optimala ljusrampen??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • slarvid
    Användare
    • december 2007
    • 517

    optimala ljusrampen??

    Vilket är i eran mening den optimala ljusrampen? utan att diskutera val av rör??

    Alltså... heltäckande eller inte? 1,2,3 eller 4 rör?bygga in rubbet? eller 2 2rörs armaturer???
    540 mbuna + 54L yngel
  • tjornpatrik
    Användare
    • augusti 2006
    • 830

    #2
    Jag tillhör den som inte gillar heltäckande eftersom jag tycker dessa är bökiga. Jag föredrar 4 rörs ramper helt klart. Bättre att ha för mycket rör där man kan stänga av ett eller flera rör om man vill än att köpa ett 2 rör och komma på att man har för lite rör.

    Ska man ha växter ska man överlag satsa på så mycket rör som möjligt. Sen om du har 2 ramper på 2x58 som täcker hela akvarie längden eller en 4 rör som gör det spelar ju ingen större roll. Däremot att ha 2 st 2x15 watt bredvid varandra för att täcka längden är ju skillnad mot att ha en 4 rör på ex 58 watt. Dessutom är det ju en skillnad på ex 15 och 58 watt.

    Själv kör jag 4 rörs ramper till alla mina kar + reflektorer i de som jag har växter i. I det stora kompletterade jag förr även med 2 st 58 w enkelramper.
    Senast redigerad av tjornpatrik; 06 februari 2008, 21:02.

    Kommentar

    • slarvid
      Användare
      • december 2007
      • 517

      #3
      4 rör...

      om man har 4 rör, vilka olika typer ska man ha då? Har 2 aquarelle i just nu... vill ha lite blåaktigt kallt ljus som de flesta här har... något bra komplement???
      540 mbuna + 54L yngel

      Kommentar

      • specmats
        Användare
        • december 2004
        • 3060

        #4
        Ursprungligen postat av slarvid
        om man har 4 rör, vilka olika typer ska man ha då? Har 2 aquarelle i just nu... vill ha lite blåaktigt kallt ljus som de flesta här har... något bra komplement???
        har en t5 ramp med 4 rör, som är 3 olika actinic (deltec och arcadia)och 1 Varmvitt (arcadia) till detta kompletterar ja med 2st 50 watts spottar, med allt ljus på blir det mkt starkt som kan vara fint ibland men för det mesta kör ja med 2 olika actinic och halogenspottarna, blir lagom ljust med fint skuggspel,ljuset går lite i blå-violett ton och fiskarna liksom lyser mer av sina egna färger än när allt ljus är på
        Senast redigerad av specmats; 08 februari 2008, 22:41.
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

        Akvarie-setup (Salt)

        Kommentar

        • specmats
          Användare
          • december 2004
          • 3060

          #5
          dåliga bilder men kanske ser man lite skillnad
          bild 1 allt ljus på, bild 2 hälften på
          Tropheus Duboisi halembe, so
          Melanochromis Auratus, vf
          Synodontis Petricola, odlade

          Akvarie-setup (Salt)

          Kommentar

          • slarvid
            Användare
            • december 2007
            • 517

            #6
            reflektorer??

            är det värt pengarna att köpa reflektorer eller är det att kasta pengarna i sjön? Eller är det mer om man kör mkt växter?
            540 mbuna + 54L yngel

            Kommentar

            • tjornpatrik
              Användare
              • augusti 2006
              • 830

              #7
              Ursprungligen postat av slarvid
              är det värt pengarna att köpa reflektorer eller är det att kasta pengarna i sjön? Eller är det mer om man kör mkt växter?
              Jag hade inte satsat på reflektorer om det inte var för växternas skull. Tycker inte att man ser så jätte mkt skillnad även om de gör gott för växterna.

              Kommentar

              Arbetssätt...