Tips!använda spillbitar av BTN slimline..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jyrgil
    Användare
    • December 2003
    • 79

    Tips!använda spillbitar av BTN slimline..

    Hade ett par spillbitar av BTN slimeline och funderade om jag kunde använda dom till nått(ca 60x10cm).Funderar på att bygga en terass Jag ville få dom formbara så jag skrapade,skar bort den gråa porösa ytan(frigolitmassan på baksidan(sparar ca 1 cm nertill av frigolitmassan för att fixera dom på nått sätt).Vill minska bärkraften i den nya modulen.Sen kan man med en varmluftspistol forma modulen som man vill.Modulen blir skör men jag penslade på silikon på baksidan och stabiliteten kom tillbaks.Den andra biten testade jag att värma med varmluftpistolen ifrån framsidan(inte för varmt)och då släppte frigolitmassan på baksidan lättare.Får jobba vidare med projektet i helgen och se om jag får till det så som jag vill ha det.Fixeringen av modulen kan ställa till det då karet är vattenfyllt.
  • specmats
    Användare
    • December 2004
    • 3060

    #2
    Ursprungligen postat av jyrgil
    Hade ett par spillbitar av BTN slimeline och funderade om jag kunde använda dom till nått(ca 60x10cm).Funderar på att bygga en terass Jag ville få dom formbara så jag skrapade,skar bort den gråa porösa ytan(frigolitmassan på baksidan(sparar ca 1 cm nertill av frigolitmassan för att fixera dom på nått sätt).Vill minska bärkraften i den nya modulen.Sen kan man med en varmluftspistol forma modulen som man vill.Modulen blir skör men jag penslade på silikon på baksidan och stabiliteten kom tillbaks.Den andra biten testade jag att värma med varmluftpistolen ifrån framsidan(inte för varmt)och då släppte frigolitmassan på baksidan lättare.Får jobba vidare med projektet i helgen och se om jag får till det så som jag vill ha det.Fixeringen av modulen kan ställa till det då karet är vattenfyllt.
    kan säga direkt att slimlime är hårda som murbruk, nja inte riktigt, men att bygga tror jag på, har ochså byggt enligt det du skriver i etapper (i mitt fall en övergång till balkong i glas som är en barnkammare för mbunas) nåväl, etappen i serie var på ungefär 3 decimeter till höjd på 70 cm, detta blev en bra övergång iom höjdskillnad som påverkade hela inredningen för fiskarna, alltså både uppe och nere hela volymen i akvariet blev optimerat
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • Rauken
      Användare
      • January 2007
      • 310

      #3
      Bilder!!!!
      När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

      Kommentar

      • jyrgil
        Användare
        • December 2003
        • 79

        #4
        Ursprungligen postat av Rauken
        Bilder!!!!
        Tog en liten filmsnutt på modulen som börjat bli klar http://www.youtube.com/jyrgil

        Kommentar

        • slarvid
          Användare
          • December 2007
          • 517

          #5
          dog tråden ut???

          Satt o väntade på en spännande fortsättning här, men ,men...
          540 mbuna + 54L yngel

          Kommentar

          • Peter_A_F
            Användare
            • January 2008
            • 809

            #6
            Ursprungligen postat av slarvid
            Satt o väntade på en spännande fortsättning här, men ,men...
            Ja exakt! Vad hände hur blev det??? Man vill ju gärna se bilder på ett färdigt projekt!
            - 720 liter med Malawi.

            Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

            Lägg till ciklid.org på iGoogle!

            Kommentar

            • jyrgil
              Användare
              • December 2003
              • 79

              #7
              Ursprungligen postat av Peter_A_F
              Ja exakt! Vad hände hur blev det??? Man vill ju gärna se bilder på ett färdigt projekt!
              Hej igen.Som jag befarade så fick jag problem att hålla modulerna på botten.Det slutade med att jag fick fästa stenar på insidan av modulerna och limma med stora klickar silikon,men det funkade.Nu e dom i karet"blekfisarna"och jag väntar på att algerna ska börja växa.Är i det stora hela nöjd med terasserna,bara man får lite alger på dom så dom smälter ihop med resten av inredningen.Har en liten filmsnutt på http://www.youtube.com/jyrgil

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Användare
                • April 2002
                • 4619

                #8
                Ursprungligen postat av jyrgil
                Hade ett par spillbitar av BTN slimeline och funderade om jag kunde använda dom till nått(ca 60x10cm).Funderar på att bygga en terass Jag ville få dom formbara så jag skrapade,skar bort den gråa porösa ytan(frigolitmassan på baksidan(sparar ca 1 cm nertill av frigolitmassan för att fixera dom på nått sätt).Vill minska bärkraften i den nya modulen.Sen kan man med en varmluftspistol forma modulen som man vill.Modulen blir skör men jag penslade på silikon på baksidan och stabiliteten kom tillbaks.Den andra biten testade jag att värma med varmluftpistolen ifrån framsidan(inte för varmt)och då släppte frigolitmassan på baksidan lättare.Får jobba vidare med projektet i helgen och se om jag får till det så som jag vill ha det.Fixeringen av modulen kan ställa till det då karet är vattenfyllt.
                Väldigt kul och bra idé och jag nämnde det för han som står bakom BTN-bakgrunderna som höll med.
                Dock ville han gärna ge en liten varning. Värmer man upp bakgrunden med en värmepistol så utvecklas mycket farliga gaser.
                Uppvärmningen måste därför ovillkorligen alltid ske utomhus, i extremt välventilerade lokaler (med kraftigt utsug intill) eller med skyddsutrustning.

