Konstig grej

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dala
    Användare
    • november 2007
    • 154

    Konstig grej

    Halloj!

    Jag märkte en konstig sag idag efter att jag bytt vatten i akvariet.

    En av mina scalarer "bajsar" vit sytråd eller liknande. Det kommer ut en vit trådliknande sak som blir ganska lång och det kan ta ett par timmar innan den "kapas".
    Sen jobbar den på en ny tråd i ett par timmar, och så har det hållt på hela dagen.
    I övrigt verkar den och alla andra vara pigga och glada, inga uppsvullna magar.
    Hade en annan fisk, en tetra, som dog mystiskt under veckan där vi inte vet varför.
    Den hade bara stått o hängt för sig själv i ett par dagar och sen en morgon var den död.

    Undrar om någon kan ha en ide om det kan vara farligt med scalaren?
    Har funderat på att tillsätta salt, men har 2 l-malar kring 4cm, väldigt unga, som jag köpte för c:a 3 veckor sedan och är rädd att de kanske inte mår så bra av det.

    //Patrik
    //Patrik
    Senast redigerad av dala; 17 februari 2008, 21:32.
  • dala
    Användare
    • november 2007
    • 154

    #2
    Hittade inte mycket om det på nätet, men har hittat något som kallas flagellater som det liknas vid.
    Någon som har erfarenhet kring det eller har någon ide?

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #3
      Flagelater tror jag att det heter.
      Tarmbakterier som alltid finns men som inte ska bli för många.
      Något stressar troligen dina fiskar.
      Medicinera hade jag gjort till att börja med, men det viktiga är att klura ut vad som är snett.

      Nu kan ja väldigt lite om mediciner men ja tror att tabletterna heter Octocin.
      Syresätt karet max, helst så att det blir ett vitt skum i karet, lyft ur filtermattorna men kör med pumparna.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #4
        ahhh du han före dala, märkligt nog med nästan exakt samma mening, betydelse
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Ursprungligen postat av dala
          Hittade inte mycket om det på nätet, men har hittat något som kallas flagellater som det liknas vid.
          Någon som har erfarenhet kring det eller har någon ide?
          Matar du mycket med t.ex röda mygg?

          Mvh/Andreas.

          Kommentar

          • tjornpatrik
            Användare
            • augusti 2006
            • 830

            #6
            Ursprungligen postat av LN
            Flagelater tror jag att det heter.
            Tarmbakterier som alltid finns men som inte ska bli för många.
            Något stressar troligen dina fiskar.
            Medicinera hade jag gjort till att börja med, men det viktiga är att klura ut vad som är snett.

            Nu kan ja väldigt lite om mediciner men ja tror att tabletterna heter Octocin.
            Syresätt karet max, helst så att det blir ett vitt skum i karet, lyft ur filtermattorna men kör med pumparna.
            Stämmer, Octozin är det av waterlife. Denna ska vara ofarlig för filterbakterierna. Om du vill kan du lösa upp tabletterna i vatten innan du häller i. Tänk på att avlägsna uvc och aktivt kol om du kör med detta. Jag hade nog gjort ett vattenbyte innan vilket oftast rekommenderas innan medicinering.

            Annars kan du ju prova med vattenbyte och salt. Lite extra salt gör ingen skada även om du kör medicin.

            Äter den något. Den visar inga andra symtom som hög andnings frekvens, skakande på huvud, utstående ögon mm. Är det stressigt i akvariumet?

            Sen kan man ju rent allmänt kolla över vad man ger för mat, kolla pH osv.
            Senast redigerad av tjornpatrik; 17 februari 2008, 22:12.

            Kommentar

            • dala
              Användare
              • november 2007
              • 154

              #7
              Ursprungligen postat av A C-son
              Matar du mycket med t.ex röda mygg?

              Mvh/Andreas.
              Matar med mygg 2-3 gånger i veckan. Annars kör jag flingor samt wels-chips till malarna. Tips tas gärna emot för bättre mat om de finns till: scalar, flagg, dolkstiks, mal. Matar i regel 1 gång per dag med uppehåll onsdag. På helger kan de ibland få 2ggr per dag.

              Stressen får jag kolla närmare på, tror det kan vara så att de krigas en del i karet då scalarerna är lite bitna i fenorna ibland.
              Men vet inte om det är scalarerna som slåss med varann eller flaggorna som är på, har inte sett tecken mer än att scalarerna knuffas lite lätt med varann.
              Kan det kanske bli stressigt idag när jag bytte vatten, slanga en del skit i botten så det rördes om en del och tillsatte även lite mer sand för att fästa växterna bättre. Eller om vattnet som kom i var för kallt.

              Bytte ju vatten idag så får testa att medicinera då, men de är ofarligt för fiskarna?
              Har inget annat akvarium och är rädd om de andra fiskarna som är i, och malarna som kanske bara är c:a 2mån gamla.
              Har inte Octosin hemma så kan det gå bra att slänga i lite jod fritt ikväll nu?
              Har kört med salt innan, men inte med dessa mindra malarna tror ni det kan gå bra ändå?

              Ph får jag kolla under veckan.
              //Patrik

              Kommentar

              • cf.akvarielagret
                Användare
                • april 2002
                • 5028

                #8
                Ursprungligen postat av A C-son
                Matar du mycket med t.ex röda mygg?

                Mvh/Andreas.
                Varför tror du att dom skulle ge förstoppning på Scalarer ?
                jag är Ateist
                men Gud talade till mig
                Gud är stor
                jag frågade hur stor ? inget svar
                han kanske behövde låna toaletten

                Kommentar

                • dala
                  Användare
                  • november 2007
                  • 154

                  #9
                  Kom på en sak vad gäller stress för fiskar.

