Sump eller inte???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jockexx
    Användare
    • april 2006
    • 78

    Sump eller inte???

    Ska sätta igång ett ca 1500 liters malawi till hösten.
    Mått ca 250x80x70 Lxbxh
    Kommer inte kunna bygga in i väggen utan får bygga bänk.
    Synligt från en långsida och en kortsida.
    Kommer nog ha en 2 m bakgrund typ BTN och några moduler i hörnet.
    Hur ska man lösa det mest praktiskt med filter m.m?
    Kan ju ha en sump under karet på 2-3 hundra liter med filter m.m eller ska man köpa 2 ytterfilter typ FX5?
    Någon som har lite länkar till liknande byggen eller kanske byggt nåt liknande själv?
    Mvh Jocke
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    #2
    Verkar vara ett helkul projekt

    Det du behöver ta ställning till är om du vill ha något vatten utanför karet eller hålla allt vatten inom glaset.
    Alla typer av lösningar med sumpar och ytterfilter har den nackdelen i stora kar att om en slang/genomföring/packning läcker så kan det komma himla stora vattenmängder på golvet. O tusen liter vatten på golvet är ingen hitt ja lovar.

    Men har du ändå bestämt dig för att hantera vatten utanför karet så hade jag gått på sump. Det är lätt att få stora filterytor som är väl syresatta i en sump, vilket är till stor fördel i alla typer av fisksammansättningar. I sumpen kan du dessutom få ett extra akvarium där du kan driva fram växter, yngel, räkor samt mat till fiskarna i stora baljan.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #3
      Ja håller på med ett liknande projekt som du o ja har bestämt mig för att köra all teknik inne i karet.

      Hej! Startar härmed en tråd som kommer att handla om ett akvarieprojekt som är som är startat. Jag har tidigare dryftat frågan i denna tråden. http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=56628 Efter ett rejält bakslag när jag fick en stor vattenskada (kolla CB:1 2007) och http://www.ciklid.org/forum/showthread


      Hej! Har försökt bygga ett så bra partikelinnerfilter som möjligt. Det ska vara lätt att demontera och rengöra. Det behöver av praktiska själ minst hålla i två veckor mellan rengöringarna. Hur tusan gör man???? Alla tips är välkomna!! Trycksandfilter(filter där man trycker vatten uppifrån och ner genom en


      I dessa två trådarna kan du få lite tips om du vill köra med invändiga filter o lösningar.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Hej! Om du ändå vill ha känslan av att burken är inbyggd så kan du kolla här hur jag löste det utan att ha en vägg att kapa ett hål i.
        Vem har inte suttit och dreglat efter inbyggda akvarium när Gusrob och andra som har sådana hemma visar bilder här på forumet? Jag ville också ha... men jag bor i hyreslägenhet och alla väggar är gjorda av betong... Jag funderade på att bygga ett regelverk som jag skulle sätta skivor på och göra 30 cm höga luckor över


        Lite mer bilder på samma:
        Detta är en fortsättning på http://web2.ciklidbladet.se/forum/showthread.php?t=55167 En miss från min sida att inte köra vidare direkt i den tråden Hemma hos Erik Ö Han gjorde det med sin tjej... det får ni tolka hur ni vill =) Och det blev VÄLDIGT bra måste jag säga... och sockerkaka o kaffe hade dom med.


        Jag hade gjort en del annorlunda om jag skulle göra om det idag. Hör av dig om du är sugen på att göra liknande så kan jag berätta vad jag skulle gjort för förändringar efter ca 1 års erfarenheter.

        /Erik

        Kommentar

        • fredrik-tern
          Användare
          • juli 2007
          • 75

          #5
          jag kör själv med sump i mitt kar. det är bara att göra en överrinning i ena hörnet så töms inte karet om det skulle bli strömavbrott men det gäller att ha koll på att sumpen rymmer det vatten som är över sumpen, sätt utblåsen från pumpen uppe i ytan så har du inga problem med att för mycket vatten rinner tillbaka till sumpen. sen är det lätt att byta vatten utan att störa fiskarna. kör med sump.

          mvh fredde

          Kommentar

          • fredrik-tern
            Användare
            • juli 2007
            • 75

            #6
            är du nere i södra skåne kan du höra av dig så kan du kolla hur mitt är byggt,
            eller gå in på en saltvattenssida o kolla.

            mvh fredde

            Kommentar

            • Jockexx
              Användare
              • april 2006
              • 78

              #7
              Sätter nog en sump i källaren.
              Har vatten o avlopp där nere.
              Kan man ju skvätta och ha konstant vattenbyte på.
              Även mixtra med roliga filter typ droppfilter , sandfilter m.m
              Vad tror ni?

              Kommentar

              • endymion

                #8
                Åk å kolla på hur Larry har tänkt lösa sitt. Sedan har du ju även Stig i Gemla som har ett 1500 liters saltvattenskar. Hans kar har sump och överrinning, han kan dessutom diskutera i flera timmar om vilket akvarierelaterat problem som helst.

                Kommentar

                • Jockexx
                  Användare
                  • april 2006
                  • 78

                  #9
                  Har varit hos Stig några gånger och beundrat detta sjukt snygga saltvattenskar.
                  Är nog ingen dum ide att blanda in honom.
                  Finns det pumpar för rimliga pengar som klarar att trycka upp 2 m?
                  Vad ska man ha för storlek , genomströmning och kammarsystem i en sån sump?

                  Kommentar

                  Arbetssätt...