                Kommentar

                • jyrgil
                  Användare
                  • December 2003
                  • 79

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Väldigt kul och bra idé och jag nämnde det för han som står bakom BTN-bakgrunderna som höll med.
                  Dock ville han gärna ge en liten varning. Värmer man upp bakgrunden med en värmepistol så utvecklas mycket farliga gaser.
                  Uppvärmningen måste därför ovillkorligen alltid ske utomhus, i extremt välventilerade lokaler (med kraftigt utsug intill) eller med skyddsutrustning.
                  Hej kjell kan du inte fråga han som står bakom BTN-bakgrunderna om det går att forma den i kokande vatten?eller på något annat säkrare sätt

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4619

                    #10
                    Ursprungligen postat av jyrgil
                    Hej kjell kan du inte fråga han som står bakom BTN-bakgrunderna om det går att forma den i kokande vatten?eller på något annat säkrare sätt
                    Det blir knappast tillräckligt varmt i kokande vatten. Så värmepistol eller liknande är nog det enda som duger.

                    Kommentar

                    • Peter_A_F
                      Användare
                      • January 2008
                      • 809

                      #11
                      Ursprungligen postat av jyrgil
                      Hej igen.Som jag befarade så fick jag problem att hålla modulerna på botten.Det slutade med att jag fick fästa stenar på insidan av modulerna och limma med stora klickar silikon,men det funkade.Nu e dom i karet"blekfisarna"och jag väntar på att algerna ska börja växa.Är i det stora hela nöjd med terasserna,bara man får lite alger på dom så dom smälter ihop med resten av inredningen.Har en liten filmsnutt på http://www.youtube.com/jyrgil
                      Det ser trevligt ut även om youtube lämnar en del att önska gällande bildkvalitet... var det den mittre avdelaren som är din skapelse eller de två ljusare som skapar nivåskillnaden mellan bakre och främre delen av akvariet?
                      - 720 liter med Malawi.

                      Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                      Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                      Kommentar

                      • botu
                        Användare
                        • November 2007
                        • 25

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Väldigt kul och bra idé och jag nämnde det för han som står bakom BTN-bakgrunderna som höll med.
                        Dock ville han gärna ge en liten varning. Värmer man upp bakgrunden med en värmepistol så utvecklas mycket farliga gaser.
                        Uppvärmningen måste därför ovillkorligen alltid ske utomhus, i extremt välventilerade lokaler (med kraftigt utsug intill) eller med skyddsutrustning.
                        De gaser som uppstår vid uppvärmning är isocyanater och kan ge stora skador vid inandning, så helt riktigt god ventilation är a&o dessa gaser uppträder även vid härdning detta gäller alla härdplaster. Moduler bakgrunder etc. är tillverkade av polyuretanplast, detta gäller även målarfärg som är av typ 2 komponent, polyesterplast etc.

                        Kommentar

                        • jyrgil
                          Användare
                          • December 2003
                          • 79

                          #13
                          Ursprungligen postat av Peter_A_F
                          Det ser trevligt ut även om youtube lämnar en del att önska gällande bildkvalitet... var det den mittre avdelaren som är din skapelse eller de två ljusare som skapar nivåskillnaden mellan bakre och främre delen av akvariet?
                          De två ljusare

                          Kommentar

                          • slarvid
                            Användare
                            • December 2007
                            • 517

                            #14
                            mer idéer!

                            Va tror ni om att med samma metod böja till en slimline för att passa som kåpa runt ett litet innerfilter/pump? Har ett 54liter yngel-Mbuna... har målat bakruta svart. Har en slimline spillbit som ja tänkte göra terass av.. men kanske kan man få undan den fula pumpen???
                            540 mbuna + 54L yngel

                            Kommentar

                            • jyrgil
                              Användare
                              • December 2003
                              • 79

                              #15
                              Ursprungligen postat av slarvid
                              Va tror ni om att med samma metod böja till en slimline för att passa som kåpa runt ett litet innerfilter/pump? Har ett 54liter yngel-Mbuna... har målat bakruta svart. Har en slimline spillbit som ja tänkte göra terass av.. men kanske kan man få undan den fula pumpen???
                              Bra idee du kan ju testa att forma kåpan med typ en glasflaska.betongrör etc för att få en bra och stabil form jag har själv en kanonkula hemma som jag funderar på att forma till en halvsfäriskmodul

                              Kommentar

                              Arbetssätt...