Kan man "banta,motionera" fiskar ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Kan man "banta,motionera" fiskar ?

    Det är ju kul att mata fiskar. Många fiskar har ju lätt att bli lite för feta.
    Går det att tex med stark ström i vattnet skapa påtvingad motion som
    håller fisken i form trots för mycket/fet mat ??. Åtminstone för oss människor så är det ju klart roligare med motion+feta efterätter än ett stillsamt liv med dietmat.
  • Lundensis
    Användare
    • mars 2004
    • 2262

    #2
    Ursprungligen postat av HåkanM
    Det är ju kul att mata fiskar. Många fiskar har ju lätt att bli lite för feta.
    Går det att tex med stark ström i vattnet skapa påtvingad motion som
    håller fisken i form trots för mycket/fet mat ??. Åtminstone för oss människor så är det ju klart roligare med motion+feta efterätter än ett stillsamt liv med dietmat.
    Det mest lämpliga och praktiska är nog att dra ner på maten. Motionen fixar de själva.

    Kommentar

    • leab
      Användare
      • juli 2006
      • 58

      #3
      Kan inte en laxtrappa vara bra för motion
      /Leif

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #4
        Möblera om i karet ev. ta bort all inredning o skippa maten i en vecka.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • tjornpatrik
          Användare
          • augusti 2006
          • 830

          #5
          Ursprungligen postat av HåkanM
          Det är ju kul att mata fiskar. Många fiskar har ju lätt att bli lite för feta.
          Går det att tex med stark ström i vattnet skapa påtvingad motion som
          håller fisken i form trots för mycket/fet mat ??. Åtminstone för oss människor så är det ju klart roligare med motion+feta efterätter än ett stillsamt liv med dietmat.
          Mycket mat ger inte bara feta fiskar utan nersmutsat vatten i form av avföring och matrester, detta resulterar i att man behöver göra större / tätare vattenbyten. Sen är det skillnad om man har yngel som behöver utfodras ofta men då får man göra vattenbyten därefter.

          Personligen ser jag ingen vits med att övermata fiskar för det är kul och jag tror inte fiskarna i sig tycker det är roligt att bli övermatade. Det är snarare en instinkt att tigga mat så även om dom är proppmätta så kommer dom tigga.

          Man brukar rent allmänt säga att en smal fisk är en frisk fisk. De flesta dödsfall rörande mat (nästan alla) sägs bero på övermatning.

          Vad det gäller strömt vatten så kan man med fördel sätta in motorfilter i hörnen om man har fiskar som kommer från reofiliska områden, dvs lever i strömt vatten men annars ser jag ingen vits med det, snarare att man bör ha kraftig cirkulation på ytan för att röra om. Jag misstänker att de strömmande vattnet bara kommer stressa fiskarna än att göra dom smalare.

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • februari 2003
            • 2695

            #6
            Jag vet bara att de fiskar jag har i ett kar med 35x volymen cirkulation per timme inte bara kräver mycket mer mat, utan även fetare mat, för att inte bli undernärda, än vad mina fiskar i kar med mindre cirkulation gör.

            Det är faktiskt lite av ett problem att hålla fisken i det karet välgödda.

            Däremot blir inte de fiskarna slanka, utan snarare tegelstensformade. Korta och grova.

            Kommentar

            • Koi-fantast
              Användare
              • november 2007
              • 555

              #7
              Det första jag tänker på är vad matar du med? En frisk fisk letar hela tiden efter mat om du inte har en tv så att de kan relaxa i en soffa..
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
              http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

              Kommentar

              • FredrikW
                Användare
                • december 2007
                • 18

                #8
                Ursprungligen postat av Mike_Noren
                Jag vet bara att de fiskar jag har i ett kar med 35x volymen cirkulation per timme inte bara kräver mycket mer mat, utan även fetare mat, för att inte bli undernärda, än vad mina fiskar i kar med mindre cirkulation gör.

                Det är faktiskt lite av ett problem att hålla fisken i det karet välgödda.

                Däremot blir inte de fiskarna slanka, utan snarare tegelstensformade. Korta och grova.


                Då måste jag bara ställa frågan hur stort kar du har och vad för pump.

                Kommentar

                • HåkanM
                  NCS Medlem
                  • november 2005
                  • 1294

                  #9
                  Man brukar rent allmänt säga att en smal fisk är en frisk fisk. De flesta dödsfall rörande mat (nästan alla) sägs bero på övermatning.

                  Jag har då aldrig obducerat en död fisk så dödsorsak är svårt att faställa.
                  Kan en fisk äta ihjäl sig ?? och isåfall med vilka foder ??

                  Vad det gäller strömt vatten så kan man med fördel sätta in motorfilter i hörnen om man har fiskar som kommer från reofiliska områden, dvs lever i strömt vatten men annars ser jag ingen vits med det, snarare att man bör ha kraftig cirkulation på ytan för att röra om. Jag misstänker att de strömmande vattnet bara kommer stressa fiskarna än att göra dom smalare.[/QUOTE]

                  Nästan alla våra firrar finns i biotoper med betydligt mer strömt vatten än
                  vad vi klarar av att fixa i våra burklar med vanliga pumpar. Den intressanta
                  frågan är om det går att få fiskar med snyggare, mer naturlig kroppsform
                  mha av strömt vatten.

