "Moster akvarium", å då kom ide´n upp om plywood och mdf akvarium.. jag forskade vidare lite med de om MDF akvarium, men hittade inte så mycket,, MEN jag hittade då istället den här snubben http://www.jonolavsakvarium.com/eng_...006/index.html Han har då gjort ett akvarium i plywood och glasfiber,, funkade tydligen väldigt bra.. så i praktiken så ska juh MDF:en klara de utan problem.. då är de, de med vad man ska göra för att täta hela insidan så de då blir HELT vattentätt utan att de ska springa iväg i pris... Då hade jag en liten tanke om man skulle ta å använda våtrumsmatta (svart) å klä in hela insidan och sedan använda akvarie silicon i skarvarna.. skulle detta vara möjligt tros?

    MVH/ Masterplanner
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • april 2002
    • 5028

    #2
    Att limma våtrumsmatta och att den skulle bli trycktät tror jag inte en sekund på,

    och att smeta på silicon på mattan kommer inte att fungera då den inte fäster.
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

    Kommentar

    • BoMaN
      Användare
      • augusti 2007
      • 13

      #3
      Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
      Att limma våtrumsmatta och att den skulle bli trycktät tror jag inte en sekund på,

      och att smeta på silicon på mattan kommer inte att fungera då den inte fäster.
      Så de bästa är att göra de med glasfiber lr epoxy då??

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        #4
        När jag byggde "träakvarier" på 70-talet, så målade jag insidan först med 2 komponents grundfärg och sedan med giftfri 2 komponents båtlack i flera lager. Blev lika tätt som glas

        Förutsättning att det blir tätt är att man är väldigt väldigt nogrann med måleriet.

        Jag tror att man även skulle kunna använda dammduk. Den går ju att limma med speciallim
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • Johan F
          Användare
          • mars 2006
          • 2439

          #5
          Skulle det inte att gå och använda tunnt glas som skyddar MDF?
          3000 liter med Tropheus
          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
          Tropheus sp. black Ikola
          Tropheus sp. black Caramba
          Tropheus red bishop Caramba
          Tropheus Moorii Kambwimba
          Tropheus Moorii Kapampa
          Tropheus Duboisi Maswa

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • april 2002
            • 9122

            #6
            Visst kan man använda tunnt glas. Men glaset kostar, och vad gör du om det blir en spricka nånstans? Då måste allt glas bort! Himmla massa onödigt arbete.
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • BoMaN
              Användare
              • augusti 2007
              • 13

              #7
              Ursprungligen postat av Wilhelm
              Jag tror att man även skulle kunna använda dammduk. Den går ju att limma med speciallim
              Det låter juh inte helt fel faktiskt... men de e juh de att någonstans måste man nog klippa upp den för en skarv lr då framrutan.. går de då att silicona på duken?, för de verkar juh inte gå så bra på våtrums matta.

              Kommentar

              • slarvid
                Användare
                • december 2007
                • 517

                #8
                varför gör man i annat materiasl än glas?

                Om man nu inte ska göra jävla stort
                540 mbuna + 54L yngel

                Kommentar

                • BoMaN
                  Användare
                  • augusti 2007
                  • 13

                  #9
                  Ursprungligen postat av slarvid
                  Om man nu inte ska göra jävla stort
                  Storleks mässigt så räknar jag ungefär 2-2,5m brett 1m djupt å ungefär 80 - 90cm högt

                  Kommentar

                  • Styrsö
                    Användare
                    • november 2004
                    • 343

                    #10
                    bärande konstruktion av trä med glasfiberduk och epoxy som tätskikt.
                    Billigt

                    Kommentar

                    • BoMaN
                      Användare
                      • augusti 2007
                      • 13

                      #11
                      Alltså,, jag har kollat en del på de här med en damm duk i pvc då.. 0,5mm tjock å de finns tydligen lim å hela kittet men de står inget om de fäster på trä.. Detta är de då jag har kikat på. http://www.aquainterior.se/produkter...v=24&parent=23
                      Verkar lovande.. Men de är juh fortfarande en prisfråga.. Står juh inte pris nånstans...

                      Kommentar

                      • Styrsö
                        Användare
                        • november 2004
                        • 343

                        #12
                        Sorry- jag läste inte och kollade din första länk.
                        att göra som snubben gjort med glasifberväv och polyester (alt expoxy) är definitivt att föredra. Ploysern eller epoxyn laminear med ytan, så även om du skulle teoretiskt få en repa, spricka, eller reva så kommer bara vattnet åt lite yta. med limmad duk så kryper vattnet gärna bakom (om du inte har något som lamierar ihop, e.g. polyester, trä och glasfiber ;-)

                        Kommentar

                        • BoMaN
                          Användare
                          • augusti 2007
                          • 13

                          #13
                          Ursprungligen postat av Styrsö
                          Sorry- jag läste inte och kollade din första länk.
                          att göra som snubben gjort med glasifberväv och polyester (alt expoxy) är definitivt att föredra. Ploysern eller epoxyn laminear med ytan, så även om du skulle teoretiskt få en repa, spricka, eller reva så kommer bara vattnet åt lite yta. med limmad duk så kryper vattnet gärna bakom (om du inte har något som lamierar ihop, e.g. polyester, trä och glasfiber ;-)
                          Men alltså, nu hade jag juh inte tänkt att bara limma lite i kanterna på duken utan de får juh bli hela anläggnings ytan.. Kan de verkligen krypa vidare ändå då Fick en liten tanke här.. Om man Lackerar allt innan man limmar, då borde de väl ge lite mer skydd.. ifall de blir en reva då...
                          Senast redigerad av BoMaN; 12 mars 2008, 22:13.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...