Inne eller ytterfilter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • luppe
    Användare
    • februari 2006
    • 154

    Inne eller ytterfilter?

    Hej, har en liten burk på 800 liter och undrar vad ni rekomenderar för rening i burken.
    Har idag en btn modul med filtermatta samt filtervadd i, tror att det är modul C med en pump på 1200 liter/h.

    Har väldigt grumligt, gröngrumligt, får inte bukt med vattnet.
    Mvh/Bosse
  • tjornpatrik
    Användare
    • augusti 2006
    • 830

    #2
    Ursprungligen postat av luppe
    Hej, har en liten burk på 800 liter och undrar vad ni rekomenderar för rening i burken.
    Har idag en btn modul med filtermatta samt filtervadd i, tror att det är modul C med en pump på 1200 liter/h.

    Har väldigt grumligt, gröngrumligt, får inte bukt med vattnet.
    Mvh/Bosse
    Liten burk på 800 liter... De e faktiskt rätt stort!

    Nu är inte jag bra på just innerfilter, kör ytterfilter till allt och skulle inte göra något annat. Nu har du ju moduler som du kanske kan dölja filtrena i men det får någon annan tipsa dig om som är bra på detta.

    1200l/h låter fruktansvärt lite i cirkulation, inte ens 1,5 ggr volymen och kör du dessutom massa filtervadd osv så blir det ju betydligt mindre. Filtervadd är något jag aldrig kör med eftersom jag mest tycker de är till besvär och sätter igen direkt, mer att ha i om man vill ha bort partiklar i vattnet.

    Vad har du för fiskar?
    Vad har du för filter i nu, är det cirkulationspump med filtermatta och i så fall vad har du för storlek på filtermattan ( grovhet mm )? Eller är det ett vanligt innerfilter?

    Har du mycket fisk/stora fiskar och kanske matar mycket är det otroligt viktigt med riktiga filter. Föredelen med ytterfilter är att du bygger upp innehållet själv.

    Utan att veta grunden nu så om du ska köra ytterfilter så pratar vi i alla fall en Fluval FX-5 på 3500l/h (finns från 1600:-), eller Eheim typ 2260 eller 2078. Nu kör jag CA men till mitt ex 540 kör jag en FX5 och skulle gärna öka ytterligare i cirkulation.
    Senast redigerad av tjornpatrik; 12 februari 2008, 10:34.

    Kommentar

    • Hagge
      Användare
      • januari 2003
      • 432

      #3
      Ursprungligen postat av luppe
      Hej, har en liten burk på 800 liter och undrar vad ni rekomenderar för rening i burken.
      Har idag en btn modul med filtermatta samt filtervadd i, tror att det är modul C med en pump på 1200 liter/h.

      Har väldigt grumligt, gröngrumligt, får inte bukt med vattnet.
      Mvh/Bosse

      Jag skulle råda att ha en cirkulation om min 3grr akvarievolymen/timme. Om det inte är så att du har mycket växter och ganska lite fisk. Filtervadd är inte nödvändigt i normalfallet. Satsa på filtermatta grovporig 10 ppi, men det gäller att ha tillräckligt med filtervolym och en rejäl cirkulationspump för att få effektiv rening.

      Men som sagt det beror på vilken väg man vill välja och vilka fiskar och hur många man håller. Låter som om du har någon algblomning eller dylikt i ditt kar nu...

      Inner eller ytterfilter är vilketsom tycker jag, det finns fördelar och nackdelar med bägge två. Det viktiga är att ha en väl fungerande och tillräckligt kraftig reningspaket
      Senast redigerad av Hagge; 12 februari 2008, 17:00.
      /Fredrik

      Kommentar

      • luppe
        Användare
        • februari 2006
        • 154

        #4
        Har idag varit och inhandlat fluva FX 5
        Ska jag byta vatten eller är det bara att sätta igång pumpen, för att reducera den gröna dimman i burken?
        /Bosse

        Kommentar

        • tjornpatrik
          Användare
          • augusti 2006
          • 830

          #5
          Ursprungligen postat av luppe
          Har idag varit och inhandlat fluva FX 5
          Ska jag byta vatten eller är det bara att sätta igång pumpen, för att reducera den gröna dimman i burken?
          /Bosse
          Gör du ett vattenbyte först om du känner för det. Tvätta gärna av allt filtermaterial först i varmt vatten. Är en fördel om du kramar ur ditt gamla filter i filtermaterialet i FX5 an för att få över bakterier.

          Lycka till!

          Kommentar

          Arbetssätt...