Dvärgciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fia_H
    Användare
    • januari 2008
    • 16

    Dvärgciklider

    Hej hej!

    Jag är egentligen nybörjare på fisk över huvudtaget.. Jag har från och till i livet haft sällskapsfisk men sedan jag började praktisera i en akvarieaffär har mitt intresse vuxit enormt. Jag har börjat "plugga" cikliderna och tänker nu starta upp ett 180l för dvärgciklider.

    Men jag behöver bestämt lite hjälp. Jag har letat information på nätet om dvärgcikliderna, vilka som är lätta att börja med, hur de ska skötas osv. Men jag hittar inte vidare mycket info.

    Så nu frågar jag därför er. Vilka sorter är lätta och intressanta att börja med? Något speciellt jag bör tänka på, jag vet att dom är känsliga för nitrit.

    Är det någon speciell inredning jag bör ha?

    /Fia
  • Crenicichla
    Användare
    • november 2006
    • 1055

    #2
    Hej

    OM det bara är enkla "nybörjar" dvärgar du är ute efter och inte bryr dig om det är från afrika eller syd/centralamerika de kommer så kan jag rekomendera dig Pelvicachromis Pulcher och Anomalochromis Thomasi, dessa är 2 västafrikanska ciklider som generellt är läät skötta och som gärna ynglar av sig. Anomalochromis Thomasi brukar kallas för Afrikansk Fjärilsciklid *kuriosa*

    Lycka till

    Kristofer
    MVH

    Kristofer

    Kommentar

    • Crenicichla
      Användare
      • november 2006
      • 1055

      #3
      Missade att sägas att P. Pulcher är en grottlekare så de behöver altså grottor, medans A. Thomasi är en öppetlekare alltså leker de på rötter, blad, stenar eller ngt annat som de finne som lämpligt.
      MVH

      Kristofer

      Kommentar

      • Svinö
        Användare
        • augusti 2007
        • 12

        #4
        Hej Fia!

        Om du vill ha dvärgciklid från SA så är Kakadu cikliden

        en lämplig nybörjarfisk som trivs i de flesta vatten.

        MVH

        Jocke

        Kommentar

        • Koi-fantast
          Användare
          • november 2007
          • 555

          #5
          Ett bra filter som pumpar 2 ggr vattenvolymen per timme, ev. upp till 5 ggr men då är det möjligt att du får trixa lite med utblåsen.

          Inredningen ska förenkla för fiskarna att dra revirgränser, så växter, trärötter, stenar etc. är nödvändigt.

          Nybörjarciklider från Sydamerika är Apistomgramma cacatuoides, Apistomgramma reitzigi och Papilochromis ramirezi (Dvärgciklider, Jörg Vierk)

          Sydamerika-biotoper brukar ha mycket mer växter än Afrika-biotoper.

          Det handlar om att välja en lagom svår fisk och sedan läsa på om vad den kräver och sedan installera allt som behövs. Enkelt..
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
          http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

          Kommentar

          • Crenicichla
            Användare
            • november 2006
            • 1055

            #6
            Jag håller inte med Koi-Fantast om att fjärilscikliden skulle vara ngn bra nybörjar fisk, eftersom de är extrem kännsliga mot vitaprick och det vore tråkigt att inleda med negativa upplevelser av våra kära ciklider.

            Sen bestämmer du givetvis helt och hållet själv.

            MVH

            Kristofer
            MVH

            Kristofer

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Firrarna som Koi-fantast listar går numra under namnen

              Kakaduciklid: Apistogramma cacatuoides
              Fjärilsciklid: Mikrogeophagus ramirezi
              Gul dvärgciklid: Apistogramma borellii

              I fd släktet Aequidens finns det en del dvärgciklider lämplica för nybörjare som nyckelhålscikliden (Cleithracara maronii) och kurvcikliden (Laetacara curviceps). Laetacara dorsigera är en snygg fisk. Artena i Bujurquina är rätt snälla och enkla men lite större. Sedan finns ju förstås Nannacara där bågfenscikliden Nannacara anomala är vanlig i handeln.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                #8
                Hej Fia_H o välkommen till Ciklidforumet

                Jag tycker att boliviansk fjärillsciklid är en lätt och bra fisk att börja med.
                En lite robustare, genomsnäll, bra förälder, lättlekt fisk. Som med sina munkamper (utan skador) är mycket underhållande och intressant.

