T5- belysning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jockexx
    Användare
    • april 2006
    • 78

    #16
    Bara inte avdunstningen blir mer än 5l per dygn.
    Vill ju inte ha ett drypande fuktigt hus.
    Skulle vilja hålla ner överbyggnaden till ett minimum för det estetiska.
    Hamnar väl på åtminstone 25 cm med MH mot 10-12 med lysrör.
    Är det värt det för lite flimmer?
    har haft lite saltvatten och det är grymt snyggt men är det som sagt inte lite mer en saltvattenspryl?
    Jocke

    Kommentar

    • jannemannen
      Användare
      • juli 2004
      • 306

      #17
      Ursprungligen postat av Jockexx
      Blir inte avdunstningen på 2,5 m2 rätt stor?
      Vågar man bygga en överbyggnad som blir så tät så fukten behålls inne i den?
      Känns rätt riskabelt...
      Jocke
      Avdunstningen är klart märkbar ! Jag fyller på ca 10 Liter om dagen i mitt öppna 960 !

      Fördelen med att det dunstar, är att det sommartid går åt energi i form av värme för avdunstningen. Avdunstningen har alltså en kylande effekt...

      Mvh/Janne
      Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

      Kommentar

      • specmats
        Användare
        • december 2004
        • 3060

        #18
        Ursprungligen postat av Jockexx
        Bara inte avdunstningen blir mer än 5l per dygn.
        Vill ju inte ha ett drypande fuktigt hus.
        Skulle vilja hålla ner överbyggnaden till ett minimum för det estetiska.
        Hamnar väl på åtminstone 25 cm med MH mot 10-12 med lysrör.
        Är det värt det för lite flimmer?
        har haft lite saltvatten och det är grymt snyggt men är det som sagt inte lite mer en saltvattenspryl?
        Jocke
        inte nuförtiden väl!? och ja tycker att det är enorm skillnad på mh vs t5/t8, enligt mej går det inte ens att jämföra
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

        Akvarie-setup (Salt)

        Kommentar

        • jimpa
          Användare
          • oktober 2007
          • 101

          #19
          Kör med 2x36 watts T5 Aquarelle över mitt troffekar på 343 liter (125 cm långt). Rampen hänger en 10-15 centimeter över karet och täcker inte karet helt, 20 cm tillgodo på varje kortsida ungefär. Var hemskt nöjd när jag skaffade det för någon månad sen, men nu tycker jag bara att det ger ett fruktansvärt starkt ljus. Lyser upp och stör nästan lite. Blir bättre när man lägger rapmen på täckglaset men just denna ramp blir snyggast hängande över.

          Som morgon-/kvällsbelysning kör jag med två LED-spotlights liggandes på täckglagset som ger ett vitt ljus. Det blir skuggor från fiskar och inredning ner i karet och vattnet speglar sig vackert. Funderar på att slänga ut rampen och fixa några halogenspots över karet och köra med jämt för det blir så mkt snyggare. Man ska verkligen testa alla möjliga alternativ innan man bestämmer sig och slänger ut tusenlappar på nåt som man kommer ångra senare. Men, det är alltid kul att pyssla lite med olika saker runt ett kar och en hobby kostar ju pengar.

          Kommentar

          Arbetssätt...