Filterfråga för 720 liters.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • snablo
    Användare
    • februari 2008
    • 31

    Filterfråga för 720 liters.

    Hej,
    Mitt första inlägg här på forumet.

    Lite bakgrund, har sen tidigare ett 180 liters akvarium där jag har en BtN slimline några stenrösen med malawisar i. Det var mer sällskapsaktigt innan jag startade med Malawi. Malawisarna har lixsom sugit tag i mig och tänkte uppfylla en lite dröm jag haft nsen jag var liten men nu har råd med.

    Tänkte skaffa ett 720 liters och håller förfullt på att planera. Jag har tänkt att ha BtN-moduler. Antagligen blir det Malawi i akvariet med har sneglat lite på troffisar men inte bestämt mig ännu.

    Nu till frågan:
    Jag tänkte undvika ett ytterfilter, tänkte det kunde vara skönt att slippa oroa sig för läckage samt oljud, dessutom är de ju rätt stora.

    Min tanke är följande. Två stycken filtermoduler. Vardera kanske man får i 15 liter filter volym + pumphuvuden (C-modul 49x30x18cm etc). Hade väl tänk filtermatta i botten (10 ppi, ca 10 cm), biobollar i nästa lager och sen en till filtermatta eller sönderklippt filtermatta (vad är bäst?) och överst pumparna/pumpen.

    Skulle detta bli tillräckligt, ca 30 liter filter totalt alltså. Och hur bör jag fördela pumparna. Har läst att man bör ha 3ggr volymen/h, ska jag sätta 1200liter/h pump i vardera modul? Räcker det totalt?

    Sen är det en del jag inte riktigt löst ännu, doppvärmaren, den kommer ju inte få plats i filtermodulen då jag antar att de inte skall ligga imot filtermatrialet.
    Alternativt kanske man kan köpa en tredje filter-modul (eller göra en av de andra modulerna på egen hand) med doppvärmare och en extra pump i som mer agerar som en cirkulations pump.

    Tacksam för era kommentarer och tips, låter det som en bra lösning med tillräcklig filtervolym, pumpkraft/cirkulation och värmelösning?

    Mvh Johan
  • firefox75
    Användare
    • april 2007
    • 234

    #2
    Använd

    hela bakgrunden som filterkammare.
    Asså insug i ena gaveln och ut i andra...
    Sen kan du ju dela upp som fack bakom så du har både helfiltermatta och sådan du klippt i kuber.
    Kanske även biobollar.

    Var bara ett förslag.
    Menar 200*15*60 är ju en del liter som filterkammare
    Närmare 180liter.
    Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
    16500liter odlingskar.
    3500liter vardagliga.
    6kbm tempererad damm.
    MvH
    Daniel
    0735-433428

    Kommentar

    • snablo
      Användare
      • februari 2008
      • 31

      #3
      Jo det tänkte jag först men sen kom jag fram till att jag vill bygga med moduler, inte en hel BTN bakgrund.

      Så frågan är hur många av "modulerna" behöver jag fylla med filter och pumpar

      Tänkte att 30 liter var en hel del när ytterfilter för denna storleken är betydligt mindra (runt 15-18 liter). Men då kanske man har ett förfilter i akvariet också?

      Kommentar

      • slarvid
        Användare
        • december 2007
        • 517

        #4
        Ursprungligen postat av snablo
        Jo det tänkte jag först men sen kom jag fram till att jag vill bygga med moduler, inte en hel BTN bakgrund.

        Så frågan är hur många av "modulerna" behöver jag fylla med filter och pumpar

        Tänkte att 30 liter var en hel del när ytterfilter för denna storleken är betydligt mindra (runt 15-18 liter). Men då kanske man har ett förfilter i akvariet också?
        tor det funkar... kolla in akvarieprofilen här... han har ett 720, fast med bara en c-modul i som rening... verkar funka för honom!!!
        540 mbuna + 54L yngel

        Kommentar

        • snablo
          Användare
          • februari 2008
          • 31

          #5
          Ursprungligen postat av slarvid
          tor det funkar... kolla in akvarieprofilen här... han har ett 720, fast med bara en c-modul i som rening... verkar funka för honom!!!
          Ah tack, tittade på hans 720 kar. Verkar endast ha en C-filtermodul som du säger. Dock en ganska mycket kraftigare pump än jag trodde man borde ha, 3800 liter/timmen

          Någon som vet om jag nu gör 2 filtermoduler hur jag bör dela upp pumpkraften? Hälften i vardera eller får jag för lite tryck genom filtrena då?

