Paratheraps tråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • keno
    Användare
    • oktober 2006
    • 119

    Paratheraps tråden

    Eftersom en del CA ciklider har bytt släktskap kanske vi ska uppdatera lite själva. Är ägare till endast en art i detta släkte.

    Paratheraps fenestrata par.
    Senast redigerad av keno; 18 februari 2008, 19:22.
  • Ove Planstedt
    NCS Medlem
    • maj 2006
    • 1816

    #2
    Ursprungligen postat av keno
    Eftersom en del CA ciklider har bytt släktskap kanske vi ska uppdatera lite själva. Är ägare till endast en art i detta släkte.

    Paratheraps fenestrata par.
    Var har du fått info om att fenestrata skall tillhöra Paratheraps?
    Enligt Fishbase så skall korrekt namn vara Vieja fenestrata

    Om det är från Jeff Rapps, så skulle jag ta det med en nypa salt.
    Han har ju inte alltid namngett firrarna enligt ex Fishbase.

    Han anser ju t.ex att Vieja godmanni, V.intermedia och V.microphtalma skall höra till Chuco som Fishbase anser vara ogiltigt.

    Kommentar

    • keno
      Användare
      • oktober 2006
      • 119

      #3
      Då stämmer inte infot på Cichlidrooms sida heller?

      Kommentar

      • Lutt
        Användare
        • oktober 2005
        • 1919

        #4
        Är det inte jänkarna som säger Paratheraps

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Fishbase, CoF och till och med Cichlidpress kör med Vieja. I Concheiro-Perez et al 2007 fylogeni grupperar sig macilacauda, melanura, synspila, regani och argenthea snyggt tillsammans med breidohri, guttulatusoch fenestratus men de första kallas Vieja och de senare Paratheraps. Varför de har behållit Paratheraps vet jag inte men det kan vara för att ha med infot om att undergruppen beskrivits (de funkar som grupp).

          Jag hade inte kollat så noga innan och inte riktigt förstått vad de menar med att Vieja är parafyletiskt men nu förstår jag. Vieja och Paratheraps går inte använda samtidigt utan ett av dessa måste gälla för allihop (alternativt, macilacauda, melanura, synspila som ett släkte och regani och argenthea i ett ej namngivet släkte).

          Paratheraps "funkar" men har förklarats vara en synonym till Vieja eftersom Vieja är äldre:

          Vieja Fernández-Yépez 1969. Fem. Vieja panamensis Fernández-Yépez 1969.
          Paratheraps Werner & Stawikowski 1987:20. Masc. Paratheraps breidohri Werner & Stawikowski 1987.

          (Vieja panamensis är en sysnonym till macilacauda).
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Niclas Larsson
            Användare
            • januari 2004
            • 546

            #6
            Ursprungligen postat av Ola Svensson
            Fishbase, CoF och till och med Cichlidpress kör med Vieja. I Concheiro-Perez et al 2007 fylogeni grupperar sig macilacauda, melanura, synspila, regani och argenthea snyggt tillsammans med breidohri, guttulatusoch fenestratus men de första kallas Vieja och de senare Paratheraps. Varför de har behållit Paratheraps vet jag inte men det kan vara för att ha med infot om att undergruppen beskrivits (de funkar som grupp).

            Jag hade inte kollat så noga innan och inte riktigt förstått vad de menar med att Vieja är parafyletiskt men nu förstår jag. Vieja och Paratheraps går inte använda samtidigt utan ett av dessa måste gälla för allihop (alternativt, macilacauda, melanura, synspila som ett släkte och regani och argenthea i ett ej namngivet släkte).

            Paratheraps "funkar" men har förklarats vara en synonym till Vieja eftersom Vieja är äldre:

            Vieja Fernández-Yépez 1969. Fem. Vieja panamensis Fernández-Yépez 1969.
            Paratheraps Werner & Stawikowski 1987:20. Masc. Paratheraps breidohri Werner & Stawikowski 1987.

            (Vieja panamensis är en sysnonym till macilacauda).
            Tack Ola jag blir lika imponerad varje gång...även om jag måste läsa textmassan ett par gånger för att förstå vad du skriver
            Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Ursprungligen postat av Niclas Larsson
              ...även om jag måste läsa textmassan ett par gånger för att förstå vad du skriver
              Du behöver inte vara "orolig" över. Det skulle nog alla behöva göra som inte har fylogenin framför sig. Det är svårt att överblicka ett släktträd som återges i text.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • keno
                Användare
                • oktober 2006
                • 119

                #8
                Ursprungligen postat av Niclas Larsson
                Tack Ola jag blir lika imponerad varje gång...även om jag måste läsa textmassan ett par gånger för att förstå vad du skriver
                Ja vad ska man säga, svar som heter duga!

                Kommentar

                Arbetssätt...