stora stenrös??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • slarvid
    Användare
    • december 2007
    • 517

    stora stenrös??

    nån som har bra tips om man vill bygga stora stenrös som inte ska rasa???

    Och ja, jag har frigolit under gruset...
    540 mbuna + 54L yngel
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Använd en blandning av flata och "tillpalattade" stenar som ligger stadigt. Känn på varje sten så att den inte vickar. Låt stenröset vila mot bak och sidorutan.

    Jag har aldrig haft problem och har nog staplat mest sten av alla på forumet (hela bakrutan). Det finns förstås de som staplat lika mycket och i större akvarier
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Hagge
      Användare
      • januari 2003
      • 432

      #3
      Ja, jag har precis som Ola skriver också haft en hel del sten i någon burk lutad mot bak/sido -ruta, det har funkat.

      Annars kan man ju använda silikon för att fästa ihop stenarna lite (om man e feg)
      /Fredrik

      Kommentar

      • Per A
        Användare
        • december 2007
        • 101

        #4
        hade mkt sten i ett kar förut från botten upp till ytan i ett 540 ~3/4 av längden, betydligt lättare att känna om rösena blir stadiga utan vatten i karet (kanske är självklart?). Och så den vanliga ordningen frigolit-> sten-> grus...(självklart!) Jag köpte allt beggat och fick med sten som var ihålig fast slät på utsidan (korallsten?), grymt bra sten att bygga med eftersom den var hyffsat lätt, fast jag gissar att den är dyr... Det är i princip omöjligt att fånga fisk i ett sådant kar, jag gjorde som rutin att mata dem genom ett stort genomskinligt plaströr (r15cm) halvt nedsänkt i akvariet alla fiskar förutom sjuka och ruvande honor fångar man lätt på det sättet... fast det är ju dem andra man vill åt oftast iaf
        /Per
        Per Ask, Umeå
        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57583/
        salvelinusalpinus@hotmail.com

        Kommentar

        Arbetssätt...