Bygga stenröse med avloppsrör som stomme

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peter_A_F
    Användare
    • januari 2008
    • 809

    Bygga stenröse med avloppsrör som stomme

    Hej på er...

    Jag har hittat tips om att bygga grottor med hjälp av rör... tänkte att 50 & 70mm avloppsrör skulle kunna vara ganska bra i storlek.

    Jag skall försöka lägga upp en skiss som visar hur jag tänkt.

    Mina första fråga är om någon tror ifall vanliga gråa PVC rör skulle kunna avge skadliga ämnen?
    Den andra är ifall någon kan ge tips på bra Silicon som man kan använda... måste det vara super special?
    - 720 liter med Malawi.

    Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

    Lägg till ciklid.org på iGoogle!
  • tjornpatrik
    Användare
    • augusti 2006
    • 830

    #2
    Ursprungligen postat av Peter_A_F
    Hej på er...

    Jag har hittat tips om att bygga grottor med hjälp av rör... tänkte att 50 & 70mm avloppsrör skulle kunna vara ganska bra i storlek.

    Jag skall försöka lägga upp en skiss som visar hur jag tänkt.

    Mina första fråga är om någon tror ifall vanliga gråa PVC rör skulle kunna avge skadliga ämnen?
    Den andra är ifall någon kan ge tips på bra Silicon som man kan använda... måste det vara super special?
    Använd akvariesilicon, brukar inte vara så dyrt och finns i de flesta välsorterade akvariebutiker vad jag vet. Har för mig jag betalade runt 50:- för en mindre tub sist på Nol.

    Du har inte funderat på såna där röda tegelrör? Borde inte PVC flyta fruktansvärt bra eller har jag fel?

    EDIT

    Menar såna här alltså
    Senast redigerad av tjornpatrik; 05 mars 2008, 19:42.

    Kommentar

    • Peter_A_F
      Användare
      • januari 2008
      • 809

      #3
      Det blir mycket spill av bland annat sådana PVC rör i jobbet därför valet av materiial. En annan aspekt är att det är lättare att både borra, såga och forma dessa.

      Tanken är bygga två eller tre lager och att jag sedan skall silikona fast stenar utanpå så att inte rören syns utan att det ser ut som ett stenröse. Detta kommer ge tillräcklig tyngd för att hålla ned rören...

      Skisserna blev ganska snabbt ihopkommna...

      Den översta skall föreställa botten. Det blir nog fyra rör på ca 30 cm + ett rör i tvärs. Den andra föreställer grovt formen, tänkte mig två platåer med kanske 50 mm rörsgrottor på andra nivån.

      Tanken är att min skapelse skall vara ungeför 40 cm hög så att den täcker nästan hela kortsidans höjd.
      - 720 liter med Malawi.

      Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

      Lägg till ciklid.org på iGoogle!

      Kommentar

      • Markus_A
        Användare
        • december 2005
        • 418

        #4
        Vanligt akvariesilikon fäster inte superbra på PVC, men det håller säkerligen för ditt ändamål. Det bästa är att använda smältsilikon.

        Kommentar

        • Peter_A_F
          Användare
          • januari 2008
          • 809

          #5
          Ursprungligen postat av Markus_A
          Vanligt akvariesilikon fäster inte superbra på PVC, men det håller säkerligen för ditt ändamål. Det bästa är att använda smältsilikon.
          Med smältsilikon menar du smältlim?

          Såg någon som använt smältlim och menade att det fungerade bra i akvariet...
          - 720 liter med Malawi.

          Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

          Lägg till ciklid.org på iGoogle!

          Kommentar

          • Markus_A
            Användare
            • december 2005
            • 418

            #6
            Ursprungligen postat av Peter_A_F
            Med smältsilikon menar du smältlim?

