Bättre med små doppvärmare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olorin
    Användare
    • maj 2005
    • 1554

    Bättre med små doppvärmare?

    Hej.

    Har länge funderat på om det inte borde vara bättre med ett par små doppvärmare än en stor nu när jag ska dra igång mitt 600 liters. Mindre doppvärmare = mindre risk att koka fisk om en skulle balla ur. Och så har man i a f nåt som bromsar temeraturdroppet om en skulle gå sönder även om en liten inte orkar hela karet.

    Men å andra sidan kanske det sliter mer på små värmare så att risken blir större att de går sönder än en stor skulle.

    Vad är allmänna uppfattningen här?
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!
  • slarvid
    Användare
    • december 2007
    • 517

    #2
    Ursprungligen postat av Olorin
    Hej.

    Har länge funderat på om det inte borde vara bättre med ett par små doppvärmare än en stor nu när jag ska dra igång mitt 600 liters. Mindre doppvärmare = mindre risk att koka fisk om en skulle balla ur. Och så har man i a f nåt som bromsar temeraturdroppet om en skulle gå sönder även om en liten inte orkar hela karet.

    Men å andra sidan kanske det sliter mer på små värmare så att risken blir större att de går sönder än en stor skulle.

    Vad är allmänna uppfattningen här?
    Jag har köpt en ny 300 värmare till mitt 540 med automatiskt överhettningsskydd...
    540 mbuna + 54L yngel

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #3
      Små är troligen bättre än stora.

      Liten värmare = få till o frånslag (termostaten klickar till o från mindre o håller därmed längre) o mindre materialpåverkan p.g.a värmesvängning inne i värmaren.

      Det är naturligvis många saker som avgör storleken på vald värmare, men om du redan idag har två-tre pumphuvuden som alstrar värme o fungerande täckglas o har 20 grader i rummet o vill ha 24-26 grader i byttan så är 2*100 helt tillräckligt.

      Ställ den ena två grader högre än den andra så kommer det troligen att bli fina fisken
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • jannemannen
        Användare
        • juli 2004
        • 306

        #4
        Om man har dubbla värmare så är ju risken dubbelt så stor att någon av dom hänger sig jämfört med en ensam värmare. Då är det ju helt plötsligt två värmare som kan hänga sig !

        Jag har skrivit det förut, men jag rekomenderar en sådan här termometer:



        Då kan man ställa en temp som man vill att den skall pipa vid. Jag har ställt min på 27 grader...

        Dessutom kan man ju sätta värmaren på en timer, så att den bara värmer dom timmarna man normalt är hemma.

        Mvh/Janne
        Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

        Kommentar

        • daniel_i_malmö
          Användare
          • april 2002
          • 1338

          #5
          Ursprungligen postat av jannemannen
          Om man har dubbla värmare så är ju risken dubbelt så stor att någon av dom hänger sig jämfört med en ensam värmare. Då är det ju helt plötsligt två värmare som kan hänga sig !
          Poängen med två värmare är väl att de ska vara så svaga att en ensam värmare inte kan överhetta akvariet om den hänger sig. Oddsen för att båda värmarna ska hänga sig samtidigt är nog rätt små.
          Tjugofem år med ciklider.
          http://www.malmoakvarieforening.se
          Centralamerika 2006
          Svart kaffe och drömmeri...

          Kommentar

          • Pettap
            NCS Medlem
            • januari 2005
            • 1385

            #6
            Jag vet inte vad som är bäst men jag har kört en 75W till mitt 540liters. den har hålt i 10år och den håller en tempratur på 23grader konstant
            //Peter
            4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
            900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
            Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • februari 2003
              • 2695

              #7
              Små värmare. Stora värmare dödar förr eller senare fisken. Eller ingen värmare alls - de behövs inte om akvariet står i ett uppvärmt boningsrum.

              Kommentar

              • tege
                Användare
                • februari 2005
                • 2753

                #8
                Ursprungligen postat av Mike_Noren
                Små värmare. Stora värmare dödar förr eller senare fisken. Eller ingen värmare alls - de behövs inte om akvariet står i ett uppvärmt boningsrum.
                Nä det verkar ju onödigt faktiskt att ha värmare om den inte behövs. Varför har du det?
                https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                Kommentar

                • tege
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 2753

                  #9
                  Med två värmare får man två termostater, om man då ställer den ena ett par grader högre än den andra betyder det att man bara kommer att ha en värmare som går?
                  Den med lägre tempinställning kommer bara att slå till om den första går sönder och slutar att värma.
                  https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                  Kommentar

                  • Olorin
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 1554

                    #10
                    Smart Jannemannen, en stektermometer som larmar. Värt att provas. Känner att det jsut nu lutar åt två små(100W) och en stektermometer. Det måste väl vara bergsäkert.
                    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                    Kommentar

                    • tjornpatrik
                      Användare
                      • augusti 2006
                      • 830

                      #11
                      Ursprungligen postat av Olorin
                      Smart Jannemannen, en stektermometer som larmar. Värt att provas. Känner att det jsut nu lutar åt två små(100W) och en stektermometer. Det måste väl vara bergsäkert.
                      Nu kör jag iofs inte med värmare i några kar längre men när jag körde hade jag alltid 2 mindre i stället för en stor. Är en jädra skillnad om en 150 watts låser sig än en 75w. Dessutom lär du märka att temperaturen stiger innan det är försent. Har själv varit med om en för stor värmare som hängde sig en gång - karet nästan kokade över på en natt och när jag vaknade hade så gott som alla fiskar dött.

                      Apropå stektermometrar har jag aldrig provat detta, däremot har jag kört alarm klocka som är för akvarium. Typ den här. Du kan ju ha de i åtanke ialf, vet inte om den är bättre eller sämre öän stektermometer.

                      Kommentar

                      • Ravenskog
                        Användare
                        • mars 2007
                        • 311

                        #12
                        Ska man vara helt säker måste man skaffa en digitaltermostat med givare. Kopplar man värmaren över en sådan slipper man överhettningsrisken, den slår av vid önskad temperatur. Finns nog inom elfackhandeln, eller hör med någon elektriker.

                        /Tony

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • december 2004
                          • 4744

                          #13
                          Jepp ställer man isär tempen på värmarna så kommer bara en att vara i drift.

                          Värmarnas vara eller icke vara beror på många saker.
                          Att kategoriskt säga att värmare är kass tycker jag är fel.
                          Kör man med svag belysning o liten pumpeffekt o har dåliga täckglas så kommer karet att ha samma temp som rummet.
                          Många av våra fiskar förfördelas av varmt vatten. Troffar, Discus, appistos är några exempel på fisk som uppvisar ett betydligt piggare beteende om tempen är 25 eller över.
                          Ger man fisken mat som innehåller animalier så kan fisken bryta ner den betydligt bättre om det är lite varmare i vattnet.
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • Lars-Peter
                            Användare
                            • oktober 2005
                            • 199

                            #14
                            Har du 21 grader i rummet, så kommer karet att hålla ca. 23-24 grader med hjälp av lyset (6 tim./dygn) och pumpen, funkar bra för mig! Jag har alltså inga doppvärmare!
                            Tropheus moorii longola sunspots
                            Tropheus moorii kasanga red rainbow
                            Tropheus sp. Black Kiriza
                            Tropheus moorii murago tanzania
                            Tropheus brichardi katonga

                            Kommentar

                            Arbetssätt...