svensk insjösten??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • slarvid
    Användare
    • december 2007
    • 517

    svensk insjösten??

    Något man ska tänka på om man plockar stora stenar till rös förutom tvätta o skålla?
    Är vissa stenarter att föredra eller är vissa sämre för vattenvärdena?
    540 mbuna + 54L yngel
  • Hagge
    Användare
    • januari 2003
    • 432

    #2
    Beror ju på vilka vattenvärden man eftersträvar

    Närå, låt helst bli stenar som glimmar metalliskt, men om man ska ha dem i hårt vatten så är väl risken för utfällning minimal...
    /Fredrik

    Kommentar

    • slarvid
      Användare
      • december 2007
      • 517

      #3
      alright..

      Så lite blingbling i malawikaret funkar alltså...
      540 mbuna + 54L yngel

      Kommentar

      • cf.akvarielagret
        Användare
        • april 2002
        • 5028

        #4
        Jag tror att det är en skröna om man tror att en sten kan påverka vattenvärdena mer än mycket marginellt

        ta en faxesten på 20kg så kan man anta att ytan är ungefär som ett par matskedar faxesand, effekten blir samma
        medans en säck sand kan förändra mycket stora volymer

        (glittriga stenar från naturen är antagligen helt ofarliga, men det låter bra att säga)
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

        Kommentar

        • Hagge
          Användare
          • januari 2003
          • 432

          #5
          Nejdå, vissa stenar som "glimmar" KAN mycket väl innehålla olämliga ämnen/metaller som inte är något vidare i för hög koncentration. Det är nog som sagt dock främst en risk i ett akvarium med aggressivt vatten.

          Du skulle se utfällningarna som uppstod i kontakt med olika metaller i min gamla "skogskälla" med ett pH på 5.6 -det är ingen vacker syn, kombinationen tempererat vatten och koppar exempelvis!

          Och varför chansa, de stenarna är ju oftast inte snygga heller för den delen!
          /Fredrik

          Kommentar

          • KuRtaN
            Användare
            • februari 2008
            • 778

            #6
            Jag har plockat all min sten vid havet, avslätade fina stenar. Har kokat allt innan det åkte ner i karet dock. Det är så mkt man inte ska göra och så mycket av det man kan ta med en stor nypa salt enligt mig.
            Over and out // Mathias

            Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

            Kommentar

            • slarvid
              Användare
              • december 2007
              • 517

              #7
              oki... har letat bland gamla trådar om belastning men hittat dåligt... hur många kila granit o gnejs vågar man slänga i ett 540??? 50kila sand i botten över frigoliten
              540 mbuna + 54L yngel

              Kommentar

              • tjornpatrik
                Användare
                • augusti 2006
                • 830

                #8
                Ursprungligen postat av slarvid
                oki... har letat bland gamla trådar om belastning men hittat dåligt... hur många kila granit o gnejs vågar man slänga i ett 540??? 50kila sand i botten över frigoliten
                Betydligt mer än man kan tro! tror inte du behöver oroa dig, dessutom har du frigolit i botten.

                Hittade denna:

                Har fått tag i en sten som är ca 35-40 cm i diametern och ca 5-8cm tjock. Stenen väger totalt ca 12 kg. Jag har 20mm frigolit i botten och den nästa minsta storleken på Rådasand. Sedan några mindre stenar och slutligen "stenblocket" Frågan är om jag törs ha den stenen i mitt Juwel Rio 300? Jag har mer sten i karet men

                Kommentar

                • tjornpatrik
                  Användare
                  • augusti 2006
                  • 830

                  #9
                  En till;

                  Jag har införskaffat ett 540 L kar och skall inreda det med hålsten. Men innan jag inreder med stora vita hålstenar som kostar mycket pengar så ska jag ta och inreda med vanliga stenar som jag hittade i naturen av en slump. Nu är frågan hur många kilo sten kan jag stoppa in i karet. En plexiglasskiva ligger oxå i botten för att

                  Kommentar

                  • cf.akvarielagret
                    Användare
                    • april 2002
                    • 5028

                    #10
                    Ursprungligen postat av Hagge
                    Nejdå, vissa stenar som "glimmar" KAN mycket väl innehålla olämliga ämnen/metaller som inte är något vidare i för hög koncentration. Det är nog som sagt dock främst en risk i ett akvarium med aggressivt vatten.

                    Du skulle se utfällningarna som uppstod i kontakt med olika metaller i min gamla "skogskälla" med ett pH på 5.6 -det är ingen vacker syn, kombinationen tempererat vatten och koppar exempelvis!

                    Och varför chansa, de stenarna är ju oftast inte snygga heller för den delen!
                    tror att olika mineraler som kan släppa från stenar med hjälp av vanligt vatten är omätbart framförallt eftersom det legat i naturen och utsatts för vatten under miljoner år,
                    Vad för mineral skulle vara farlig ?
                    jag är Ateist
                    men Gud talade till mig
                    Gud är stor
                    jag frågade hur stor ? inget svar
                    han kanske behövde låna toaletten

                    Kommentar

                    • Mats
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 804

                      #11
                      Hej.
                      Med surt vatten är faran störe än med ph över 7.
                      mvh Mats
                      http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                      Kommentar

                      • Hagge
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 432

                        #12
                        Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                        tror att olika mineraler som kan släppa från stenar med hjälp av vanligt vatten är omätbart framförallt eftersom det legat i naturen och utsatts för vatten under miljoner år,
                        Vad för mineral skulle vara farlig ?
                        Beror vart man plockar stenen, men i det här fallet är det ju sjösten så då håller jag med om att det borde vara lugnt.