            Såg någon som använt smältlim och menade att det fungerade bra i akvariet...
            Nej det kallas smältsilikon, har inte det exakta namnet hemma där jag är nu. Smältlim har jag ingen aning om, vi valde detta dyra lim (ca 800 kr för en tup på 50 gram) för att det inte skall bli toxiskt samt dess förmåga att fästa i olika plaster samt glas.
            Senast redigerad av Markus_A; 05 mars 2008, 21:26.

            Kommentar

            • Peter_A_F
              Användare
              • januari 2008
              • 809

              #7
              Ursprungligen postat av Markus_A
              Nej det kallas smältsilikon, har inte det exakta namnet hemma där jag är nu. Smältlim har jag ingen aning om, vi valde detta dyra lim (ca 800 kr för en tup på 50 gram) för att det inte skall bli toxiskt samt dess förmåga att fästa i olika plaster samt glas.
              OK, får fundera på vad jag vågar lägga ned i akvariet... verkar väldigt dyrt om man skall köpa silikon för de summorna. Då kanske jag hellre köper en BTN modul och sätter på kortsidan...

              Men vad tror ni om risken (giftutsläpp) från gråa PVC rör (som ofta används till avlopp)?

              Man ju borra hål och fixera med stripes inbördes och sedan använda akvarie silikon för att fästa stenarna om man ruggar ytan lite på rören vid fästpunkten.
              - 720 liter med Malawi.

              Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

              Lägg till ciklid.org på iGoogle!

              Kommentar

              • Markus_A
                Användare
                • december 2005
                • 418

                #8
                Grå avloppsrör i PVC släpper inte ut något giftigt. Som sagt,det funkar säkert för dig att få dom sitta ihop med vanligt silikon -prova!

                Kommentar

                • cf.akvarielagret
                  Användare
                  • april 2002
                  • 5028

                  #9
                  Silicon fäster någorlunda på pvc
                  men lägg på ordentligt så lossnar det inte så lätt
                  jag är Ateist
                  men Gud talade till mig
                  Gud är stor
                  jag frågade hur stor ? inget svar
                  han kanske behövde låna toaletten

                  Kommentar

                  • Tulle89
                    Användare
                    • augusti 2006
                    • 239

                    #10
                    Kom bara att tänka på att silikonet kanske fäster bättre om man ruggar upp ytan på pvc-röret?
                    Med Vänliga Hälsningar Tulle

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

                    Kommentar

                    • Peter_A_F
                      Användare
                      • januari 2008
                      • 809

                      #11
                      OK, lite uppruggning och sedan rikligt med silikon så borde det fungera alltså...

                      Något speciellt märke/modell av silikon som kan rekommenderas?
                      - 720 liter med Malawi.

                      Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                      Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                      Kommentar

                      • tege
                        Användare
                        • februari 2005
                        • 2753

                        #12
                        PVC-rör då ska väl Tangit lim funka?
                        https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • december 2004
                          • 4744

                          #13
                          Verkar vara en kanonide Peter.
                          Plåta under ditt projekt så att vi andra kan följa med
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • Peter_A_F
                            Användare
                            • januari 2008
                            • 809

                            #14
                            Ursprungligen postat av LN
                            Verkar vara en kanonide Peter.
                            Plåta under ditt projekt så att vi andra kan följa med
                            Det skall jag absolut göra... gillar att sitta och titta på andras projekt! Skall absolut dela med mig med både mot och framgångar!

                            --- Off topic ---
                            En liten tanke när jag ändå har dig på tråden...
                            De trådar som presenteras under varje forumsdel är automatiskt valda till senaste veckan... men på delar som inte är lika frekventa kanske senaste månaden skulle vara bättre!? Det ser oftast obefolkat ut på exempelvis DIY även om det skrivs en del inlägg även här!
                            - 720 liter med Malawi.

                            Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                            Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                            Kommentar

                            • LN
                              Användare
                              • december 2004
                              • 4744

                              #15
                              Jo ja förstår vad du menar, ja brukar alltid välja en månad innan jag går vidare.

                              Borde vara en inställningssak som webbmastern skulle kunna kika på vid tillfälle. Ja kan höra vidare.
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...