Nyckelhålsciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Narii

    Nyckelhålsciklid

    Hej, helt ny här och är helt nybörjare när det gäller ciklider, vet inte om ja lägger min tråd på rätt plats heller. Men ja ska skaffa ett kar mellan 180l och 375l och då undrar ja: hur många nyckelhålsciklider kan ja ha i 180L? Just nu har ja ett stort stim me neon-tetror (22st) som ja hällst vill behålla. Skulle dom kunna funka med nyckelhc?


    //Martin
  • Gäst

    #2
    Hej!

    Hej!
    Du kan ha en 3-4 st hade dom själv för många år sedan en trevlig liten ciklid som blir mörk till färgen om den blir skrämd,lycka till med dina nyckelhålsciklider, Mvh Ann-Mari

    Kommentar

    • Narii

      #3
      Ok tackar, men du vet inte om 22st vanliga tetror funkar?

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Hej!

        Hej!
        Jag tror nog det ska gå för nyckelhålscikliden i sig är mycket lugn och fredlig av sig, Mvh Ann-Mari

        Kommentar

        • Narii

          #5
          Får prova och se ^^ annars så äre ju bra föda ^^

          Kommentar

          • ryghar
            Användare
            • oktober 2002
            • 215

            #6
            Tror inte nyckelhålsciklider tar neontetror, mina var snälla o gjorde bara några anfall mot annan fisk när de lekte o försvarade sina ägg (som sen blev mat till malarna på natten). Skulle de ta neontetrorna kan du testa nån tetra som är lite högre i kroppen.
            Janne
            Min Zoon

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              #7
              Välkommen till forumet Narii.

              Är inte dina Neon modell mini så kommer dom att klara sig alldeles utmärkt.
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • Narii

                #8
                Tackar!
                Hmm, har ingen aning det är vanliga neon-tetror iaf.. När ja köpte dom va dom ca 1cm nu är dom nog 3-4
                Senast redigerad av Gäst; 24 februari 2008, 22:16.

                Kommentar

                • Narii

                  #9
                  har 4st små på ~2cm och alla andra är ~4cm förutom 4-5 som är ~5

                  Kommentar

                  • Narii

                    #10
                    Har bestämt mig nu. Blir nyckelhål fast dom får ett helt eget kar. Men hur ska ja uskilja könen? Och hur många ska man ha av varje?
                    (197L)

                    //Martin

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #11
                      Ursprungligen postat av Narii
                      Har bestämt mig nu. Blir nyckelhål fast dom får ett helt eget kar. Men hur ska ja uskilja könen? Och hur många ska man ha av varje?
                      (197L)

                      //Martin
                      Trevligt.
                      Ska de gå i ett eget kar så rekomenderar jag att du skaffar 4-6 stycken, då lär du tids nog komma underfund med könen, iaf när det gäller två av dem...
                      Rent allmänt så kan hanar bli aningen större än honor, en distinktion som ju naturligtvis kan vara svår att urskilja bland yngre exemplar. Det är ochså en ganska allmän uppfattning att hanar har något längre fenstrålar men jag har personligen haft par där det varit snarlika längder. Som sagt, mitt råd är att du skaffar en liten grupp då du ändå skall viga ett kar för ändamålet. Avvakta och se!

                      Mvh/Andreas.

                      Kommentar

                      • firefox75
                        Användare
                        • april 2007
                        • 234

                        #12
                        Köp 6st

                        Eller ett udda antal för ditt planerade 197liters nyckehåls akvarium.

                        Trevligt Narii att du hittat hit också förrutom zoopet

                        Då det gäller Nyckehål så kan könsbestämandet vara nycklöst

                        Kan vara förbaskat svårt att se skillnad förrens de lekt och fått frisimmande yngel.

                        Men generellt kan man säga som för de flesta andra arter att...hanen har längre utdragen ryggfena och är den som oftast uppträder lite aggresivt mot andra.

                        Eventuellt kan även kropps höjd skilja också, honan är således högre i kroppen än hanen.
                        Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
                        16500liter odlingskar.
                        3500liter vardagliga.
                        6kbm tempererad damm.
                        MvH
                        Daniel
                        0735-433428

                        Kommentar

                        • Narii

                          #13
                          Då vet jag. Så fort ja fixar karet och efter att det kommit igång så drar ja iväg o kollar =) tar nog 5


                          Jo hitta först från zoonen till zoopet sen från zoopet till ciklid.org ^^

                          Kommentar

                          Arbetssätt...