Avdela akvarium med filtermatta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joe
    Användare
    • juni 2006
    • 1451

    Avdela akvarium med filtermatta?

    Har läst då och då här på forumet om filtermatta som avdelare för att skapa t.ex två avdelningar för yngel i ett större akvarium - så långt är jag med...men fattade det också som om man kunde använda denna matta som filter? Eller har man då två mattor med två pumphuvuden som blåser åt varje håll eller? Är det någon som kan ge en lite mer utförlig beskrivning hur jag ska gå till väga?? Vill helst inte göra en permanent delning med glas!
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!
  • Sacrium
    Användare
    • november 2005
    • 353

    #2
    Hade också den tanken. Klämma in filtermatta i mitten av akvariet som skiljevägg och placera pumphuvud i denna riktade åt de två olika sidorna.
    Skulle bli ett väldigt effektivt filter.

    Kommentar

    • endymion

      #3
      Ursprungligen postat av joe
      Har läst då och då här på forumet om filtermatta som avdelare för att skapa t.ex två avdelningar för yngel i ett större akvarium - så långt är jag med...men fattade det också som om man kunde använda denna matta som filter? Eller har man då två mattor med två pumphuvuden som blåser åt varje håll eller? Är det någon som kan ge en lite mer utförlig beskrivning hur jag ska gå till väga?? Vill helst inte göra en permanent delning med glas!
      Kommer du till mig den 15, så kan du kika på det i några av mina kar.

      Kommentar

      • mek
        Användare
        • januari 2005
        • 540

        #4
        Är själv på g att använda filtermatta som avskiljare i mitt nya kar (som jag köpte i helgen, nu fick jag det sagt också ). Att klämma in en matta har fördelen att det blir flexibelt. Nackdelen blir dock att firrarna kan klämma sig in/fast genom/mellan mattan och glaset.
        Glasskiva har jag på nuvarande karet. Snyggare men dyrare och mindre praktiskt. Funderar ist på att limma dit kabellister för att hålla mattan på plats (kanske även borra hål genom listen och "låsa" mattan med plastpinnar).

        Kommentar

        • Robin
          Användare
          • januari 2003
          • 4526

          #5
          Varför inte ett plastnät som sätts fast med sugproppar på bak- och framrutan?
          Mvh
          Robin

          Kommentar

          • Richardi
            Användare
            • april 2007
            • 84

            #6
            Ursprungligen postat av Robin
            Varför inte ett plastnät som sätts fast med sugproppar på bak- och framrutan?
            Det får du gärna utveckla lite , lät intressant. Kan man få nätet "dikt an" mot glaset? Så att inte yngel kan ta sig förbi....

            MVH/ Rick

            Kommentar

            • joe
              Användare
              • juni 2006
              • 1451

              #7
              Ursprungligen postat av endymion
              Kommer du till mig den 15, så kan du kika på det i några av mina kar.
              hej igen - om jag nu inte kommer, vilket är det mest troliga i mitt fall (Kjell får svara själv!) kan du då ändå ge mig en kort beskrivning - eller idé. Det är nog så?? att jag tröttnat på zebrorna (och nyererein), de behöver under alla omständigheter ett större kar och det går inte just nu i min "livssituation" att skaffa fler kar - jag får spara på den stora, stora Victoriadrömmen ett tag till och därför ska jag, till vidare i allafall, transformera det karet till ett yngelakvarium - och då kunde det vara bra att kunna dela.
              MVH - joe

              Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

              Kommentar

              • Tulle89
                Användare
                • augusti 2006
                • 239

                #8
                Jag provade att dela av mitt 112 liters akvarium med filtermatta. Det var ppi 10 men den var bara 3 cm tjock så efter en stund stod den som en båge. Fungerade förvisso men snyggt var det inte! Man skulle nog behöva komma upp i minst 5 cm tjocklek för att den ska bli hyffsat stabil.

                Jag testade istället en sak som jag är väldigt nöjd med:
                Köpte plixiglas (3mm) på en bygghandel som jag sedan sågade till så den fick de mått jag har inne i akvariet, i mitt fall 350*300 (mm) minus ett par mm för att få in och sedan kunna fästa skiva.
                Den här plexiskivan borrade jag sedan fyra hål i så jag kunde såga ut så den blev som en ram. Lämnade fem centimeter på varje kant.

                Därefter silikonade jag dit myggnät och lät det torka.

