Tillverka eller köpa odlingskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Tillverka eller köpa odlingskar?

    Jag funderar på att bygga ställning för flera mindre akvarium då jag kommer starta odling successivt under vår/sommaren 2008.

    Vilken storlek på karen är det mest fördelaktigt att ha? Jag förstår att det är bra med varierande storlekar, men jag hade tänkt mig ha ca 10 mindre kar för yngel samt ett par kar på ca 200L eller 2st 100L och en 200L. De som jag funderar över främst är kar på ca 40L-60L...och då måtten.

    Nuförtiden är akvarium inte speciellt dyra i mindre storlekar, men det kanske ändå är mer givande att limma själv om man ska ha en del kar.

    Kommer att odla Malawiciklider främst, men i framtiden även Viktoriaciklider och Tanganyika (Tropheus).

    Som med allt annat så har man begränsade tillgångar för att hålla sin hobby så därför vore det bra att veta bästa kombinationen av odlingsakvarium för mindre odling...

    Huvudkar kommer vara ett 720L, samt två stycken kar av liknande storlek eller minst 375L...vad jag planerar just nu iallafall.

    Funderar på att be min lokala glasmästare om spillbitar som de kan skära i bra mått och att limma karen själv.

    Hoppas på tips och råd!
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    #2
    Kul att du ska utöka hobbyn

    Ja hade köpt alla karen o satsat på att bygga ställningar och så mycket som möjligt av tekniken själv.

    Skälet är att merkostnaden för ett kommer ínte att bli mer än en yngelomgång. O har man då surt strävat o fått fram just dom ynglen så är den tvåhundringen billig försäkring.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Ok. Men vilken storlek är att föredra för att få bäst nytta i förhållande till kostnad?

      Jag har verkligen blivit biten av hobbyn igen efter en tids ofrivillig frånvaro (sjukdom). Kommer starta upp med Malawi i ett 720L som jag skrivit om här, men snart utöka med Viktoriaciklider till annat kar. Sist, men inte minst, ska jag ha ett kar med Tropheus..men det ligger en bit bort i planeringen för tillfället.

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        #4
        100 liters tycker jag är lagom stora yngelkar.
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #5
          Med den spridningen på sorter så hade jag kört med 4st 375 som "startkitt"
          O kört med två avdelare typ plexi+filtermatta i varje kar.
          Då får du all flexibillitet som du kan önska dig.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Ok..det var bra tips. Hur är det med mindre yngelkar...som t ex första stadie kar? Kanske räcker med fyra mindre?...på typ 40-60L som jag skrev ovan?

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • april 2002
              • 9122

              #7
              Det beror på vilken storlek det är på kullarna.

              Till ett 10tal yngel duger det väl med ett 40 liters, är det hundra , så går det åt ett hundra liters de första veckorna. That´s my opinion
              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • specmats
                Användare
                • december 2004
                • 3060

                #8
                Ursprungligen postat av Malawe
                Jag funderar på att bygga ställning för flera mindre akvarium då jag kommer starta odling successivt under vår/sommaren 2008.

                Vilken storlek på karen är det mest fördelaktigt att ha? Jag förstår att det är bra med varierande storlekar, men jag hade tänkt mig ha ca 10 mindre kar för yngel samt ett par kar på ca 200L eller 2st 100L och en 200L. De som jag funderar över främst är kar på ca 40L-60L...och då måtten.

                Nuförtiden är akvarium inte speciellt dyra i mindre storlekar, men det kanske ändå är mer givande att limma själv om man ska ha en del kar.

                Kommer att odla Malawiciklider främst, men i framtiden även Viktoriaciklider och Tanganyika (Tropheus).

                Som med allt annat så har man begränsade tillgångar för att hålla sin hobby så därför vore det bra att veta bästa kombinationen av odlingsakvarium för
                mindre odling...

                Huvudkar kommer vara ett 720L, samt två stycken kar av liknande storlek eller minst 375L...vad jag planerar just nu iallafall.

                Funderar på att be min lokala glasmästare om spillbitar som de kan skära i bra mått och att limma karen själv.

                Hoppas på tips och råd!
                -ska det vara i bostaden eller i lokal?
                Tropheus Duboisi halembe, so
                Melanochromis Auratus, vf
                Synodontis Petricola, odlade

                Akvarie-setup (Salt)

                Kommentar

                • patrickeriksson
                  Användare
                  • oktober 2007
                  • 355

                  #9
                  Jag byggde nyligen en ställning för 9st 170 liters kar och 3st av dessa har jag delat av på mitten med plexiglas skiva. Då blir det alltså 6st 170 liters och 6st 85 liters. Jag tyckte det var mer flexibelt att göra på det viset.

                  Projektet kan beskådas här:
                  Patrick Eriksson

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Ursprungligen postat av specmats
                    -ska det vara i bostaden eller i lokal?
                    I lägenheten...till att börja med innan jag hittar en lokal som passar ändamålet.

                    Ursprungligen postat av patrickeriksson
                    Jag byggde nyligen en ställning för 9st 170 liters kar och 3st av dessa har jag delat av på mitten med plexiglas skiva. Då blir det alltså 6st 170 liters och 6st 85 liters. Jag tyckte det var mer flexibelt att göra på det viset.

                    Projektet kan beskådas här:
                    http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=905.0
                    Ah det var en smart lösning. Kan mycket väl bli liknande för mig. Vill ju få ut så mycket som möjligt både ekonomiskt som användbart.
                    Senast redigerad av StefanL; 26 februari 2008, 18:40.

                    Kommentar

                    • Göran Å
                      Användare
                      • december 2005
                      • 1295

                      #11
                      Hej Stefan

                      Vill du ha tipps på en smart lösning för yngelkar kan du få en förhandsvisning hos mig.

                      Hadde tänkt skriva en artikel om detta samt en annan teknisk lösning i CB längre fram på året.

                      Kontakta mig för lämplig tid.

                      Mvh Göran
                      http://www.skovdeaf.se/
                      http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                      http://www.skovdefagelklubb.se/

                      Kommentar

                      Arbetssätt...