          Kommentar

          • Sacrium
            Användare
            • november 2005
            • 353

            #6
            3800 är ändå i underkant mot vad du skulle kunna fläska i ett 720 kar.

            Kommentar

            • Rauken
              Användare
              • januari 2007
              • 310

              #7
              Välkommen på forumet Snablo
              Tycker personligen att du skall dela upp det på 2 pumpar. Dels för att du får en säkerhet ifall en pump lägger av så går förhoppningsvis den andra till du hinner fixa det. Sedan tror jag att det kan bli FÖR BRA genomströmmning med en fet pump. Här har jag ingen egen erfarenhet men det finns säkert andra som har det. Själv kör jag med 2 pumpar i mitt 375 (1400 + 1000 l/h) och tycker det funkar perfekt. Gissar att 2 pumpar på 2000 l/h styck borde sitta som en fläskläpp...
              Tänk också på att mer volym borde innebära längre intervall mellan rengöringarna (under förutsättning att filterkonstruktionen tillåter genomströmning genom allt filtermaterial...)
              När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

              Kommentar

              • slarvid
                Användare
                • december 2007
                • 517

                #8
                filtermatta....

                Hemma på biblioteket har zooaffären ställt upp ett 720 kar med ena gavlen som filterkammare... de har skurit till en matta på 60*60*10 och bara tryckt i, sen satt ett powerhead 1500L/h bakom. De har ett gäng malawis och malar i det karet som mår bra!!!
                540 mbuna + 54L yngel

                Kommentar

                • snablo
                  Användare
                  • februari 2008
                  • 31

                  #9
                  Tack för svaren!

                  Just det med rengöring och backup var en tanke, t.ex. när man skall städa filtret (nu är inte det ofta) men då kan man ta 1 i taget så slipper man chocka hela akvariet. Sen när man tror att det första gottat till sig igen tar man den andra.

                  Har nog bestämt mig för denna lösningen nu. Tror det får bli 2 Eheim 1260 pumpar, 2400 liter/h vardera. Vardera i en BtN-filtermodul med så mycket filter matriel och biobollar som möjligt.
                  Har inte hittat några pumpar mellan 1500 och 2400, stort steg men det fungerar väl det med

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • december 2004
                    • 4744

                    #10
                    Hej Snablo o välkommen till forumet

                    Låter som en väl genomtänkt ide. Jag gillar oxå att ha två av allt i karet.
                    Om du tänker köra med doppvärmare så kör med två för små (typ 2*75W) o ställ dom på två olika temperaturer typ 23 och 26 grader.
                    Då har du en i reserv samt den högre kommer bara att slå till o från väldigt sällan. Vilket i sin tur är bra för att då minskar risken för haveri, dessutom med en så liten värmare minskar risken att du ska koka fisken.
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • snablo
                      Användare
                      • februari 2008
                      • 31

                      #11
                      Ursprungligen postat av LN
                      Om du tänker köra med doppvärmare så kör med två för små (typ 2*75W) o ställ dom på två olika temperaturer typ 23 och 26 grader.
                      En följdfråga!

                      Hur skulle du placera doppvärmarna, hyfsat viktigt med flöde förbi dom antar jag för att sprida ut värmen eller spelar det mindre roll? Man kanske inte ska stoppa dom i en modul utan pump alls där vattnet antagligen står relativt stilla? (dock hade de gjort så i akvarieaffären)

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • december 2004
                        • 4744

                        #12
                        En kvallifiserad gissning är att det är bättre för värmaren ju kallare den är.
                        Därför försöker ja placera värmaren på ett ställe med god cirkulation.

                        Stillastående vatten runt värmaren borde på någe sett bidra till att isolera värmen o därigenom slita betydligt mera på värmeelementet.
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • ola.lindeberg
                          Användare
                          • oktober 2007
                          • 180

                          #13
                          jag brukar sätta min värma längst med botten vid insuget till ytterfiltert.
                          Mycket av värman sugs in i pumpen som sen pumpar ut i övriga karet...

                          //Ola

                          Kommentar

                          • snablo
                            Användare
                            • februari 2008
                            • 31

                            #14
                            Tack för svaren!

                            Nu börjar de flesta bitarna trilla på plats, i huvudet dvs. Få modulerna på sjyssta ställen i akvariet lär ta längre tid

                            Måste ju dock inhandla allt först.

                            Kommentar

                            • Carfre

                              #15
                              Hej!
                              Håller precis som du på att starta upp ett 720 med moduler. Hur valde du att placera doppvärmarna?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...