                6-8 fiskar kan vara ok att börja med i ett 180 liters. Några ancistrusmalar och kanske någon lite L-mal typ LDA 01.
                Hade nog kompletterat karet efter någon tid med Cardinaltetra och kanske något par Grön bågfencikld t.e.x.

                Då får du en blandning i akvariet av både diskreta och aktiva fiskar. Försök inreda med mycket växter,grottor, stubbar, kanske lite eklöv. Då får du kanske ett kar där det även händer något inunderbakom.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • december 2004
                  • 4744

                  #9
                  Grunna inte för mycket på sånt som ph-värde och sånt ibörjan, för att om lekarna misslyckas så märker du det och får då ph-justera om du vill ha yngelvård.
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • firefox75
                    Användare
                    • april 2007
                    • 234

                    #10
                    Några bra arter.

                    Flaggciklid, nyckehåls ciklid, Laetacara dorsigera, Grön bågciklid, Kakadua ciklid.

                    De två första växer o blir runt 10-15cm men fruktansvärt lugna och fredliga.
                    Resterande blir max 10cm.
                    Kakadua cikliden kan vara lite kinkig med vattenbyten men i övrigt en trevlig ciklid med lite färg
                    Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
                    16500liter odlingskar.
                    3500liter vardagliga.
                    6kbm tempererad damm.
                    MvH
                    Daniel
                    0735-433428

                    Kommentar

                    • kjaer
                      Användare
                      • december 2007
                      • 72

                      #11
                      Vill också rekommadera bolivianske fjärilar. Snygga, intressanta och bra nybörjarfisk.
                      Mvh.
                      Johan

                      Kommentar

                      • Fia_H
                        Användare
                        • januari 2008
                        • 16

                        #12
                        Ursprungligen postat av Crenicichla
                        Hej

                        OM det bara är enkla "nybörjar" dvärgar du är ute efter och inte bryr dig om det är från afrika eller syd/centralamerika de kommer så kan jag rekomendera dig Pelvicachromis Pulcher och Anomalochromis Thomasi, dessa är 2 västafrikanska ciklider som generellt är läät skötta och som gärna ynglar av sig. Anomalochromis Thomasi brukar kallas för Afrikansk Fjärilsciklid *kuriosa*

                        Lycka till

                        Kristofer

                        Hej hej!
                        Tack för ditt svar! Bryr mig om och bryr mig om.. Jag vill ha en fisk som är lite enklare nu i början innan man avancerar, kanske dumt att göra det direkt, och sen spelar det mindre roll om dom är från sydamerika eller centralamerika.
                        Jag satt och tittade lite igår och det verkar vara svårt att kombinera fiskar från syd och centralamerika..

                        Jag skall kika på dina förslag idag, tror att jag tittade på P. pulcher igår faktiskt om jag inte minns helt fel

                        Kommentar

                        • Fia_H
                          Användare
                          • januari 2008
                          • 16

                          #13
                          Tjingeling!

                          Nu är mitt 180 uppstartat!
                          Jag har äntligen gjort mitt val av fisk vilket inte var det lättaste!!

                          Det blev två par med bolivianska fjärilsciklider, två par A. cacatuides och ett stim med ögonfläcksrasbora i toppskiktet..

                          Jag ska försöka mig på att ula en bild sen så att ni får se!

                          /Fia

                          Kommentar

                          • Helenai
                            Användare
                            • oktober 2004
                            • 269

                            #14
                            Det låter som en trevlig kombination. Jag tror valet av bolivianer blir bra. Många har mycket gott att säga om dem.

                            /Helena
                            Varde ljus... och det vart mörker.

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

                            Kommentar

                            • Koi-fantast
                              Användare
                              • november 2007
                              • 555

                              #15
                              Ursprungligen postat av Fia_H
                              ..

                              Jag ska försöka mig på att ula en bild sen så att ni får se!

                              /Fia
                              Det ser jag fram emot!

                              Ev. kanske du kan komplettera med någon mal eller snigel om du känner för det..
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                              http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...