Någonting är fel!....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aqualux Frontosa
    Användare
    • september 2005
    • 48

    Någonting är fel!....

    Kanske lite fel forum att fråga i men det finns ju så mkt kompetenta männsikor här så jag chansar lite endå.

    Har ett yngelkar på 150 liter där jag har mina yngel från frontosor i, cirka 50 st & dom har betett sig på samma sätt hela tiden (alla kullar) tills i förrgår då alla fiskarna stod under pumpen & i hålor & simmade inte allas runt som dom brukar vid ytan å överallt....Även såg jag att ytan hade blivigt lätt oljehinnig & att en sjuk fisk förmodligen hade dött som hade vatt rackig ganska länge . (den hade nån skum sjukdom där munnen gradvis blev uppäten av nån parasit eller liknande som åt sig mer & mer bakåt & till slut försvan munnen helt & den förmodligen dog den natten)

    Men jag vet inte om den lilla fisken på 0,005 gram skulle orsakat oljehinnan & att alla fiskar står på botten även 3 dagar senare & vågar knappat gå upp & äta.

    Nån som känner igen symptomen? Ena dagen fullt liv & andra står dom på botten hela tiden å rör sig väldigt sparsamt.


    Även dedndär skumma fisken som vars mun multnade bort & sakta åt sig bakåt.

    Var EJ i samband med vattenbyte eller något annat.
    Söker AQUALUX!!
  • salo
    Användare
    • april 2002
    • 314

    #2
    Ursprungligen postat av Aqualux Frontosa
    Kanske lite fel forum att fråga i men det finns ju så mkt kompetenta männsikor här så jag chansar lite endå.

    Men jag vet inte om den lilla fisken på 0,005 gram skulle orsakat oljehinnan & att alla fiskar står på botten även 3 dagar senare & vågar knappat gå upp & äta.

    Nån som känner igen symptomen? Ena dagen fullt liv & andra står dom på botten hela tiden å rör sig väldigt sparsamt.

    Var EJ i samband med vattenbyte eller något annat.
    Hur länge har du haft igång karet, hur har vattenbytena skötts? Låter väldigt mycket om klassisk nitritchock, ofta matar man rätt mycket i ett yngelkar också. Mitt tips, byt hälften av vattnet omgående.

    Ett dött litet yngel spelar ingen roll uten det verkar mest vara ett sammanträffande i tid.

    Sjukdomen känner jag inte igen, kanske nån annan vet bättre.

    Lycka till!
    540 (180x60x50) under uppbyggnad
    30L Nano under planering
    Drömmer om ett Nanorev

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #3
      Skulle gissa på att något stressar fiskarna, o hinnan tyder kanske på att ytcirkulationen har ändrats.
      Nitrit, syrebrist har liknande symptom. Fisken blir tillbakadragen.

      Gör ett 50%igt vattenbyte, se till att vattnet har bra snurr, har du mer än ett filter i karet så rengör ett av dom(så får du lite bättre blås). Flytta upp pumparna så att du får max omrörning av vattenyten.

      Häll i lite salt, det lugnar fisken och hjälper fisken om det är nitrit i karet.
      har du vattenberdningsmedel hemma så i med en fulldos eftervattenbytet (det lugnar oxå fisken).
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • daniel_i_malmö
        Användare
        • april 2002
        • 1338

        #4
        Säger som ovanstående; se till att du har bra cirkulation på ytvattnet, gör ett stort vattenbyte, tillsätt vattenberedningsmedel. Upprepa vid behov.

        Komplettera eventuellt också med nitrivec, denitrol eller liknande bakteriekultur, det kan hjälpa till att få akvariet i balans även om det inte verkar omedelbart.

        Beträffande den döda fisken så verkar det som om den drabbades av någon köttätande bakterie, svamp eller annan infektion som fick vävnaden att dö. Det verkar inte ha varit särskilt smittsamt eftersom dina övriga fiskar klarat sig från liknande symtom. När fiskarna blir stressade sänks deras motståndskraft och även dåligt virulenta infektioner kan få fäste - tex i ditt akvarium just nu med den (troligen) höga nitritnivån.
        Senast redigerad av daniel_i_malmö; 06 mars 2008, 11:32.
        Tjugofem år med ciklider.
        http://www.malmoakvarieforening.se
        Centralamerika 2006
        Svart kaffe och drömmeri...

        Kommentar

        Arbetssätt...