Sargad skalare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olorin
    Användare
    • maj 2005
    • 1554

    Sargad skalare

    Hej.

    Kom hem och upptäckte att en skalare som var finfin i morse nu efter jobbet har tappat en hel den på bakfenan och bröstfenorna. Kan fenröta sätta in så snabbt eller är det någon som attackerat den så agressivt? Nu är den i princip död och ligger och vilar på botten och flämtar lite.
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!
  • Matz Karlsén
    Användare
    • februari 2004
    • 1127

    #2
    Ursprungligen postat av Olorin
    Hej.

    Kom hem och upptäckte att en skalare som var finfin i morse nu efter jobbet har tappat en hel den på bakfenan och bröstfenorna. Kan fenröta sätta in så snabbt eller är det någon som attackerat den så agressivt? Nu är den i princip död och ligger och vilar på botten och flämtar lite.
    Har du nyligen bytt vatten och i såfall har du använt vattenberedningsmedel? Växjövattnet inehåller kloramin som går hårt åt fisken.
    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

    Kommentar

    • Olorin
      Användare
      • maj 2005
      • 1554

      #3
      Nä, jag hoppade faktiskt över veckans vattenbyte för att alla värden var perfekta. Gjorde ett panikbyte nu med dubbel dos vattenberedningsmedel. Men det såg kört ut för fisken så jag avlivade den eftersom jag inte har nåt karantänkar. Jädra kloramin, finns det nåt man kan göra åt det?
      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

      Kommentar

      • endymion

        #4
        Ursprungligen postat av Olorin
        Nä, jag hoppade faktiskt över veckans vattenbyte för att alla värden var perfekta. Gjorde ett panikbyte nu med dubbel dos vattenberedningsmedel. Men det såg kört ut för fisken så jag avlivade den eftersom jag inte har nåt karantänkar. Jädra kloramin, finns det nåt man kan göra åt det?
        Invänta hösten, med nytt vatten, eller vattenberedningsmedel. Men är hela fenor borta över dagen är det nog någon annan fisk som varit på den.

        Kommentar

        • Olorin
          Användare
          • maj 2005
          • 1554

          #5
          Nånting mellan halva fenorna och 1/3dels. Tycker den borde varit svag med inte döende så jag blev förvånad.
          Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

          Kommentar

          • Matz Karlsén
            Användare
            • februari 2004
            • 1127

            #6
            Ursprungligen postat av Olorin
            Nä, jag hoppade faktiskt över veckans vattenbyte för att alla värden var perfekta. Gjorde ett panikbyte nu med dubbel dos vattenberedningsmedel. Men det såg kört ut för fisken så jag avlivade den eftersom jag inte har nåt karantänkar. Jädra kloramin, finns det nåt man kan göra åt det?
            Vilket vattenberedningsmedel använder du?
            To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #7
              Låter mer som en attack i mina öron, men jag vet inte vad du har för annan fisk i karet. Scalarer brukar normalt sett inte gå så hårt åt varandra, men möjligen kan det ha varit två jämnstarka hannar som rök ihop - den som förlorar efter en verklig prestigefight kan få en del stryk. Å andra sidan borde den andra hannen då också vara en smula sargad.

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • Olorin
                Användare
                • maj 2005
                • 1554

                #8
                Jag kör med Nutrafin aquaplus som beredningsmedel nu.

                Jag skärskådat övrig fisk nu och hittat en skalare till som har avnypta bröstfenor, men i övrigt inga skador och den ser pigg ut. Får hålla koll på om den är bråkig.
                Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                Kommentar

                • Olorin
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 1554

                  #9
                  Hmm, nu börjar bilden klarna... tror inte lägnre på skalarfajt. Har en liten herr praktbotia som jagar och nafsar efter fiskar i största allmänhet. Känns som en trolig förövare... Det enda jag är lite skeptiskt till är om han ger sig på bröstfenor. Nån som vet?
                  Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                  Kommentar

                  • Lundensis
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 2262

                    #10
                    Ursprungligen postat av Olorin
                    Hmm, nu börjar bilden klarna... tror inte lägnre på skalarfajt. Har en liten herr praktbotia som jagar och nafsar efter fiskar i största allmänhet. Känns som en trolig förövare... Det enda jag är lite skeptiskt till är om han ger sig på bröstfenor. Nån som vet?
                    Om det är den som attackerar så hugger den nog efter den kroppsdel som är lättillgängligast vid det givna tillfället.

                    Kommentar

                    • Olorin
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 1554

                      #11
                      Han verkar ganska rund om magen botian så han äter i alla fall mycket
                      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...