                  Kommentar

                  • tjornpatrik
                    Användare
                    • augusti 2006
                    • 830

                    #10
                    Ursprungligen postat av HåkanM
                    Man brukar rent allmänt säga att en smal fisk är en frisk fisk. De flesta dödsfall rörande mat (nästan alla) sägs bero på övermatning.

                    Jag har då aldrig obducerat en död fisk så dödsorsak är svårt att faställa.
                    Kan en fisk äta ihjäl sig ?? och isåfall med vilka foder ??

                    Vad det gäller strömt vatten så kan man med fördel sätta in motorfilter i hörnen om man har fiskar som kommer från reofiliska områden, dvs lever i strömt vatten men annars ser jag ingen vits med det, snarare att man bör ha kraftig cirkulation på ytan för att röra om. Jag misstänker att de strömmande vattnet bara kommer stressa fiskarna än att göra dom smalare.

                    Nästan alla våra firrar finns i biotoper med betydligt mer strömt vatten än
                    vad vi klarar av att fixa i våra burklar med vanliga pumpar. Den intressanta
                    frågan är om det går att få fiskar med snyggare, mer naturlig kroppsform
                    mha av strömt vatten.
                    Vet att bla zoopet skrev om detta att så gott som alla dödsfall orsakade av mat beror på övermatning (tror även de var de som nämde 95%), nu har de dock redigerat denna och nu står följande:

                    Citat:
                    "Det största problemet - för mycket mat
                    Problemet brukar inte vara att hitta ett bra foder utan att man matar för mycket. I naturen får fiskarna jobba för att få i sig mat, i akvariet får de allt serverat. Detta är en tillvaro som de snabbt anpassar sig till och de blir oftast betydligt större i akvarium än i naturen. Ta det därför lugnt med matningen. Ytterligare en anledning till att göra detta är att akvariets vatten fortare blir dåligt (med risk för pH-fall och algproblem) när man matar för mycket."


                    Sen tror jag själv att det snarare beror på dåligt vattnet än fetma, folk köper kar och kan inte motstå att mata och så får dom problem därefter. Jag tillhör den som definitivt matar för lite än för mycket. När jag började med akvarium matade jag mer än gärna och hade problem därefter.

                    Du frågade och jag la fram mina tankar och funderingar och frågar du någon annan så får du säkert ett annat svar.

                    Angående filtret så absolut lär det vara mer strömmande i de vilda, de jag menade var att jag inte tycker man ska övermata för att det är kul, men jag kan ha missuppfattat frågan. Sen kan dom ju naturligtvis alltid dö av fel foder men det är ju en annan sak. Var inne i en djurbutik i Gbg som ex rekommenderade oxhjärta som basfoder till ALLA ciklider.

                    Det jag menade ang filter är att karet har en begränsad yta och ska man sätta filter som gör att fiskarna hela tiden måste vara i arbete så tycker jag inte det låter direkt bra. Nu vet jag iof inte vad du har för kar mm, vattenbyten, fiskar mm. Sen har ju starkare cirkulation aldrig skadat. Vad gäller kroppsformen kan jag inte svara på det men det låter ju rimligt.

                    Någon som har andra ideér och tankar?
                    Senast redigerad av tjornpatrik; 28 februari 2008, 11:37.

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • december 2004
                      • 4744

                      #11
                      Ursprungligen postat av patriks155
                      Sen tror jag själv att det snarare beror på dåligt vattnet än fetma, folk köper kar och kan inte motstå att mata och så får dom problem därefter.
                      Lustigt nog hör dåligt vatten och strömmande vatten ihop.

                      Ökar man strömmen av vatten i karet så ökar man också vanligtvis syresättningen framförallt på botten. Det gör att nerbrytningen av fiskskit går fortare o vattnet håller sig friskare. Tillsätter man dessutom växter som käkar restprodukterna av fiskskiten så ökar man bonusen ytterliggare
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • HåkanM
                        NCS Medlem
                        • november 2005
                        • 1294

                        #12
                        Du frågade och jag la fram mina tankar och funderingar och frågar du någon annan så får du säkert ett annat svar.

                        Det är bra Patrik att du lägger fram dina tankar, Det är ju genom detta som vi
                        kan utveckla vår hobby.

                        Jag vet att jag övermatar och det beror på att jag av platsbrist blandar
                        fiskar med olika fart. För att de långsammare skall få något så blir
                        konsekvensen att vissa får nog för mycket.
                        Grundfrågan i denna tråd är dock om man kan ge fiskarna ett friskare liv
                        mha hyfsad ström i vattnet.
                        Jag skulle gärna testa tex guldbarb i ett akvarium med stark ström. Guldbarber
                        har ju lätt för att bli väldigt feta om man matar för mycket.

                        Kommentar

                        • Mike_Noren
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 2695

                          #13
                          Ursprungligen postat av FredrikW
                          Då måste jag bara ställa frågan hur stort kar du har och vad för pump.
                          Det är ett 160-liters forsakvarium med en Rena XP3, Fluval +3, och ett Tunze Nanostream 6025.

                          Kommentar

                          • LN
                            Användare
                            • december 2004
                            • 4744

                            #14
                            Ja då har du iallafall inte problem med stillastående vatten i det karet
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                            Kommentar

                            • Mike_Noren
                              Användare
                              • februari 2003
                              • 2695

                              #15
                              Det är faktiskt inte så strömt som man kunde tro - eller som jag hoppats. Jag har ofta ångrat att jag köpte minsta nanostreamen.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...