Geophagus Taeniopareius

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • job
    Användare
    • december 2006
    • 30

    Geophagus Taeniopareius

    Köpte sex VF G Taeniopareius på Zoomässan i Kungsbacka, en hona går nu sedan ett dugn och tuggar rom. Har alltid hållt på med Tanganyika så jag vet inte hur länge de brukar gå med rom mm. Någon som vet?
    Hur stora kullar brukar det bli?
  • Erik Åhlander
    Användare
    • september 2006
    • 796

    #2
    I Weidners "jordätarbok" står upp till 150 ägg. Efter att äggen är lagda spottar honan sand över äggen. Honan fläktar över sanden och hanen försvarar området. Äggen kläcks efter ca tre dygn. Därefter flyttas larverna runt till olika gropar. Honan har dem i munnen i princip bara under transporterna. Frisimmande efter 8 dagar.

    Är du säker på att det är G. taeniopareius du har köpt? Eller finns det något stort hot mot äggen/ynglen som gjort att hon beter sig så där?

    Jag har ingen egen erfarenhet. Men det verkar inte som om det stämmer!

    Kommentar

    • job
      Användare
      • december 2006
      • 30

      #3
      Ej säker

      Ursprungligen postat av Erik Åhlander
      I Weidners "jordätarbok" står upp till 150 ägg. Efter att äggen är lagda spottar honan sand över äggen. Honan fläktar över sanden och hanen försvarar området. Äggen kläcks efter ca tre dygn. Därefter flyttas larverna runt till olika gropar. Honan har dem i munnen i princip bara under transporterna. Frisimmande efter 8 dagar.

      Är du säker på att det är G. taeniopareius du har köpt? Eller finns det något stort hot mot äggen/ynglen som gjort att hon beter sig så där?

      Jag har ingen egen erfarenhet. Men det verkar inte som om det stämmer!
      Jag har börjat tvivla.. Mina fiskar är kraftigt rödstrimmiga i fenorna och har nästan samma kraftigt röda färg under "hakan". Ögonen är röda och i stort sett hela kroppen glittrar i blågrönt. Ser faktiskt snyggare ut än de bilder jag hittat på Taeniopareius. Enligt Zoomässan är det dock denna art, å andra sidan har väl inte ägaren till denna butik någonsin fel...

      Kommentar

      • Crenicichla
        Användare
        • november 2006
        • 1055

        #4
        Kan du lägga upp några bilder så kanske vi kan hjälpas åt att identifiera dina fiskar?
        Taeinopareius *stavning, är riktigt snygga tycker jag under förutsättning att det är just dem

        MVH

        Kristofer
        MVH

        Kristofer

        Kommentar

        • job
          Användare
          • december 2006
          • 30

          #5
          Lek igen

          Ursprungligen postat av Crenicichla
          Kan du lägga upp några bilder så kanske vi kan hjälpas åt att identifiera dina fiskar?
          Taeinopareius *stavning, är riktigt snygga tycker jag under förutsättning att det är just dem

          MVH

          Kristofer
          Vet inte hur jag skall lägga upp bilder.
          Dessutom lekte de för en timma sedan (igen) och det gick inte alls till så som Erik beskrev. Honan la tre till fem ägg åt gången på en vertikal modul och både hon och hannen plockade direkt upp äggen, nu går bägge två och tuggar. Normalt är de mycket fredliga men just nu jagar de bort malar och de andra geophagusarna, skall bli spännande att se om det blir yngel denna gång.
          För övrigt omöjligt att se skillnad på könen (åtminstone för mig). Min största firre som jag var helt övertygad om att det var en hane visade sig vara hona...
          Nån som har tips om bra stimfisk att ha tillsammans med mina geophagusar?
          Fortsättning följer
          Jonas

          Kommentar

          • Crenicichla
            Användare
            • november 2006
            • 1055

