CA-bilder del 3

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tjornpatrik
    Användare
    • augusti 2006
    • 830

    Ursprungligen postat av fishweed
    hmmm... kanske ska ta å plocka den dära blåa hanen som jag sett då så man kan vara helsäker då! hehe
    fick inga bra bilder på den större idag, läste i akvariets lexikon om att pricken på gälen där antyder att det är en hona så, men den yngre verkar inte fått nån än men men... här kommer några bilder jag tog iallafall... =) plus så ska den lilla ha kommit in med den stora blåa salvini hanen han har och att den lilla ska vara en blå salvini...
    bild 1 Jack Dempsy
    bild 2 nicahane
    bild 3 nicahane
    bild 4 den lilla salvinin med nica honan
    bild 5 lilla salvinin
    Härliga bilder!! Fina Grammodes förresten, misstänker att de är från Torslanda?!

    Själv har jag glömt av mig med fotograferadet de sista, lovar att jag ska skärpa mig.

    Kommentar

    • tjornpatrik
      Användare
      • augusti 2006
      • 830

      Fast lite oredigerade Splendida och Maculicauda bilder kan jag bjuda på.

      Kommentar

      • fishweed
        Användare
        • februari 2008
        • 434

        Ursprungligen postat av patriks155
        Härliga bilder!! Fina Grammodes förresten, misstänker att de är från Torslanda?!

        Själv har jag glömt av mig med fotograferadet de sista, lovar att jag ska skärpa mig.
        jupp dom är från torslanda, hon har ju dom där i lite mörkare akvarium så det är lite mera mörka färger på hennes än mina, tog vit sand då jag satte in vit bakgrund... lite unisont ville jag ha! hehe

        du har ju en hel hemsida med fina bilder jue! diggar dina Loisellei rejält och Festae... har inte hittat några sånna nånstanns, tänkt haft dom med grammodes ... just nu som jag planerat så kan de bli grammodes, salvini, JD å kanske nica eller regani, min guldsömns hane är lite taskig mot reganina... fast han är ju störst... hehe
        hur googlar man efter ett liv?

        Kommentar

        • tjornpatrik
          Användare
          • augusti 2006
          • 830

          Ursprungligen postat av fishweed
          jupp dom är från torslanda, hon har ju dom där i lite mörkare akvarium så det är lite mera mörka färger på hennes än mina, tog vit sand då jag satte in vit bakgrund... lite unisont ville jag ha! hehe

          du har ju en hel hemsida med fina bilder jue! diggar dina Loisellei rejält och Festae... har inte hittat några sånna nånstanns, tänkt haft dom med grammodes ... just nu som jag planerat så kan de bli grammodes, salvini, JD å kanske nica eller regani, min guldsömns hane är lite taskig mot reganina... fast han är ju störst... hehe
          Festaen är ganska lätt att få tag på (bla Nol, Torslanda har nog kvar några från mig, tror även Trop har) Loisellei är det värre med, Vet att Lasse i Sandby i alla fall för ett tag sedan hade ett Loisellei par inne.

          Kommentar

          • fishweed
            Användare
            • februari 2008
            • 434

            Ursprungligen postat av patriks155
            Festaen är ganska lätt att få tag på (bla Nol, Torslanda har nog kvar några från mig, tror även Trop har) Loisellei är det värre med, Vet att Lasse i Sandby i alla fall för ett tag sedan hade ett Loisellei par inne.
            okej... nja torslanda hade inga kvar å jag kommer inte ihåg om nol hade några heller... å trop har jag inte sett några nån gång jag vart där, senast va igår så... =) har aldrig vart i sandby... får väl försöka ta mig dit nån gång! =)
            hur googlar man efter ett liv?

            Kommentar

            • cichlids4fun
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 3111

              Ursprungligen postat av patriks155
              Festaen är ganska lätt att få tag på (bla Nol, Torslanda har nog kvar några från mig, tror även Trop har) Loisellei är det värre med, Vet att Lasse i Sandby i alla fall för ett tag sedan hade ett Loisellei par inne.
              inte längre....

              fast jag hde otur honan dog, men en ny är på väg
              Mvh
              Peter

              don´t drink water-fish ..... in it!

              Kommentar

              • fishweed
                Användare
                • februari 2008
                • 434

                Ursprungligen postat av cichlids4fun
                inte längre....

                fast jag hde otur honan dog, men en ny är på väg
                hehe nja nån brådska har jag inte så... synd att du blidde av med honan... va det ett stort par eller?
                hur googlar man efter ett liv?

                Kommentar

                • fishweed
                  Användare
                  • februari 2008
                  • 434

                  kommer lite bilder till på mina grammodes... ^^
                  måste oxå tillägga att min multispinosor har nu frisimmande yngel å dom har även mer eller mindre käkat upp alla mina galaxies å dvärgrasborer... hehe finns en galaxies kvar...
                  hur googlar man efter ett liv?

                  Kommentar

                  • jinnarparen
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 2670

                    Ursprungligen postat av fishweed
                    kommer lite bilder till på mina grammodes... ^^
                    måste oxå tillägga att min multispinosor har nu frisimmande yngel å dom har även mer eller mindre käkat upp alla mina galaxies å dvärgrasborer... hehe finns en galaxies kvar...

                    Finfina grammodes, och de fungerade visst tillsammans också!!
                    Du sittter på två rariteter, ett par som fungerar. Det är inte många här som har lyckats med det.
                    För egen del misslyckades det totalt. Av de par som jag hade kom jag en gång så långt att en av honorna lekte....med en Texashane...
                    Annars så var de mest intresserade av att slåss med varandra.
                    Åter till CA

                    Det är där jag hör hemma

                    Kommentar

                    • cichlids4fun
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 3111

                      Ursprungligen postat av fishweed
                      hehe nja nån brådska har jag inte så... synd att du blidde av med honan... va det ett stort par eller?

                      honan var väl ca 14cm och hannen är nog ca 18cm.....
                      Mvh
                      Peter

                      don´t drink water-fish ..... in it!

