Algproblem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BoMaN
    Användare
    • augusti 2007
    • 13

    Algproblem

    Hallå.
    Kan juh börja med å säga att de är en himla bra sida de här asså. Man har fått många bra tips genom forumet kan jag lova, men jag har inte hittat nått med de problemet jag har.. De är som så att jag har ett litet kar med malawi på test just för å lära sej få balans på vattnet m.m. Å för ett tag sen fick jag någon sorts alg typ brun blå aktig å är som ett enda skinn när man tar bort de. å jag kan säga de att jag har testat å rengöra sanden å borstat bakgrunden å ruterna och nu tillsätter jag även HOBBYS algen killer, men de bara återkommer.
    Hoppas de e någon som har nått bra tips..

    tack på förhand.
  • Prayerman
    Användare
    • juni 2004
    • 1314

    #2
    Kan du inte ge lite mer info! Storlek på kar, hur mycket cirkulation, hur mycket ljus, har du växter, hur ofta och hur mycket vatten byter du?
    Tomas Wallengren
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

    Kommentar

    • Hagge
      Användare
      • januari 2003
      • 432

      #3
      Det låter som du fått blå-gröna alger, inte skoj om de inte ger sig av sig själv efter ett tag!


      Var får du algerna?

      Och som "Prayerman" säger så är det bra att veta vilken storlek på kar du har samt pumpkapacitet, filtervolym -typ av filter, ljus, antal fisk, växter osv. Hur länge har karet varit igång? Skötselrutiner?
      /Fredrik

      Kommentar

      • tropfrog
        Användare
        • juli 2003
        • 1827

        #4
        Lätt blågröna alger, eller som det egentligen heter....Cyanobakterier. Rent biologiskt handlar det om bakterier med vissa algliknande företeélser, det är därför algmedel inte verkar.

        En av cyanons vilktigaste egenskaper är att den är kvävefixerande och behöver inte löst kväve i vattnet för att överleva. Det innebär att de har ett stort försprång framför högre alger och växter när kvävenivåerna är låga och fosfatnivåerna höga, förutsättningar som är vanliga i högbelastade akvarium med stark cirkulation.

        Bästa behandlingen är att dagligen störa algtäcket så gott det går och tillsätta 2 ppm nitrat dagligen via kno3. De flesta ser att tillväxten avtar inom en vecka och att karet är cyanofritt inom en månad, så håll ut.
        MVH
        Magnus

        Kommentar

        • BoMaN
          Användare
          • augusti 2007
          • 13

          #5
          OK.. jag har som sagt ett litet kar på test närmare 60 liter då.. å jag vet att man helst ska ha större, men när inte plats finnes så får man kompromissa lite Lite mer info då.. Karet ifråga är ett juwel med orginal innefilter på 280l/h. och sedan jag fick problemet så slängde jag i ett filter till, å de är en elite stingray 10 som ligger på 200l/h.. sen bytte jag lysröret till ett powerglo.. vattnet byter jag ungefär 40% varje vecka.. Och som de e ser ut nu, så verka de har avtagit. de är absolut inte samma acceleration på de nu som innan..

          Kommentar

          • BoMaN
            Användare
            • augusti 2007
            • 13

            #6
            Glömde en sak..
            jag har slängt i en syresten oxå..

            de borde vara allt

            Kommentar

            • tropfrog
              Användare
              • juli 2003
              • 1827

              #7
              Högre filterkapacitet borde hjälpa dig i kampen mot cyano, men högre cirkulation i karet gör tvärtom likaså luftbubbling.
              MVH
              Magnus

              Kommentar

              • Ulf M.
                Användare
                • december 2006
                • 53

                #8
                Ursprungligen postat av tropfrog
                Lätt blågröna alger, eller som det egentligen heter....Cyanobakterier. Rent biologiskt handlar det om bakterier med vissa algliknande företeélser, det är därför algmedel inte verkar.

                Bästa behandlingen är att dagligen störa algtäcket så gott det går och tillsätta 2 ppm nitrat dagligen via kno3. De flesta ser att tillväxten avtar inom en vecka och att karet är cyanofritt inom en månad, så håll ut.
                MVH
                Magnus
                Hej!

                Skulle du kunna nämna någon bra växtgödning med kno3? Jag har också bekymmer nämligen sedan länge! Jag tillsätter Tropica aquacare men jag ser nu att det innehåller fosfor också. Jag hade dock problem med cyano även innan jag hällde i något. Var kommer all fosfor ifrån? Är det fodret som innehåller för mycket eller? Jag utfodrar mest med Aquatic nature.

                Mvh Ulf M.

                Kommentar

                Arbetssätt...