Dvärgciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fia_H
    Användare
    • januari 2008
    • 16

    Dvärgciklider

    Hej hej!

    Jag är egentligen nybörjare på fisk över huvudtaget.. Jag har från och till i livet haft sällskapsfisk men sedan jag började praktisera i en akvarieaffär har mitt intresse vuxit enormt. Jag har börjat "plugga" cikliderna och tänker nu starta upp ett 180l för dvärgciklider.

    Men jag behöver bestämt lite hjälp. Jag har letat information på nätet om dvärgcikliderna, vilka som är lätta att börja med, hur de ska skötas osv. Men jag hittar inte vidare mycket info.

    Så nu frågar jag därför er. Vilka sorter är lätta och intressanta att börja med? Något speciellt jag bör tänka på, jag vet att dom är känsliga för nitrit.

    Är det någon speciell inredning jag bör ha?

    /Fia
  • Crenicichla
    Användare
    • november 2006
    • 1055

    #2
    Hej

    OM det bara är enkla "nybörjar" dvärgar du är ute efter och inte bryr dig om det är från afrika eller syd/centralamerika de kommer så kan jag rekomendera dig Pelvicachromis Pulcher och Anomalochromis Thomasi, dessa är 2 västafrikanska ciklider som generellt är läät skötta och som gärna ynglar av sig. Anomalochromis Thomasi brukar kallas för Afrikansk Fjärilsciklid *kuriosa*

    Lycka till

    Kristofer
    MVH

    Kristofer

    Kommentar

    • Crenicichla
      Användare
      • november 2006
      • 1055

      #3
      Missade att sägas att P. Pulcher är en grottlekare så de behöver altså grottor, medans A. Thomasi är en öppetlekare alltså leker de på rötter, blad, stenar eller ngt annat som de finne som lämpligt.
      MVH

      Kristofer

      Kommentar

      • Svinö
        Användare
        • augusti 2007
        • 12

        #4
        Hej Fia!

        Om du vill ha dvärgciklid från SA så är Kakadu cikliden

        en lämplig nybörjarfisk som trivs i de flesta vatten.

        MVH

        Jocke

        Kommentar

        • Koi-fantast