Bygga Akvarium Av Mdf och härdat glas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NewAgeMan
    Användare
    • mars 2004
    • 25

    Bygga Akvarium Av Mdf och härdat glas

    Sitter och funtar om det skulle funka att bygga ett akvarium av mdf ist för playwood som man brukar..Har nämligen tillgång till både mdf och härdat glas på jobbet....Känns som om man lackar mdf skivorna med epotex lack så borde det garantera att det inte tar upp vatten iaf....

    Tänkte bygga isf ngt liknande detta

    Plywood Aquarium

    Mvh Jan
    Petenia Splendida...Det närmaste en sjöjungfru man kan ha i sitt kar!!!
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Hejsan,

    Flyttade tråden till DIY (gör det själv).

    Det går säkert bra och det är flera som har använd mdf till mindre akvarier. Tyvärr kan jag inte hänvisa till någon. Men jag skulle nog ändå använda marinplywood. Skruva , limma skivorna med 2 komponentslim. Härdat glas "exploderar" i miljoners bitar om olyckan skulle vara framme, så mitt tips är använd vanligt glas.

    Dokumentera gärna ditt bygge.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Robin
      Användare
      • januari 2003
      • 4526

      #3
      Håller med Wilhelm om att du ska använda floatglas. Härdat används inte inom hobbyn vad jag vet.
      Mvh
      Robin

      Kommentar

      • specmats
        Användare
        • december 2004
        • 3060

        #4
        Ursprungligen postat av Robin
        Håller med Wilhelm om att du ska använda floatglas. Härdat används inte inom hobbyn vad jag vet.
        innebär härdat att det är stakare? att det kan "sprängas i miljoner bitar" är de den enda anledningen till att det inte används?, låter som att härdat är mer stumt än vanligt..(ingen aning), har sett akvarium byggda i laminatglas och det verkar/bör vara mkt starkt..
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

        Akvarie-setup (Salt)

        Kommentar

        • NewAgeMan
          Användare
          • mars 2004
          • 25

          #5
          Ursprungligen postat av Wilhelm
          Hejsan,

          Flyttade tråden till DIY (gör det själv).

          Det går säkert bra och det är flera som har använd mdf till mindre akvarier. Tyvärr kan jag inte hänvisa till någon. Men jag skulle nog ändå använda marinplywood. Skruva , limma skivorna med 2 komponentslim. Härdat glas "exploderar" i miljoners bitar om olyckan skulle vara framme, så mitt tips är använd vanligt glas.

          Dokumentera gärna ditt bygge.
          Det är just priset som avgör =)...Får mdf gratis nämligen....Tänkte lacka med epotex samt plugga med träplugg samt limma och skruva mdf skivorna för att det skall kännas så säkert som möjligt.....Härdat glas är starkare än vanligt flytglas dock ej på kanterna som jag tänkte skydda med massa silikon som kanstskydd...

          Mvh Jan
          Petenia Splendida...Det närmaste en sjöjungfru man kan ha i sitt kar!!!

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • april 2002
            • 9122

            #6
            Visst går det att använda härdat glas om man är försiktig. Har själv en sådan ruta i ett av mina kar och peppar peppar! Så det är bara att köra på!

            Ser fram emot bilder på ditt bygge!
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • olof
              Användare
              • april 2002
              • 1823

              #7
              Härdat glas funkar utmärkt. Det är 3-6 ggr starkare än vanligt glas. Så länge inte hörn och kanter kan utsättas för slag och stötar är det väldigt säkert.

              mvh

              olof
              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

              Kommentar

              • Robin
                Användare
                • januari 2003
                • 4526

                #8
                Jag upplever att floatglas är flexiblare och kan böjas (som det kommer att göra av trycket). Härdat glas är väl stenhårt och kommer därför spricka när det varit böjt ett tag.

                Jag undrar varför man ska testa med härdat glas när floatglas finns. Det är väl ingen slump att akvarietillverkarna rynkar på näsan när man nämner härdat glas?
                Mvh
                Robin

                Kommentar

                • olof
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1823

                  #9
                  Härdat glas är minst lika böjligt som floatglas. Jag har själv försökt skära det av misstag och oj vad det var böjligt...

