multispinosa problem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • evilsteken
    Användare
    • december 2007
    • 37

    multispinosa problem

    i går satte jag i fiskar i mitt kar 10 st tigerbarber och ett par multisopinosa karet har varit igång i 3 månader och jag har aldrig haft problem förr men nu är alla fiskar sannslöst skygga å fega ,helt genomskinliga har haft båda sorterna förr och upplevt dom som ganska tuffa av sig har testat nitrit och det var noll kan det vara nitrat ?? har ju gött med pmdd ett tag . gjorde ett stort vattenbyte åxå igår innan jag satte i fisken ytterfiltret har inte varit i gång så länge heller men nitriet var ju noll

    vad kan det vara
    160 liter centralamerika
  • firefox75
    Användare
    • april 2007
    • 234

    #2
    De är

    nog skygga för att de inte känner igen sig riktigt.
    Hur stort är akvariet?
    Har du tillräckligt med gömnställen och växter?

    Kan vara cirkulationen att den är för hög...
    Oftast så brukar de flesta fiskar vara framme efter några dagar om man släpper i dem i nytt kar.
    Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
    16500liter odlingskar.
    3500liter vardagliga.
    6kbm tempererad damm.
    MvH
    Daniel
    0735-433428

    Kommentar

    • evilsteken
      Användare
      • december 2007
      • 37

      #3
      Ursprungligen postat av firefox75
      nog skygga för att de inte känner igen sig riktigt.
      Hur stort är akvariet?
      Har du tillräckligt med gömnställen och växter?

      Kan vara cirkulationen att den är för hög...
      Oftast så brukar de flesta fiskar vara framme efter några dagar om man släpper i dem i nytt kar.
      160 liter finns bra med gömställen åxå cirkulationen borde det inte vara för det har funkat bra förr och då hade jag guppys å platy så multisarna borde väl fixa den ? tycker inte att det är mkt för att vara 1500l i timmen har eheim som pumpar 1200 i timmen och den är mkt kraftigare än ae 808 filtret
      jag har åxå ett eheim 2213 400 l/timmen men det tycker jag blir för klent
      160 liter centralamerika

      Kommentar

      • firefox75
        Användare
        • april 2007
        • 234

        #4
        ???

        Ursprungligen postat av evilsteken
        160 liter finns bra med gömställen åxå cirkulationen borde det inte vara för det har funkat bra förr och då hade jag guppys å platy så multisarna borde väl fixa den ? tycker inte att det är mkt för att vara 1500l i timmen har eheim som pumpar 1200 i timmen och den är mkt kraftigare än ae 808 filtret
        jag har åxå ett eheim 2213 400 l/timmen men det tycker jag blir för klent
        Vilket filter kör du med nu?
        Menar jag skulle nog säga att du ska köra på 2215 eheim.
        Duger och blir över.

        Men låt dem vänja sig...vid sin nya inredning.
        Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
        16500liter odlingskar.
        3500liter vardagliga.
        6kbm tempererad damm.
        MvH
        Daniel
        0735-433428

        Kommentar

        • evilsteken
          Användare
          • december 2007
          • 37

          #5
          Ursprungligen postat av firefox75
          Vilket filter kör du med nu?
          Menar jag skulle nog säga att du ska köra på 2215 eheim.
          Duger och blir över.

          Men låt dem vänja sig...vid sin nya inredning.
          jo jag har grejat lite idag bytt till eheim 2213 filtret skickat i vattenberedning och nitrivec och nu verkar dom piggna till vad som gjort skillnad vet jag inte men ae 808 som jag körde med kanske var i grövsta laget hehe
          160 liter centralamerika

          Kommentar

          • firefox75
            Användare
            • april 2007
            • 234

            #6
            Kan vara så

            Ursprungligen postat av evilsteken
            jo jag har grejat lite idag bytt till eheim 2213 filtret skickat i vattenberedning och nitrivec och nu verkar dom piggna till vad som gjort skillnad vet jag inte men ae 808 som jag körde med kanske var i grövsta laget hehe
            Jaja...bra att de är piggare nu iallafall.
            Jo 808 är skapligt grov.
            Vad tycker du om 808 iövrigt?
            Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
            16500liter odlingskar.
            3500liter vardagliga.
            6kbm tempererad damm.
            MvH
            Daniel
            0735-433428

            Kommentar

            • evilsteken
              Användare
              • december 2007
              • 37

              #7
              Ursprungligen postat av firefox75
              Jaja...bra att de är piggare nu iallafall.
              Jo 808 är skapligt grov.
              Vad tycker du om 808 iövrigt?
              jag tycker Ae808 är mycke filter för pengarna men ett spänne har gått sönder för mig så det märks ju att det är kinagrejer , tysta är dom, lätta att få igång vad tycker du ?
              160 liter centralamerika

              Kommentar

              • firefox75
                Användare
                • april 2007
                • 234

                #8
                jo de snurrar på.

