Snabb hjälp önskas!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • medgix
    Användare
    • september 2004
    • 242

    Snabb hjälp önskas!

    Hej

    Jag har 10 jullar, 10 princessor och 2 gibbisar som fint pryder mitt akvarium.
    Jag har precis flyttat till en liten enrummare och eftersom lägenheten är så liten hade jag tänkt skippa doppvärmare. Har element som värmer upp redigt bra och det har varit mellan 24-26 grader varmt i akvariet nästan hela tiden.
    Hur som helst.

    Jag glömde stänga 2 fönster för ett par dagar sedan och temperaturen i akvariet var nere på 19 grader. Jag fick panik och kollade in mina fiskar, men inget udda där. Yngeln simmade på som vanligt och mina princessor jagade runt jullarna, men igår kväll la jag märke till något som oroar mig en massa.

    Mina princessor och jullar kliar sig något fruktansvärt! Jag tog mig en närmare titt och nästan alla princessor, alla jullar och båda gibbisarna har som små vita prickar på fenor och fjäll.

    Kan detta vara vita prick sjukan? Jag ska försöka ta bild, men det är svårt då fiskarna sällan står still och jag endast har en mobiltele att fota med .

    Jag vet att stress kan orsaka sjukdommar och kallt vatten orsakar stress. Jag måste ha hjälp att lista ut vilken sjukdom detta kan vara så jag kan skaffa mig rätt medicinering och en satans doppvärmare så detta inte händer igen.
  • diskus
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 276

    #2
    spontant låter det som vita prick...men

    ...utan bild svårt att säga....

    Har du jodfrittsalt hemma? I väntan på rätt medicinering kan du köra ned lite salt,

    se FAQ salt http://213.180.95.58/joomla/index.ph...d=64&Itemid=57


    Om det inte hjälper så vore en bild på sin plats eller så satsar du på att det är just vita prick

    Lycka till

    Björn H
    Lite diskus, mal & malawi bilder
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

    Kommentar

    • medgix
      Användare
      • september 2004
      • 242

      #3
      Jag har försökt att ta bilder men skärpan blir så usel att man inte ser själva "utslagen". Jag köper mig en doppvärmare till 720, ett 150 liters kar och medicinerar mot vita prick i det, sedan gör jag rent, byter (allt?) vatten´och tillsätter salt i mitt 720 innan jag flyttar över dom igen. Vore trist att ha ihjäl dom...

      Har 2st 60 liters baljor att ha mina malar i ett tag medan jag medicinerar, tror ni det funkar? annars kan jag minska vatten nivån i 720 och gå där efter. Vettefan hur jag ska göra :p

      Kommentar

      • endymion

        #4
        Med tanke på hur du beskriver förloppet är vitaprick troligt. Och frågar du mig är Protozin bästa medicinen. Men du kan alltid börja med att försöka höja tempen lite och salta lite som sagts innan.

        Kommentar

        Arbetssätt...