                        Vad är vanligt vatten?

                        Koppar tex., Aluminium är kanske heller ingen höjdare i akvariet (fat jag har för mig att aluminiumföreningar är rätt stabila både i luft och vatten iofs), bly är inte bra, nickel, krom kanske inte heller är så fint i för höga koncentrationer!?

                        Riskerna är antagligen små, men metaller KAN lösa ut i vatten, främst i surt (aggressivt) sådant. Det går säkert bra i de flesta fall även med stenar innehållande oläpmliga metaller, men som sagt -varför chansa? Man behöver ju inte ta bling-bling stenar! Och att jämföra ett naturligt vatten med ett slutet system gör ingen rättvisa, de ev "gifter" som löser i vattnet i naturen tranporteras bort och spädes, i akvariet så ackumuleras ev. gifter.
                        Senast redigerad av Hagge; 25 februari 2008, 08:48.
                        /Fredrik

                        Kommentar

                        • Karon
                          Användare
                          • april 2002
                          • 880

                          #13
                          Ursprungligen postat av Hagge
                          Beror vart man plockar stenen, men i det här fallet är det ju sjösten så då håller jag med om att det borde vara lugnt.

                          Vad är vanligt vatten?

                          Koppar tex., Aluminium är kanske heller ingen höjdare i akvariet (fat jag har för mig att aluminiumföreningar är rätt stabila både i luft och vatten iofs), bly är inte bra, nickel, krom kanske inte heller är så fint i för höga koncentrationer!?

                          Riskerna är antagligen små, men metaller KAN lösa ut i vatten, främst i surt (aggressivt) sådant. Det går säkert bra i de flesta fall även med stenar innehållande oläpmliga metaller, men som sagt -varför chansa? Man behöver ju inte ta bling-bling stenar! Och att jämföra ett naturligt vatten med ett slutet system gör ingen rättvisa, de ev "gifter" som löser i vattnet i naturen tranporteras bort och spädes, i akvariet så ackumuleras ev. gifter.
                          Är man rädd för ackumulation kan man väl göra något/några rejäla vattenbyten emellanåt ?

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #14
                            Du ska undvika alunskiffer. Det känns enklast igen på at det är skiffer som luktar olja.

                            Det som glimmar i sten är ju mineralet glimmer, inte ren metall, som inte påverkar vattnet. "Kattguld" är pyrit eller glimmer som knappast påverkar vattnet. Skrapa lite med en spik så känner ni med en gång att det inte är metall.

                            Koppar är väl det man inte vill ha, men hur länge klarar sig ett kopparmynt i en sjö innan det ärgar bort. 50 år? Stenen har legat där längre. Kopparslagg och dylikt från gruvor ska man nog akta sig för däremot.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • Hagge
                              Användare
                              • januari 2003
                              • 432

                              #15
                              BLY är en tungmetall, är blågrått och GLÄNSANDE (i luft oxidhinna). Bly och dess föreningar är giftiga. Det vanligaste blymineralet är blyglans. Blyglans kan uppträda i form av tunna gångar i urberget men den förekommer även som impregnation i sandsten.

                              KOPPAR förekommer i klumpar och gångar som skär genom sandsten (mycket sällsynta) i Sverige. Innehåller små mängder bly. I förening med svavel förekommer koppar OFTA dock i ganska små mängder. Dessa föreningar utgörs av kopparglans eller kalkosin och kovellit. De vanligaste malmerna är kopparkis (kalkopyrit) och brokig kopparmalm (bornit). Kopparoxid förekommer som röd kopparmalm (kuprit).

                              KROM är en GLÄNSANDE blåvit metall, kromit eller kromjärnsten. Föreningar med kromater är giftiga. Krom är vida spritt. Kromit uppträder i serpentinstenar.

                              Det finns än fler exempel på metaller som förekommer i sten och som kan ha ett "metalliskt" utseende. Det finns också otalet föreningar i sten i naturen som är giftiga för organismer. Hur stor risken med potentiellt giftiga föreningar i sten för akvariebruk är - är EN fråga! Att det däremot finns sten som är potentiellt (iaf teoretiskt) farliga i ett slutet akvariesystem råder det inga tvivel om! Man måste separera frågorna...

                              Olivin är ett ex. på en röd bergart som exempelvis är giftig framförallt för växterna skulle jag tro. Där den förekommer (främst i fjällskedjan) växer i princip inget, det är som en röd öken! Bara ett exempel på en ganska fin bergart som inte är så lämplig...

                              Karon: är det inte enklare och mer betryggande att försöka låta bli de stenar man misstänker KAN ha giftig inverkan på akvariet?
                              Senast redigerad av Hagge; 25 februari 2008, 12:04.
                              /Fredrik

                              Kommentar

                              Arbetssätt...