                Ursprungligen postat av evilsteken
                jag tycker Ae808 är mycke filter för pengarna men ett spänne har gått sönder för mig så det märks ju att det är kinagrejer , tysta är dom, lätta att få igång vad tycker du ?
                Har ju faktiskt 4st 808 och 4st 806 samt deras stora uvc ytterfilter i två exemplar.
                Lite knepigt när någe går sönder men sunsun brukar ha reservdelar.
                Som jag sagt tidigare så är det förbaskat mycket filter för liten summa pengar samt att de är tysta.
                Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
                16500liter odlingskar.
                3500liter vardagliga.
                6kbm tempererad damm.
                MvH
                Daniel
                0735-433428

                Kommentar

                • evilsteken
                  Användare
                  • december 2007
                  • 37

                  #9
                  Ursprungligen postat av firefox75
                  Har ju faktiskt 4st 808 och 4st 806 samt deras stora uvc ytterfilter i två exemplar.
                  Lite knepigt när någe går sönder men sunsun brukar ha reservdelar.
                  Som jag sagt tidigare så är det förbaskat mycket filter för liten summa pengar samt att de är tysta.

                  absolut men nu har jag ett jävla huvudbry vilket jag ska välja eheim 2213 eller 808 an tycker 808 e lite för grym men 2213 för klen vilken skulle du valt

                  det är ju stor skillnad 440 l/t eller 1500 blir lite skitigare med eheim det märks ju på en gång men om fiskarna inte trivs i det strömma är det ju värt att göra rent oftare , har även ett eheim 2252 innerfilter men det blåser på ännu värre tycker jag
                  160 liter centralamerika

                  Kommentar

                  • firefox75
                    Användare
                    • april 2007
                    • 234

                    #10
                    jadu

                    Ursprungligen postat av evilsteken
                    absolut men nu har jag ett jävla huvudbry vilket jag ska välja eheim 2213 eller 808 an tycker 808 e lite för grym men 2213 för klen vilken skulle du valt

                    det är ju stor skillnad 440 l/t eller 1500 blir lite skitigare med eheim det märks ju på en gång men om fiskarna inte trivs i det strömma är det ju värt att göra rent oftare , har även ett eheim 2252 innerfilter men det blåser på ännu värre tycker jag
                    jag skulle nog kört med eheimen och dragit ner flåset på 2252...
                    bästa lösningen vore kanske att köra med 2215 eller am-tops 3336 men som sagt var...utan att köpa nytt filter så skulle jag köra med eheim 2213 och sen innefiltret på lägsta effekt.
                    808 går ju inte strypa så bra om man inte har dubbelkranar.
                    Men visst du kan ju testa med att strypa flödet på din 808 en anings och om det blir förströmt sprid strömmen med strilrör.
                    Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
                    16500liter odlingskar.
                    3500liter vardagliga.
                    6kbm tempererad damm.
                    MvH
                    Daniel
                    0735-433428

                    Kommentar

                    • evilsteken
                      Användare
                      • december 2007
                      • 37

                      #11
                      Ursprungligen postat av firefox75
                      jag skulle nog kört med eheimen och dragit ner flåset på 2252...
                      bästa lösningen vore kanske att köra med 2215 eller am-tops 3336 men som sagt var...utan att köpa nytt filter så skulle jag köra med eheim 2213 och sen innefiltret på lägsta effekt.
                      808 går ju inte strypa så bra om man inte har dubbelkranar.
                      Men visst du kan ju testa med att strypa flödet på din 808 en anings och om det blir förströmt sprid strömmen med strilrör.
                      nu har jag styrt upp lite valde 808 filtret men hålborrade utblåset och riktade det innåt bakre rutan så nu är det inte så strömt å fiskarna verkar då trivas så nu kör jag på så här
                      160 liter centralamerika

                      Kommentar

                      • firefox75
                        Användare
                        • april 2007
                        • 234

                        #12
                        oki

                        Ursprungligen postat av evilsteken
                        nu har jag styrt upp lite valde 808 filtret men hålborrade utblåset och riktade det innåt bakre rutan så nu är det inte så strömt å fiskarna verkar då trivas så nu kör jag på så här
                        Jag skulle nog kört med dubbla strilrör kanske med en 90graders krök.
                        Men som sagt var du har ju förbaskat mycket mera filtermassa och bättre rening i 808.
                        Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
                        16500liter odlingskar.
                        3500liter vardagliga.
                        6kbm tempererad damm.
                        MvH
                        Daniel
                        0735-433428

                        Kommentar

                        Arbetssätt...