TETRA PH/KH plus?? dosering

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan
    Användare
    • augusti 2002
    • 3029

    TETRA PH/KH plus?? dosering

    fick detta av en kompis. men bruksanvsingen var på tyska o franska..

    så jag har ingen aning om hur dosering är det är en 100ml burk ..nån somvet

    ------------------------
    600liter

    8 M. maingano
    7 c.moori
    10 Azurus
    10 Röd rubin
    1+1Protomelas sp. spilonotus osäker på vilken
    1 crystal r20 (940 L/h)
    1 st powerhead 802 med filtermattta
  • patrik_k
    Användare
    • april 2002
    • 125

    #2
    Hej!
    Jag kan inte tyska eller franska men står det inte typ 5ml auf blablabla 10litros? Hur mycket ska 100ml burken recka till?
    Dela då 100ml på kanske 1000l då får du 1ml per 10l.

    Man kan också använda bikarbonat, höjer inte ph mer än 8.5.
    MvH Patrik K
    MVH Patrik K

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Sorry, ingen aning om hur Tetra PH/KH+ doseras.

      Men jag sticker in ändå angående bikarbonat. Mitt kranvatten har helt ok utgångsläge på PH 8, så där behövdes ingen insats direkt (Malawiciklider jag har). KH däremot ligger från kranen på omkring futtiga 2-3, ingen bra PH-buffert precis. Har en hel del kalkhaltigt material i karet, men det hjälper inte att höja KH mer än till omkring 5 - ok, men inte nöjd. I karet lägger sig PH strax över 8 (testet visar en aningen blåton mot färgskalan som säger 8,5).

      Så jag hittade ett (av väldigt många bud i mellerud) recept på KH/PH+ med bikarbonat som jag körde på. Det sa 50g per 100 liter (50g är vad en påse Santa Maria bikarbonat innehåller). Jag började med att hälla i 50g upplöst bikarbonat. Efter en stund så låg KH på 17, men det sjänk senare ner till 14 och ligger nu kvar där. PH stannade dock kvar på strax över 8 som innan.

      Angående Tetras PH/KH+ så verkar Patriks utforskningsmetod vettig och som en bra början att lösa språk-koden. I annat fall får du helt enkelt dosera dig fram bit för bit tills du når fram till det önskvärda. Om du nöjer dig med PH runt 8,5 så funkar annars bikarbonat utmärkt. Hur högt KH man kan uppnå vet jag inte.

      Smike

      Kommentar

      • per w
        Användare
        • april 2002
        • 59

        #4
        Hej
        Att köpa bikarbonat i 50 g påsar blir ju mycket dyrare
        än det behöver vara.Jag köper av en bagare i 20 kg säckar
        nu känner jag konditorn så jag betalar bara 250 kr per säck
        och det blir ju "något" biligare än att köpa det på coop/ica.

        Mvh Per W

        Kommentar

        • Elfa

          #5
          Swed Handling i Norrköping säljer billig natriumbikarbonat. Jag gav 203 kr för 25 kg. De säljer även kalciumkarbonat (25 kg 156 kr). Priserna har något år på nacken.

          Ej verifierade uppgifter:
          natriumbikarbonat 1/4 tsk per 50 l vatten => KH + 1 grad
          kalciumkarbonat 1/2 tsk per 50 l vatten => KH + 1 grad, GH + 1 grad

          Det verkar som att kalciumkarbonat kan ge högre pH än natriumbikarbonat, uppemot pH 10! Varför man nu skulle vilja ha högre än pH än 8,5...

          Kommentar

          Arbetssätt...