Off topic

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lars Andersson
    NCS Medlem
    • oktober 2002
    • 601

    Off topic

    Idag har det varit skitväder i Hong Kong, med lätt regn nästan hela dagen, och tyvärr verkar det inte att bli bättre innan jag skall hem på söndag. Jag, och sonen, hade tänkt hyra cyklar i Sha Tin och cykla runt lite i de nybyggda områdena däromkring i morgon lördag men regnar det får det väl bli någon shoppinggalleria istället.

    Idag på morgonen tillbringade jag nära nog extact 100 minuter på banken med att försöka få en check utskriven i US Dollar. Det som hade tagit 10 minuter i Sverige och som behövt en blankett med underskrift tog tio gånger så lång tid och tag tappade räkningen efter underskriften av den trettonde blanketten.

    I Hong Kong är arbetslösheten nästan noll. (mera extakt strax under tre procent). Så klart om man måste vara åtta man för att fixa en check i utländsk valuta och behöver således 8 gånger 100 minuter för att göra något som borde ta 10 minuter så förstår jag att det inte blir några över till ledighetskommitén.

    Här har alla jobb och det beror delvis på att det inte finns några "sociala säkerhetssystem". Det går alltså inte att gå och inhösta andras skattepengar för att göra ingenting. Här är skatten 17% (totalt) och ingen talar i sådana termer, typ rättighet att bli försörjd av välfärdssamhället, som många gör i välfärdssverige.

    Vilket som är bäst beror väl mest vilken situation man befinner sig i. De utslagna man ser på gatorna här kan man hålla sig för skratt inför. Det skall vi vara glada att vi slipper se i Sverige.

    Nu börjar nyårsfirandet att ebba ut och om någon vecka är nog flertalet nyårsdekorationer borta. Jag har känslan av att Råttans år inte kommer att bli ett höjdarår.
    Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4
Arbetssätt...