            #6
            Ursprungligen postat av job
            Vet inte hur jag skall lägga upp bilder.
            Dessutom lekte de för en timma sedan (igen) och det gick inte alls till så som Erik beskrev. Honan la tre till fem ägg åt gången på en vertikal modul och både hon och hannen plockade direkt upp äggen, nu går bägge två och tuggar. Normalt är de mycket fredliga men just nu jagar de bort malar och de andra geophagusarna, skall bli spännande att se om det blir yngel denna gång.
            För övrigt omöjligt att se skillnad på könen (åtminstone för mig). Min största firre som jag var helt övertygad om att det var en hane visade sig vara hona...
            Nån som har tips om bra stimfisk att ha tillsammans med mina geophagusar?
            Fortsättning följer
            Jonas
            För att lägga in bilder i dina inlägg så måste du vara medlem. Men du kan ju alltid lägga up bilder på photobucket eller maila mig bilder
            Om lekförloppet skiljer sig så mycket som du beskriver så låter ju det väldigt konstigt om det skulle vara Taeniopareius* men ibland så har de varrierande beteenden jämfört med vad som är beskrivet. Det är ju faktiskt inte ett speciellt stort innehåll om dem i SA Eartheaters.
            Vad har du för andra geosar?

            Ett tecken som skall vara extra tydligt på Taeniopareius* är att de har en svart rand från ögat och ner på kinden. Weidner kallar dem för tearsnout Geophagus.

            MVH

            Kristofer
            MVH

            Kristofer

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Ursprungligen postat av Crenicichla

              Ett tecken som skall vara extra tydligt på Taeniopareius* är att de har en svart rand från ögat och ner på kinden. Weidner kallar dem för tearsnout Geophagus.

              MVH

              Kristofer
              Det stämmer och om jag förstått det rätt så är faktiskt G.taeniopareius och G.grammepareius de enda utförligt beskrivna Geophagusar som har det. Kolla t.ex fishbase för jämförelser mellan dem båda så kan det vara relativt lätt att arbestämma jobs fiskar om dessa nu har "tårar".

              Mvh/Andreas.

              Kommentar

              • Crenicichla
                Användare
                • november 2006
                • 1055

                #8
                Precis så då får vi hoppas på bilder från Job, eller hur A C-Son?
                Läste på lite om Brasiliensis komplexet i helgen och G. Obscurus fanns inte mycket info om får man säga.
                Lycka till med att finna dessa, om det är som du säger att de endast når ca 10cm så är de helt klart intressanta för mig med

                MVH

                Kristofer
                MVH

                Kristofer

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Ursprungligen postat av Crenicichla
                  Precis så då får vi hoppas på bilder från Job, eller hur A C-Son?
                  Läste på lite om Brasiliensis komplexet i helgen och G. Obscurus fanns inte mycket info om får man säga.
                  Lycka till med att finna dessa, om det är som du säger att de endast når ca 10cm så är de helt klart intressanta för mig med

                  MVH

                  Kristofer
                  Klart vi hoppas på bilder Kristofer...
                  Angående Obscurusen så är det vad jag hört att de skulle bli runt "dryga decimetern" och ja, isf får man ju lov att tycka att det låter som en behändig "brasiliensis". Om man vill så kan man kanske jämföra närmast med G.iporangensis..? Jag har bara sett enstaka bilder och på t.ex youtube (där kan man hitta intressanta arter ibland) fanns ingenting så det är naturligtvis vanskligt att spekulera i beteende etc etc.
                  Vi får fortsätta att hålla utkik.

                  Mvh/Andreas.
                  Senast redigerad av Gäst; 18 februari 2008, 17:14.

                  Kommentar

                  • Crenicichla
                    Användare
                    • november 2006
                    • 1055

                    #10
                    Ja ögonen bör man hålla öppna, annars kanske man missar ngt intressant!
                    Iporagensis är också en art jag funderat på. Skulle kunna tänka mig att kör 6st G. Surinamensis, 8st Satanoperca Sp. "Rio madre De Dios" 2st Hypselecara Temporalis och 2st Geophagus Iporagensis i mit 720. Frågan ör om det blir väl mycket fisk elelr inte. men de lär man märka isf.

