Aulonocaratråden 2008

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mantis777
    Användare
    • oktober 2008
    • 204

    Ursprungligen postat av malawijanne
    Ja som tidigare som vi nämnt i tråden, så kallas den stuartgrant.
    Och det kan säkert vara svårt, med alla dessa namn och olika författare med sina böcker.
    Men den fisken som du visar på bilden är en aulonocara stuartgrant och är fångad vid chiloele, och kallas även kejsar aulonocara eller red flush. och nu relaterar jag till artbeskrivningarna på ciklid.se.
    Sedan honorna, ja den ljusa som var den i början är inte en kejsaraulonocara, och den mörkare kan vara en hona, men jag tycker den ser lite för ljus ut och att den hade för mycket färg, så jag tror att det är en undertryckt hanne utav en sort som är svår att se på bilden, men skicka gärna in fler bilder så ska vi se om vi kan klargöra det mer.Janne
    Har kollat lite till. Om du söker på Red flush Aulonocara på google så kommer nästan uteslutande A. Hansbaenschi upp. Jag tog en bild när jag var på en ciklidimportfirma när jag skulle skaffa Hansbaenschin. Där kallade dem de vildfångade för "Aulonocara Hansbaenschi, Red flush aulonocara". De såg ut som min hanne gör. På bilden har färgerna förvrängts (tagen med dålig mobilkamera och sned vinkel) så fiskarna ser mer blåa ut men i verkligheten var de mycket rödare på kroppen.
    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

    En bättre bild på min tagen med bättre kamera, något för artregistret?
    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

    Mvh
    /Calle
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
    Inget akvarium för tillfället...

    Kommentar

    • malawijanne
      Banned
      • november 2005
      • 3217

      Ursprungligen postat av mantis777
      Har kollat lite till. Om du söker på Red flush Aulonocara på google så kommer nästan uteslutande A. Hansbaenschi upp. Jag tog en bild när jag var på en ciklidimportfirma när jag skulle skaffa Hansbaenschin. Där kallade dem de vildfångade för "Aulonocara Hansbaenschi, Red flush aulonocara". De såg ut som min hanne gör. På bilden har färgerna förvrängts (tagen med dålig mobilkamera och sned vinkel) så fiskarna ser mer blåa ut men i verkligheten var de mycket rödare på kroppen.
      Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

      Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

      En bättre bild på min tagen med bättre kamera, något för artregistret?
      Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

      Mvh
      /Calle
      Ja det är det som är problemet, att det står olika i böckerna, och även att grossisterna kallar fiskarna med div fantasinamn.
      Men det är helt klart att det är en kejsar aulonocara eller red flush.
      Det oklara är om den ska kallas stuartgrant eller hanbaenscin, och det beror på dom som har skrivit böcker och även en del information som dom har lagt ut på nätet. men på ncs artbeskrivning så går vi väl efter fishbase, rätta mig om jag har fel där Albin och dom kallar den för stuartgrant.
      Sedan så spelar det väl ingen större roll, vilket namn du kallar den för, du vet ju att det är en kejsaraulonocara, så om någon säljer honor utav kejsarauloocara, så är det bara att slå till.Janne

      Kommentar

      • mantis777
        Användare
        • oktober 2008
        • 204

        Ursprungligen postat av malawijanne
        Ja det är det som är problemet, att det står olika i böckerna, och även att grossisterna kallar fiskarna med div fantasinamn.
        Men det är helt klart att det är en kejsar aulonocara eller red flush.
        Det oklara är om den ska kallas stuartgrant eller hanbaenscin, och det beror på dom som har skrivit böcker och även en del information som dom har lagt ut på nätet. men på ncs artbeskrivning så går vi väl efter fishbase, rätta mig om jag har fel där Albin och dom kallar den för stuartgrant.
        Sedan så spelar det väl ingen större roll, vilket namn du kallar den för, du vet ju att det är en kejsaraulonocara, så om någon säljer honor utav kejsarauloocara, så är det bara att slå till.Janne
        Håller med. Beundrar inte fisken för dess namn utan för dess utseende. Tänkte bara om bilden kan gå in i artregistret och som vad, Albin?
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
        Inget akvarium för tillfället...

        Kommentar

        • Lars Andersson
          NCS Medlem
          • oktober 2002
          • 601

          Tramitichromis/Lethrinops

          Satt och sorterade lite bilder och hittade denna som tyvär inte har så bra skärpa. En art/lokalvariant som aldrig exporterats. Tramitichromis "Songwe Shallow" fångad vid Songwe Hills nära Monkey Bay på mycket grunt vatten. Jag tycker den är snygg.

