Frågor kring fisk i 250l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • riley

    Frågor kring fisk i 250l

    Hej Hej

    Jag har idag 6st scalarer och några tetror i ett 250l akvarium tillsammans med sugmal och pansarmal.
    Vill ha fler arter och undrar om man kan blanda t.ex. flaggciklid och nyckelhålsciklid i också. Har då tänkt mig kanske 2 flaggciklider och 4 nyckelhålsciklider.
    Blir det för mycket fisk eller går det bra?
    Såg dom i affären idag oc dom är ju jäkla fina.
  • Gäst

    #2
    Ursprungligen postat av riley
    Hej Hej

    Jag har idag 6st scalarer och några tetror i ett 250l akvarium tillsammans med sugmal och pansarmal.
    Vill ha fler arter och undrar om man kan blanda t.ex. flaggciklid och nyckelhålsciklid i också. Har då tänkt mig kanske 2 flaggciklider och 4 nyckelhålsciklider.
    Blir det för mycket fisk eller går det bra?
    Såg dom i affären idag oc dom är ju jäkla fina.
    Hej riley och välkommen till forumet.
    Enligt min egen erfarenhet så funkar scalarer, flaggciklider och nyckelhålsciklider alldeles utmärkt tillsammans. En riktigt lugn och hyffsat "lätt" SA-kombination så på "papperet" funkar det.
    Lite frågor bara... Vad är det för tetror och hur många är det samt hur många pansarmalar har du och vilken art är det? Jag bekymrar mig mer för antalet fiskar än arternas kompatibilitet så att säga.

    Mvh/Andreas.

    Kommentar

    • riley

      #3
      Hej och tack så mycket

      Jag funderade också på om det kanske skulle bli för många fiskar i akvariet det var därför jag chansade och frågar.
      Det är 5st vanliga pansarmalar corrydora eller något, kostade 29kr på djurmagasinet hon sa att de kunde bli 5-6cm stora i alla fall.
      Tetrorna jag har är 10st dolkstikstetra tror jag dom hette, rosa röda med en röd prick på sidan och lite svart på ryggfenan, och kunde bli c:a 6cm stora.

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Ursprungligen postat av riley
        Hej och tack så mycket

        Jag funderade också på om det kanske skulle bli för många fiskar i akvariet det var därför jag chansade och frågar.
        Det är 5st vanliga pansarmalar corrydora eller något, kostade 29kr på djurmagasinet hon sa att de kunde bli 5-6cm stora i alla fall.
        Tetrorna jag har är 10st dolkstikstetra tror jag dom hette, rosa röda med en röd prick på sidan och lite svart på ryggfenan, och kunde bli c:a 6cm stora.
        Okej okej...
        5 exemplar av ngn Corydoras är ju inte mycket... Snarast minimum! Dolkstickstetror kan dock ibland bli större än 6 cm även om det tar rätt lång tid, har själv haft individer på 8-9 cm så de bör definitivt tas med i beräkningarna...
        Jag vet inte om dina scalarer är vuxna än, om några isf har parat ut eller om du tänkt spara alla men mitt råd är att du möjligen kan testa med ett nytt par (flagg lr nyckel) och eventuellt gallra bort "underdåniga" scalarer, då jag räknar med att du kan hålla 3-4 st ciklidpar i ditt kar då dessa arter är relativt timida.(6 "teoretiska" par + 10 dolkar etc etc är enligt mig väl tajt) Är inte fiskarna så stora än så kan du ju faktiskt prova dig fram lite ochså.

        Mvh/Andreas.

        Kommentar

        • riley

          #5
          Okej, då vet jag det .
          Scalarerna är enligt mig ganska små än så länge. Och dom jag såg i affären var inte heller så stora.
          Kanske då kan testa tills de vuxit till sig och sen då kanske behålla 2 av de 3 arterna eller i alla fall gå ner i antalet.
          Jag vet inte hur stora de fiskarna blir, men dom sa på djurmagasinet att flaggcikliderna kan bli c:a 12cm och nyckelhålscikliderna blir c:a 7-10cm.

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Ursprungligen postat av riley
            Okej, då vet jag det .
            Scalarerna är enligt mig ganska små än så länge. Och dom jag såg i affären var inte heller så stora.
            Kanske då kan testa tills de vuxit till sig och sen då kanske behålla 2 av de 3 arterna eller i alla fall gå ner i antalet.
            Ja, det tycker jag. Är samtliga fiskar som är inblandade än så länge små så lär det nog inte bli några problem på ett bra tag. jag tror som sagt inte att problemen kommer att uppkomma mellan arterna utan möjligen inom scalargruppen när/om det blir lek på gång i framtiden - om det då är för trångt. Nyckelhålsciklider tillhör dessutom de lite mer lättlekta cikliderna så du behöver nog bara skaffa två. Om du sen behåller 2 eller 3 arter beror ju på hur de fungerar i akvariet i sin helhet. Skulle allt funka så är det ju bara att gilla läget. Som sagt, en trevlig fiskkombination.

            Lycka till!

            Mvh/Andreas.

            Kommentar

            • riley

              #7
              Tack för den positiva informationen .
              Då vet jag i alla fall hur jag ska ha det, det är jobbigt att inte riktigt veta och man vill ju inte ha någon soppa av allt.

              Kommentar

              Arbetssätt...