                    MVH

                    Kristofer
                    MVH

                    Kristofer

                    Kommentar

                    • job
                      Användare
                      • december 2006
                      • 30

                      #11
                      Medlem

                      Ursprungligen postat av Crenicichla
                      För att lägga in bilder i dina inlägg så måste du vara medlem. Men du kan ju alltid lägga up bilder på photobucket eller maila mig bilder
                      Om lekförloppet skiljer sig så mycket som du beskriver så låter ju det väldigt konstigt om det skulle vara Taeniopareius* men ibland så har de varrierande beteenden jämfört med vad som är beskrivet. Det är ju faktiskt inte ett speciellt stort innehåll om dem i SA Eartheaters.
                      Vad har du för andra geosar?

                      Ett tecken som skall vara extra tydligt på Taeniopareius* är att de har en svart rand från ögat och ner på kinden. Weidner kallar dem för tearsnout Geophagus.

                      MVH

                      Kristofer
                      Får se till att bli medlem. Har inga andra Geophagus än mina sex som man nog åtminstone kan konstatera inte är Taeniopareius.

                      Hälsningar
                      Jonas

                      Kommentar

                      • Micke_720
                        Användare
                        • november 2003
                        • 368

                        #12
                        Ursprungligen postat av Crenicichla
                        Ja ögonen bör man hålla öppna, annars kanske man missar ngt intressant!
                        Iporagensis är också en art jag funderat på. Skulle kunna tänka mig att kör 6st G. Surinamensis, 8st Satanoperca Sp. "Rio madre De Dios" 2st Hypselecara Temporalis och 2st Geophagus Iporagensis i mit 720. Frågan ör om det blir väl mycket fisk elelr inte. men de lär man märka isf.

                        MVH

                        Kristofer
                        Personligen tycker jag att det låter mkt. Jag har 7 st G. Altifrons De 4 största är ca 20 cm. Sedan har jag 2 lekpar scalare och malar.
                        Jag tycker det är trevligt att man får aktivitet i hela akvariet även mot ytan
                        Vilket jag skall försöka lyckas med om jag hittar en bra tetra. Lycka till..
                        Jag är mkt nöjd med mina G.Altifrons...

                        Kommentar

                        • Crenicichla
                          Användare
                          • november 2006
                          • 1055

                          #13
                          Jag var idag på Zoomässan och kan med 99,9% säkerhet säga att den fiks som de hävdar är Taeniopareius är defenitivt inte den arten.

                          Tyvärr

                          MVH

                          Kristofer
                          MVH

                          Kristofer

                          Kommentar

                          • Crenicichla
                            Användare
                            • november 2006
                            • 1055

                            #14
                            Ursprungligen postat av Crenicichla
                            Jag var idag på Zoomässan och kan med 99,9% säkerhet säga att den fiks som de hävdar är Taeniopareius är defenitivt inte den arten.

                            Tyvärr

                            MVH

                            Kristofer
                            Jag har forskat runt lite ytterligare på Taeniopareius och får faktiskt ändra min åsikt från igår, jag är nu mera bara 75% säker.
                            Om du har möjlighet att maila mig en bild så skall jag se om jag kan utnyttja lite kontakter för att ta reda på vad det är.

                            MVH

                            Kristofer
                            MVH

                            Kristofer

                            Kommentar

                            • job
                              Användare
                              • december 2006
                              • 30

                              #15
                              Maila foton

                              Ursprungligen postat av Crenicichla
                              Jag har forskat runt lite ytterligare på Taeniopareius och får faktiskt ändra min åsikt från igår, jag är nu mera bara 75% säker.
                              Om du har möjlighet att maila mig en bild så skall jag se om jag kan utnyttja lite kontakter för att ta reda på vad det är.

                              MVH

                              Kristofer
                              Hej, jag skall göra ett försök. Återkommer med mail. Om du vill kan du lägga upp någon bild på Ciklid.se sedan.

                              Mvh
                              Jonas

                              Kommentar

                              Arbetssätt...