                      Kommentar

                      • fishweed
                        Användare
                        • februari 2008
                        • 434

                        Ursprungligen postat av jinnarparen
                        Finfina grammodes, och de fungerade visst tillsammans också!!
                        Du sittter på två rariteter, ett par som fungerar. Det är inte många här som har lyckats med det.
                        För egen del misslyckades det totalt. Av de par som jag hade kom jag en gång så långt att en av honorna lekte....med en Texashane...
                        Annars så var de mest intresserade av att slåss med varandra.
                        nja det jag mest funderar över är hur det blir om dom leker å det finns andra fiskar i karet, och om då beteende gentemot varandra kan ändras pga detta... sen även när hanen växer om honan om han ändrar sig då med... och kan dock säga att jag inte sett dom slåss med varandra en enda gång för den delen heller...
                        blidde det några yngel då? =)
                        hur googlar man efter ett liv?

                        Kommentar

                        • jinnarparen
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 2670

                          Ursprungligen postat av fishweed
                          nja det jag mest funderar över är hur det blir om dom leker å det finns andra fiskar i karet, och om då beteende gentemot varandra kan ändras pga detta... sen även när hanen växer om honan om han ändrar sig då med... och kan dock säga att jag inte sett dom slåss med varandra en enda gång för den delen heller...
                          blidde det några yngel då? =)
                          Nej, det blev inga yngel.

                          Har du andra fiskar i karet så är chansen större för att allting skall gå bra, för då har hanen också något att göra. Honan står ju ovanför ägg och yngel, hanen skall ta hand om de andra fiskarna så att de inte kommer för nära honan och de små.

                          Blir hanen större än honan så kan han få för sig att han är bättre på att vakta ägg och yngel än vad hon är. Det slutar oftast i katastrof för de små.

                          Detta beteende är dock inget som gäller specifikt för grammodes, utan kan hända vilken annan art som helst.
                          Åter till CA

                          Det är där jag hör hemma

                          Kommentar

                          • fishweed
                            Användare
                            • februari 2008
                            • 434

                            Ursprungligen postat av jinnarparen
                            Nej, det blev inga yngel.

                            Har du andra fiskar i karet så är chansen större för att allting skall gå bra, för då har hanen också något att göra. Honan står ju ovanför ägg och yngel, hanen skall ta hand om de andra fiskarna så att de inte kommer för nära honan och de små.

                            Blir hanen större än honan så kan han få för sig att han är bättre på att vakta ägg och yngel än vad hon är. Det slutar oftast i katastrof för de små.

                            Detta beteende är dock inget som gäller specifikt för grammodes, utan kan hända vilken annan art som helst.
                            nja jag har märkt lite samma sak på mitt guldsömnspar där honan får skydda ägg å yngel medans hanen mest roar sig med då å då jaga nån av dom andra som han brukar. verkar som det enda han lägger ner tid på är att befrukta sen är han nöjd... hehe
                            men men... blir intressant den dagen jag får möjlighet å sätta ner andra i karet! =)
                            hur googlar man efter ett liv?

                            Kommentar

                            • jinnarparen
                              NCS Medlem
                              • april 2002
                              • 2670

                              Ursprungligen postat av fishweed
                              nja jag har märkt lite samma sak på mitt guldsömnspar där honan får skydda ägg å yngel medans hanen mest roar sig med då å då jaga nån av dom andra som han brukar. verkar som det enda han lägger ner tid på är att befrukta sen är han nöjd... hehe
                              men men... blir intressant den dagen jag får möjlighet å sätta ner andra i karet! =)
                              Guldsömmen har nog ett lite annorlunda beteende än vad t ex grammodes har.
                              Jag tror att guldsömmen är mer av en haremlekare. Det är ju rätt stor skillnad i storlek mellan hanen och honan. Hanen är mer intresserad av att få tag på så många honor som möjligt - och sen får de göra jobbet.

                              För de arter där hane och hona är mer lika i utseende och storlek så delar föräldrarna mer jämlikt på vården av de små.
                              Åter till CA

                              Det är där jag hör hemma

                              Kommentar

                              • fishweed
                                Användare
                                • februari 2008
                                • 434

                                Ursprungligen postat av jinnarparen
                                Guldsömmen har nog ett lite annorlunda beteende än vad t ex grammodes har.
                                Jag tror att guldsömmen är mer av en haremlekare. Det är ju rätt stor skillnad i storlek mellan hanen och honan. Hanen är mer intresserad av att få tag på så många honor som möjligt - och sen får de göra jobbet.

                                För de arter där hane och hona är mer lika i utseende och storlek så delar föräldrarna mer jämlikt på vården av de små.
                                ja jo... det är rätt att det är en haremlekare nu när jag kollat efter... hehe
                                har fastnat en hel del för min grammodes hane å han är riktigt snygg nu när man får lite närmare titt på han, annars om man rör sig så står båda föräldrarna under stocken å gömmer sig...
                                här kommer några bilder till... fick några som va något okej på A. Multispinosa som jag har... =) då dom skyddar ynglena från mina små metae å hantelciklider som numera är ytfiskar så är det svårt å få bra bilder då dom är ihärdigt igång... funderar på å sätta in hantlarna å metaen i 310an så dom får vila men där är det ju andra busar... hehe
                                även en bild till på nica paret.
                                hur googlar man efter ett liv?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...