          Hittade ingen färsk Lethrinops/Tramitichromis-tråd.
          Senast redigerad av Lars Andersson; 03 februari 2009, 21:32.
          Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • april 2002
            • 9122

            Ursprungligen postat av Lars Andersson
            Jag tycker den är snygg.
            Ja faktiskt! Synd att du inte tog hem några! Levande alltså!
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • Banderad
              Användare
              • februari 2006
              • 3479

              Nu när Aulonocaratråden är aktiv här igen måste jag berätta om gårdagens nykomlingar i mina kar. Köpte en grupp på 7 Aulonocara korneliae (F1) av en vän. Han hade ingen fångstplats angiven på dem, men efter lite efterforskningar visade det sig att hans VF par kommer från MalawiCarsten (via Kent i Nol) som i sin tur har importerat dem från en Victor vid sjön. Jag mailade då Carsten som svarade snabbt. De kommer tydligen från en plats som heter Chizumulu Island. Så nu går det en grupp A. korneliae "Chizumulu Island" nere i Källaren. De har inte färgat ut ännu (ungefär ett halvår gamla), men den VF hannen kompisen har är ruskigt snygg.

              /Jocke

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                Ursprungligen postat av Lars Andersson
                Satt och sorterade lite bilder och hittade denna som tyvär inte har så bra skärpa. En art/lokalvariant som aldrig exporterats. Tramitichromis "Songwe Shallow" fångad vid Songwe Hills nära Monkey Bay på mycket grunt vatten. Jag tycker den är snygg.

                Hittade ingen färsk Lethrinops/Tramitichromsi-tråd.
                Den ser ut som dom nordliga lethrinops/Tramitichromis, songwe e ju i norr men Monkey bay ligger i söder?

                Finns det två ställen med ungefär samma namn? Den har samma röda strupe som albusen från kande island ser jag, det är inte så många arter som har det.
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • Lars Andersson
                  NCS Medlem
                  • oktober 2002
                  • 601

                  Ursprungligen postat av deelay
                  Den ser ut som dom nordliga lethrinops/Tramitichromis, songwe e ju i norr men Monkey bay ligger i söder?

                  Finns det två ställen med ungefär samma namn? Den har samma röda strupe som albusen från kande island ser jag, det är inte så många arter som har det.
                  Songwe Hill ligger mycket nära Monkey Bay. Det är en höjd (knappast bergstopp) precis vid sjön. Fisken är förresten troligen samma som Ad kallar "Tramitichromis sp. `red gular´Songwe Hill" på sid 371 i den 4:de upplagan av "Malawi Cichlids....."

                  På preparaten som vi gjorde till Penn. State Univ. står det "Songwe Shallow" (vilket jag hade klippt bort från bilden) men Ad har troligen valt att kalla den för det i boken angivna namnet "Tramitichrom,is sp. `red gular´Songwe Hill". Bilden i boken gör inte fisken rättvisa om det nu är samma, och det tror jag bestämt att det är.
                  Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    Ursprungligen postat av Lars Andersson
                    Songwe Hill ligger mycket nära Monkey Bay. Det är en höjd (knappast bergstopp) precis vid sjön. Fisken är förresten troligen samma som Ad kallar "Tramitichromis sp. `red gular´Songwe Hill" på sid 371 i den 4:de upplagan av "Malawi Cichlids....."

                    På preparaten som vi gjorde till Penn. State Univ. står det "Songwe Shallow" (vilket jag hade klippt bort från bilden) men Ad har troligen valt att kalla den för det i boken angivna namnet "Tramitichrom,is sp. `red gular´Songwe Hill". Bilden i boken gör inte fisken rättvisa om det nu är samma, och det tror jag bestämt att det är.
                    Ok, lär alltså då finnas en plats som heter songwe endast och en som heter songwe hill.
                    Jag ska ta en titt i boken o kolla lite.
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • Martin Jansson
                      Användare
                      • september 2006
                      • 58

                      Blue Neon Chiwindi

                      Blue Neon Chiwindi..

                      Kommentar

                      • Göran Å
                        Användare
                        • december 2005
                        • 1295

                        Ursprungligen postat av Martin Jansson
                        Blue Neon Chiwindi..
                        Stilig firre.......

                        Mvh Göran
                        http://www.skovdeaf.se/
                        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                        http://www.skovdefagelklubb.se/

                        Kommentar

                        • Aleksander Danielsen
                          Användare
                          • maj 2007
                          • 10

                          Aulonocara jacopfreibergi "Otter Point" F1
                          3200 liter med Malawi ,Viktoria og Maller

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • november 2005
                            • 3217

                            La i lite halvvuxna dragonfire honor, i min nya balja.
                            Visst är det skoj, att man även kan få lite färg på honorna utav aulonocara.Janne

                            Kommentar

                            • robjo
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 330

                              Jag fick överta dessa djur ifrån en bekant, men är lite osäker på vad det är.
                              Kan det vara en kejsare ??
                              http://picasaweb.google.se/sipedon/

                              Kommentar

                              • si1ver
                                Användare
                                • augusti 2008
                                • 63

                                Ursprungligen postat av malawijanne
                                La i lite halvvuxna dragonfire honor, i min nya balja.
                                Visst är det skoj, att man även kan få lite färg på honorna utav aulonocara.Janne
                                Det är snygga firefishhonor du har. Klart snyggare än mina aulonocara "eureka"
                                Hur ser hanarna ut då? De som kallas för dragonfire alltså.

                                Säg till om du har några till salu nån gång

                                Kommentar

                                Arbetssätt...