polysperman i december

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PR
    Användare
    • november 2003
    • 27

    polysperman i december

    La lite polysperma i dammen som kräftmat i oktober...Den tog sig bra..
    pr
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Tufft!! Misstänker att de stryker med om det blir minusgrader/is, men coolt att de överlevt tills nu. Själv har jag en överbliven tobaksplanta på balkongen som också är "still going strong".

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Crenicichla
      Användare
      • november 2006
      • 1055

      #3
      Det ser faktiskt ut aom att det är is på dammen på fotot

      MVH

      Kristofer
      MVH

      Kristofer

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Ursprungligen postat av PR
        La lite polysperma i dammen som kräftmat i oktober...Den tog sig bra..
        Hm...
        Lever den fortfarande nu i februari?
        Kanske läge att hoppas på en mild vinteravrundning.

        Mvh/Andreas.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Jag övervintrade javamossa, valisneria och echinodorus i Hull och det var is på ytan i krukan. Det var 10 grader kallt åtminstone ett par nätter men sällan mer än frostknäppar. Valisnerian och echinodorusen klarade inte våren. Misstänker att de blev känsligare för kyla när det blev rätt varm imellanåt.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Ursprungligen postat av Ola Svensson
            Jag övervintrade javamossa, valisneria och echinodorus i Hull och det var is på ytan i krukan. Det var 10 grader kallt åtminstone ett par nätter men sällan mer än frostknäppar. Valisnerian och echinodorusen klarade inte våren. Misstänker att de blev känsligare för kyla när det blev rätt varm imellanåt.
            Kan det inte möjligtvis ha varit som så att växterna faktiskt dog under vintern men att det inte syntes visuellt före våren då den biologiska nedbrytningen drog igång på allvar igen?

            Mvh/Andreas.

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Ursprungligen postat av A C-son
              Kan det inte möjligtvis ha varit som så att växterna faktiskt dog under vintern men att det inte syntes visuellt före våren då den biologiska nedbrytningen drog igång på allvar igen?

              Mvh/Andreas.
              Nej
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • PR
                Användare
                • november 2003
                • 27

                #8
                jodå,den ser lika levande ut idag.men får väl se om den får fart i vår!?
                pr

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Jag ska förtydliga mitt nej. De började växa frammåt våren gissar jag men klarade inte av att det blev kallt igen. Jag kollade på dem och de verkade vara i gott skick. De klarade alltså en normal köldperiod men inte att tempen flaxade under våren. Echinodorusen tynade bort men Valisnerian dog knall och fall vid en köldknäpp i slutet av april. Javamossan frodades året runt.

                  Nu skriver jag om Hull där vintertemperaturen varierar mellan några pluss och tio grader med frost någon enstaka gång. Det intressanta är att de klarade en rejäl köldperiod när det hade varit kallt en längre tid. Det var våren de inte klarade när de hade börjat växa.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    Ok.
                    Tack Ola.

                    Mvh/Andreas.

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Ursprungligen postat av A C-son
                      Ok.
                      Tack Ola.

                      Mvh/Andreas.
                      Jag m[ste tillägga just detta med javamossan. Den verkade inte ta stryk överhuvudtaget på vintern. Den är helt enkelt vinterhärdig i norra England. Vintern i Göteborg har inte skilt sig speciellt mycket så den här vintern hade javamossa garanterat klarat vintern i en hink på balkongen.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #12
                        Ursprungligen postat av Ola Svensson
                        Jag m[ste tillägga just detta med javamossan. Den verkade inte ta stryk överhuvudtaget på vintern. Den är helt enkelt vinterhärdig i norra England. Vintern i Göteborg har inte skilt sig speciellt mycket så den här vintern hade javamossa garanterat klarat vintern i en hink på balkongen.
                        Vill inte bli "långrandig" men rent hypotetiskt...Tror du alltså att svärdsplantan och/eller vallisnerian hade överlevt vinterköldens effekter (långsiktiga?) om du senare t.ex hade tagit in dem nattetid under våren?

                        Intressant det där med javamossan, kan tänka mig att deras "härdighet" även gäller ljusbehovet. Ljuset kan ju som bekant vara en lyxvara under vintern.

                        Den "bästa" erfarenheten jag själv har av javamossa fick jag i ett 105-liters kar med endast två glödlampor på 15 watt. Ingen extra gödning tillsattes och jag mins inte vilken art det var men när jag vägde "massan" så visade vågen på 2 kg!!! Hur mkt av den vikten som bestod av vatten kan jag såklart inte bedömma men kanske kan det vara intressant att begrunda faktumet att väl samtliga tre växtarter som du "övervintrade" är arter med ett relativt litet ljusbehov...eller?

                        Nu skall jag förövrigt ut och promenera i "vintervädret"...Det är för tillfället 11 grader varmt..."i solen"...

                        Mvh/Andreas.

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          Ursprungligen postat av A C-son
                          Vill inte bli "långrandig" men rent hypotetiskt...Tror du alltså att svärdsplantan och/eller vallisnerian hade överlevt vinterköldens effekter (långsiktiga?) om du senare t.ex hade tagit in dem nattetid under våren?

                          Intressant det där med javamossan, kan tänka mig att deras "härdighet" även gäller ljusbehovet. Ljuset kan ju som bekant vara en lyxvara under vintern.
                          Jag tror att de hade kunnat överleva om de inte fick "styk" men ett alternativ är ju att de växte glatt till slutet av november men att det tog för lång tid innan de kunde börja växa igen. Detta är som sagt norra England och Atlanten är uppvärmd rätt länge. Jag vet däremot att det slog till och blev kallt i januari och att det låg is på min kruka.

                          Javamossa i gassande solsken utomhus växer snarare som mossa på marken (eller som javamassa på land för er som testat det).
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          Arbetssätt...