Starta akvarium med växter och växtnäring?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hagge
    Användare
    • January 2003
    • 432

    Starta akvarium med växter och växtnäring?

    Ja, just som ämnet antyder så handlar det om funderingar kring att starta akvarium med växter, men UTAN fisk -utan istället använda växtnäring (av den vanliga sorten för krukväxter o dyl)!!!!

    Den främsta anledningen som jag förstått det till att man inte bör använda "vanlig" växtnäring i ett akvarium är främst med tanke på att det innehåller kväve och fosfor -det får man nog av ändå pga av fiskar/matning! Sedan finns det förvisso näring som innehåller ämnen som kan vara giftig för fiskarna (men det är en annan historia).

    Min tanke är då att man genom att använda vanlig växtnäring tillför näring både till växter/botten och samtidigt göder filterbakterierna utan att mata eller ha fisk eller tillsätta bakteriekultur... Är ni med? Vad tror ni om det? -Jag hade tänkt prova i ett kar iaf.!
    /Fredrik
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

    #2
    Kan funka alldeles utmärkt. Jag känner till en kille som använt krukväxtgödning i sitt kar, och det har gått fint. MEN. Det finns en verklig fara med krukväxtgödningen, och det är att kvävet förekommer i ammoniumform. Kör man utan fisk är det ju inga problem, men ska man upp i de näringsnivåer som gör att växterna funkar utan problem så blir ammoniumhalterna mycket giftiga. Med ammonium kan du även få finfina algblomningar, men det ger sig. Inte säkert att det kommer.

    Well, testa och se. Experiment är skoj!!

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Hagge
      Användare
      • January 2003
      • 432

      #3
      Jag provar!

      jo, jag såg att det innehöll en hel del kväve i form av ammonium och nitrat. Och det var just det som kläckte iden, att det kan vara en billig och bra uppstart med växter innan fiskarna ska i senare. Då göder jag ju både växter/botten och filterbakterierna och borde teoretiskt sett kunna få en riktigt snabb och bra start utan att riskera några fiskar... Men som sagt, det är nog inget att hälla i när man har fisk, dels så är det ju höga koncentrationer ammonium som dessutom till viss del kan omvandlas till ammoniak oxå i akvarievattnet.

      Det återstår att se hur väl experimentet faller ut
      Senast redigerad av Hagge; 11 February 2008, 09:52.
      /Fredrik

      Kommentar

      • Hagge
        Användare
        • January 2003
        • 432

        #4
        Kan meddela att i det ena av två kar som jag kört växtnäring (för krukväxter) i så verkar algerna ha gynnats före växterna. Detta är det kar som jag doserat mest näring i. det började med att det dök upp små vita maskar på rutorna (någon mm lång, tunn) -nematod? toligtvis på grund av övergödning i någon form iaf. -växterna överlever men växer inte så det knakar precis (har dock ej så snabbväxande arter). Efter en justering av näringsnivåerna (mindre tillförsel av näring) har de försvunnit, däremot har det dykt upp cyano på bottengruset (inte så mycket dock).

        Det andra karet har jag doserat mer sparsamt i samt med längre intervall mellan tillförsel (kar utan växter) -där har jag fått igång filterbakterierna ter det sig som och ändock inte en alg så långt...

        Ja, det har väl kanske inte slagit så väl ut -men jag har iaf provat. Nu skiter jag i det och kör i några firrar som får ordna det istället *otålig*
        Senast redigerad av Hagge; 04 March 2008, 14:46.
        /Fredrik

        Kommentar

        Arbetssätt...