Hur funkar mitt nya filter eg ? Eheim 2229

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Twosaint
    Användare
    • december 2004
    • 68

    Hur funkar mitt nya filter eg ? Eheim 2229

    Har införskaffat ett för mig nytt akvarium och till det följde det med ett Eheim 2229 och jag börjar fundera på om jag satt ihop det lite galet. Hur vet man att den där intrevallen funkar och hur ofta aktiveras den ? Har precis satt igång akvariet idag och har lite funderingar, den lilla "mittenslangen" hamnade under vatten och sög i sig vatten detta är nu fixat men det är fortfarande en liten nivå med vatten i den ska det vara det ?

    Eftersom inte alla tillbehören fanns med så var jag lite osäker då jag demonterade filtret, i själva intervallröret så satt det någon typ av filtermaterial som jag inte riktigt visste om det skulle vara där eller inte, när jag sen läste i manualen att man skulle ha en slags filterstrumpa över insuget i akvariet den första tiden så trodde jag att det var den, men desto fler bilder på filtret jag kollar på så börjar jag undra om det ska vara något filtermaterial ovanför flottören ? Lite svårt att förklara men jag hoppas ni kan hjälpa mig.
  • Paradoxus
    Användare
    • februari 2008
    • 9

    #2
    Hmm, nytt akvarium som i begagnat? Eftersom du inte fått med alla tillbehör?
    Annars kan jag säga att intervall filtren är nog dom mest knepiga av alla Eheim modeller. Dom kräver lite mer av sina ägare än andra
    Några små saker som bör nämnas är bla: ja, den lilla slangen ska vara över vattenytan, slangarna bör vara ganska exakt lika långa, filtret ska inte stå lägre än tror det är 120 cm under vatten ytan(inte 100%), man bör använda filtermaterial som inte sätter igen så enkelt - Eheim vill att man bara använder Ehfisubstrat, filter på insuget är bra just för den anledningen men då gäller det att man är där och gör rent det hela tiden.
    Du märker om intervall funktionen funkar om den sätter igång nån gång runt var 5-20 sek (varierar lite) Om den inte gör det så är något fel men om pumpen drar på som vanligt så fungerar den då som alla andra ytterfilter.
    Det ska inte stå vatten i mittenslangen när du startar upp det, så vitt jag minns får den svårt att suga in luft då.
    Och ja det ska vara en tunn filterbit inne i intervallröret i toppen så att säga. Sen är det lite olika på olika årsmodeller, dom gjorde om vissa delar efter 98 tror jag, så det bör kollas när den är gjord
    Dessutom kan du ta ut och känna på själva flottören, dom tidigare versionerna vart lite fel och sög åt sig vatten och blev därför för tunga för att funka. känns den som en lätt bit frigolit är det rätt!

    Hoppas det hjälpte...

    Kommentar

    • Twosaint
      Användare
      • december 2004
      • 68

      #3
      Paradoxus: Antar att du läste inledningen lite snabbt jag började med " ett för mig nytt akvarium" men jag kanske skulle lagt till "dock begagnat".

      Ja du hjälpte mig mycket för nu inser jag att jag måste hem och demontera filtret =) Jag har trätt på filterbiten som ska sitta i intervallröret utanpå insugslangen höjden stämmer till viss del som du skriver i instruktionsboken anger dom 100-120cm vilket jag ligger inom. Jo den är lätt och ligger hela tiden i det "övre" läget. Hur har ni gjort då ni satt igång filtret ? Jag är lite stressad att få igång min burk och tog helt sonika och sög i utblåsslangen och sen gick jag och pussade min sambo.
      Hur ska jag få bort vattnet ur luftslangen då ? Det verkar som att "trycket" från vattnet i akvariet håller nivån konstant i slangen om ni förstår hur jag menar.

      Kommentar

      Arbetssätt...