Hur många hanar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niro
    Användare
    • december 2002
    • 12

    Hur många hanar

    Hej

    Har precis skaffat ett 375 liters akvarium. I detta ska jag ha Pseudotropheus Saulosi, Hongi, Maingano och en ytterligare art. Nu är frågan hur många hanar jag kan ha i ett så stort akvarium för att alla killarna ska få ett revir och vara glada?

    /Niklas

    PS tips på vilken ytterligare art som skulle kunna passa är också välkommet. Har tänkt att ha 5-6 st fiskar av varje art.
  • Tascha
    Användare
    • oktober 2002
    • 214

    #2
    2 hanar och 4 honor är ganska lagom.
    Andra trevliga fiskar är:
    Lombardoier, N´Kali och Röda Zebror.


    /Roger
    /Roger

    Kommentar

    • Niro
      Användare
      • december 2002
      • 12

      #3
      Tack för svaret! 8 hanar totalt var lite mer än vad jag trodde.

      Vad heter N'kali mer, hittade ingen info om den?

      /Niklas

      Kommentar

      • Hagge
        Användare
        • januari 2003
        • 432

        #4
        Många hanar är inget problem, problemet är att få många hanar att alla färga ut (vilket man vanligtvis vill). Problemet är kombinationen, där får man pröva sig fram lite vilka som fungerar tillsammans. Ett tips kan vara att välja arter av olika storlekar, en stor hane bryr sig sällan om en annan hane av (för honom) obetydlig storlek... om du förstår vad jag menar !?!? olika typer av fiskar med olika beteende kan fungera bra tillsammans osv ... Helst inte alltför närbesläktade arter. Man bör även tänka på korsningsrisken när man kombinerar sina akvariefiskar (vilken är mkt. stor när det gäller malawi)

        Jag kan tex. berätta om min senaste korsning ... En pseudtropheus sp. "elongatus mpanga" hane som lekte av en melanochromis johanni hona!!! Det blev "tyvärr" mkt. vacker avkomma. Avkomman är fertil och reproducerar sig vidare ... har 4e generationen under uppväxt nu, och "arten" verkar vara någorlunda stabil åtminstonde vad gäller utseendet vid det här laget (rår jag själv för, eftersom jag selektivt avlat vidare på fanskapet). hanarna ser färgmässigt ut som sin far fast med kraftigare lyster i sina färger, de har en aningen kraftigare kroppsbyggnad än P.sp."e.mpanga" (mer som M.Johanni) och är aningen mer lik M. Johanni i sitt temperament. Honorna är gula så som M. Johanni, fast med svaga diagonala band (så som E. sp. "e. mpanga"). Honorna har varierat mer i utseende/färgmässigt än hanarna, men jag har endast avlat på väldigt gula honor och det verkar nu ha börjat blivit mer "likformighet" i avkomman.

        (PS. man bör egentligen ej befatta sig med korsningar. DS.)

        Med vänliga hälsningar





        F.H.
        /Fredrik

        Kommentar

        Arbetssätt...