                  Jag har mitt akvarium i vardagsrummet och har tv och även hemmabioljud, igår var det melodifestival och då vill man ju ha lite högre än vanligt och i fredags kollade vi på saw4 och samma där så ville man ha lite högre.

                  Då är min fråga vad fiskar tycker om sånt, blir de stressade av högt ljud och bör man ha det i åtanke och reglera ljudet efter dom?

                  //Patrik

                  Kommentar

                  • tjornpatrik
                    Användare
                    • augusti 2006
                    • 830

                    #10
                    Ursprungligen postat av dala
                    2-3 gånger i veckan. Annars kör jag flingor samt wels-chips till malarna. Tips tas gärna emot för bättre mat om de finns till: scalar, flagg, dolkstiks, mal.

                    Stressen får jag kolla närmare på, tror det kan vara så att de krigas en del i karet då scalarerna är lite bitna i fenorna ibland.
                    Men vet inte om det är scalarerna som slåss med varann eller flaggorna som är på, har inte sett tecken mer än att scalarerna knuffas lite lätt med varann.
                    Kan det kanske bli stressigt idag när jag bytte vatten, slanga en del skit i botten så det rördes om en del och tillsatte även lite mer sand för att fästa växterna bättre. Eller om vattnet som kom i var för kallt.

                    Bytte ju vatten idag så får testa att medicinera då, men de är ofarligt för fiskarna?
                    Har inget annat akvarium och är rädd om de andra fiskarna som är i, och malarna som kanske bara är c:a 2mån gamla.
                    Har inte Octosin hemma så kan det gå bra att slänga i lite jod fritt ikväll nu?
                    Har kört med salt innan, men inte med dessa mindra malarna tror ni det kan gå bra ändå?

                    Ph får jag kolla under veckan.
                    //Patrik
                    Stress är ofta en utlösande faktor.

                    Jag hade undvikt röda mygg över huvudtaget. Bättre att köra mygg om man har matvägrande fiskar man vill få igång. Satsa på foder som räkmix el artemia eller något.

                    Octozin är inte farlig för fiskarna. Du kan gott slänga i salt ikväll tycker jag.

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #11
                      Ursprungligen postat av dala
                      Kom på en sak vad gäller stress för fiskar.

                      Jag har mitt akvarium i vardagsrummet och har tv och även hemmabioljud, igår var det melodifestival och då vill man ju ha lite högre än vanligt och i fredags kollade vi på saw4 och samma där så ville man ha lite högre.

                      Då är min fråga vad fiskar tycker om sånt, blir de stressade av högt ljud och bör man ha det i åtanke och reglera ljudet efter dom?

                      //Patrik
                      Det är snarast vibrationerna som stör dem, undvik för mkt bas!

                      Mvh/Andreas.

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #12
                        Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                        Varför tror du att dom skulle ge förstoppning på Scalarer ?
                        Tror och tror...
                        Det är bland annat min egen erfarenhet att många akvariefiskar fullständigt "älskar" röda mygglarver. Det är då lätt att tro att det är ett fantastiskt näringsrikt och nyttigt foder med den följden att en del enbart utfodrar med det. Då de frysta "kakorna" i en del fall dessutom redan är färdigperforerade är det ochså lätt att man överutfodrar. Ruttnande mygglarver ger naturligtvis magbesvär.

                        Har "förr i tiden" matat ensidigt med röda mygglarver och känner mkt väl igen symptomen med "vit trådig avföring" (bukfylla). De senaste 10-15 åren har jag inte matat alls med mygglarver och inga fiskar har heller haft några som helst magproblem. Detta är min uppfattning.

                        Mvh/Andreas.

                        Kommentar

                        • dala
                          Användare
                          • november 2007
                          • 154

                          #13
                          Hmm. Låter märkligt, för jag gav dom faktikst mygglarver igår så kanske kan ha med det att göra.

                          Har i alla fall slängt c:a 1dl salt i karet nu så får se vad som händer i veckan, men borde nog gå bra.

                          Tack för all info och hjälp!

                          PS. Ska tänka på basen hädanefter

                          Kommentar

                          • Gäst

                            #14
                            Ursprungligen postat av dala
                            Hmm. Låter märkligt, för jag gav dom faktikst mygglarver igår så kanske kan ha med det att göra.

                            Har i alla fall slängt c:a 1dl salt i karet nu så får se vad som händer i veckan, men borde nog gå bra.

                            Tack för all info och hjälp!

                            PS. Ska tänka på basen hädanefter
                            Jag kan såklart inte garantera att mygglarverna är boven i detta dramat utan vill bara påpeka att "ensidig" utfodring kan vara EN stressfaktor. När det gäller röda mygglarver tycks det ochså vara som så att kvaliteten varierar mkt.

                            Salt? Håll kollen på malarna bara...
                            (Pssst! Jag spelar elbas med mkt distortion ibland)

                            Mvh/Andreas.

                            Kommentar

                            • dala
                              Användare
                              • november 2007
                              • 154

                              #15
                              Ursprungligen postat av A C-son
                              Salt? Håll kollen på malarna bara...
                              (Pssst! Jag spelar elbas med mkt distortion ibland)

                              Mvh/Andreas.
                              Oj, nu blev jag nervös.
                              Jobbar till 17 idag, men får försöka hinna åka hem på lunchen och kolla till dom.
                              Tror nämligen inte sambon tillåter att jag köper nya såna malar, fick fjäska ordentligt
                              Får se i eftermiddag hur scalaren mår, kanske mår bättre redan då så kan jag byta vatten.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...