                När jag sedan skulle stoppa ner skivan så var den för liten (avsiktligt) så då tog jag filtermatta och klämde in mellan skivan och glaset där bak för att fixera den.

                Insug på ena sidan och utblås på andra och därför fritt drag mellan. Funkar kalas!
                Med Vänliga Hälsningar Tulle

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

                Kommentar

                • Erik Österlund
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 3788

                  #9
                  Vad sågade du med? Plexi spricker ju så lätt när man sågar i det har jag märkt...

                  Smart grej du har gjort!

                  Kommentar

                  • endymion

                    #10
                    Har sett lite olika lösningar.
                    Nr 1: Är bara filtermatta nerstucken i ett kar, tycker personligen att det verkar vara en av de sämre och dyrare lösningarna.
                    Nr 2: Glas fastsiliconat i större delen av karet sedan en liten bit filter matta fasttryckt på bara en del av karet. Vilket leder till att man kan trycka i filtermattan hårdade och minimera att få fisk på fel sida. Denna lösning är det i mina kar.
                    Nr 3: Styrningar fastsiliconade i helglaskar. Sedan en ram av glas med myggnät fastsiliconat på. Dessa passar i styrningarna. Ramarna är tillverkade på plats i styrningarna för att få minimalt glapp. Detta tycker jag är en av de bättre lösningarna.

                    Sedan hur man löser det är upp till var och än, men finns det minsta möjlighet att en fisk kan komma över, så gör de det. Har du dessutom ancistrus i karet kan de trycka sig i mellan och öppna vägar för andra fiskar.

                    Kommentar

                    • endymion

                      #11
                      Ursprungligen postat av joe
                      hej igen - om jag nu inte kommer, vilket är det mest troliga i mitt fall (Kjell får svara själv!) kan du då ändå ge mig en kort beskrivning - eller idé. Det är nog så?? att jag tröttnat på zebrorna (och nyererein), de behöver under alla omständigheter ett större kar och det går inte just nu i min "livssituation" att skaffa fler kar - jag får spara på den stora, stora Victoriadrömmen ett tag till och därför ska jag, till vidare i allafall, transformera det karet till ett yngelakvarium - och då kunde det vara bra att kunna dela.
                      Hur stort är karet? Jag kör mina nyererei i 220 kar och Victoriazebrorna i ett 375. Men visst det är båda arter som lätt ballar ur om man har för få.

                      Kommentar

                      • Tulle89
                        Användare
                        • augusti 2006
                        • 239

                        #12
                        Ursprungligen postat av Erik Österlund
                        Vad sågade du med? Plexi spricker ju så lätt när man sågar i det har jag märkt...

                        Smart grej du har gjort!
                        Tackar

                        Jo visst spricker plexi lätt. Men borrade hållen väldigt sakta så höll det sen var det bara att såga med bågfilsblad. Viktigt är att man lägger plexit och håller fast det så det inte åker upp och ned hela tiden när man sågar för då ökar ju risken att det ska spricka.
                        Med Vänliga Hälsningar Tulle

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

                        Kommentar

                        • joe
                          Användare
                          • juni 2006
                          • 1451

                          #13
                          Ursprungligen postat av endymion
                          Hur stort är karet? Jag kör mina nyererei i 220 kar och Victoriazebrorna i ett 375. Men visst det är båda arter som lätt ballar ur om man har för få.
                          Ballar ur var ordet - karet är för litet (ca.160-170liter) även om där inte är mycket fisk. 1+2 Victoriazebra samt 1+3 Nyererei, några små nyerereiyngel
                          (5-6 stycken ca 2cm) samt den stora utrymmesboven gibbicepsen.

                          Funderat på att helt skippa zebrorna och bara ha Nyererei (fast fler då...säg 3+8/10 istället), men gibbin ska bort under alla omständigheter!!! Och kanske det faktiskt är så att jag får kapitulera för att min tid inte riktigt räcker till för mer än några kar. Och då skulle detta kunna vara ett bra yngelkar, med möjlighet till delning. Och så behålla "västafrika" på 180 och 310 mixen med lite victoria och Tanganyika...det är kanske inte så många kar, men jag vill definitivt ha tid för att hålla dem iordning - jag mår dåligt när jag inte hinner och förhållandena inte är bra för fiskarna.

                          Men drömmen om fler kar och akvarierum i källaren lever!!!
                          MVH - joe

                          Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...