                  Anledningen till att akvarietilverkare rynkar på näsan är två. Ett att det blir större inköpsposter eftersomm allt glas måste beställas i fasta mått. Två att det inte går att gå ner speciellt mycket i tjocklek på glaset just eftersom glaset fortfarande är böjligt. Går man ner till en tredjedel i tjocklek håller alltså glaset fortfarande men akvariet kommer att bukta.

                  mvh

                  olof
                  http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                  Kommentar

                  • Yonaz
                    Användare
                    • januari 2006
                    • 227

                    #10
                    Jag har härdat glas på mitt 1600 kar och det är över 10 år gammalt. Så jag tror du har fel när du säger att det kommer spricka när det varit böjt ett tag. Däremot skulle jag inte rekomendera att ha härdat glas utan att skydda kanterna, för då kan det gå illa. Själv har jag stålram runt mitt kar så det är ganska säkert.

                    Vet också en lokal akvarieaffär som tillverkat många akvarium i härdat glas och det har aldrig varit några problem. Han har tillverkat i 40 år och aldrig varit med om att härdat glas gått sönder när akvariet varit fyllt. Däremot har glas spruckigt när karet varit tomt och man varit oförsiktig harhan sagt.
                    5000 liter hemma!
                    http://www.akvarielexikonet.se/medlem/Yonaz
                    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=613471

                    Kommentar

                    • olof
                      Användare
                      • april 2002
                      • 1823

                      #11
                      En bra grej med härdat glas är också att ytan är mycket hårdare så att det är mycket svårare att repa.

                      mvh

                      olof
                      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                      Kommentar

                      • cf.akvarielagret
                        Användare
                        • april 2002
                        • 5028

                        #12
                        Att det tillverkas akvarium med härdat glas är nog tillfälligheter,

                        typ man hittar härdat glas som är gratis och vips så konstruerar man ett lämpligt akvarium efter dom glasskivor man hittat.

                        att någon akvarieaffär har gjort många akvarier med härdat glas är en skröna.

                        Personligen skulle jag vara orolig med härdat glas om det går sönder
                        glas och vatten gör stora skador.

                        hållfastheten är bättre men inte temperatursvängningar
                        (tror det också är en skröna)
                        jag är Ateist
                        men Gud talade till mig
                        Gud är stor
                        jag frågade hur stor ? inget svar
                        han kanske behövde låna toaletten

                        Kommentar

                        • Yonaz
                          Användare
                          • januari 2006
                          • 227

                          #13
                          Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                          Att det tillverkas akvarium med härdat glas är nog tillfälligheter,

                          typ man hittar härdat glas som är gratis och vips så konstruerar man ett lämpligt akvarium efter dom glasskivor man hittat.

                          att någon akvarieaffär har gjort många akvarier med härdat glas är en skröna.

                          Personligen skulle jag vara orolig med härdat glas om det går sönder
                          glas och vatten gör stora skador.

                          hållfastheten är bättre men inte temperatursvängningar
                          (tror det också är en skröna)

                          Jag har som sagt iaf en lokal akvarieaffär som tillverkat akvarium i härdat glas i många många år. Aldrig har han heller varit med om att något gått sönder med vatten i karet. Så jag tror inte det är någon skröna!
                          5000 liter hemma!
                          http://www.akvarielexikonet.se/medlem/Yonaz
                          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=613471

                          Kommentar

                          • mediabrus
                            Användare
                            • januari 2006
                            • 143

                            #14
                            hmm... var det inte ett inredningsprogram på teve i förra veckan där de tillverkade en bordsskiva med härdat glas som var laminerat med vanligt glas över och under och sedan slog de ett slag med en mejsel på det härdade och fick fram ett mycket krackelerat mönster?

                            som yonas säger har vi en butik här uppe där flera av karen är gjorda av härdat glas av någon anledning. de flesta karen i den butiken är gjorda på 70-talet.
                            http://www.umea.akvarieforening.se

                            Kommentar

                            • Yonaz
                              Användare
                              • januari 2006
                              • 227

                              #15
                              Det stämmer! Men de knacka i kanten, å de ska man inte göra på akvarium
                              5000 liter hemma!
                              http://www.akvarielexikonet.se/medlem/Yonaz
                              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=613471

                              Kommentar

                              Arbetssätt...