Jättevallisneria

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hagge
    Användare
    • januari 2003
    • 432

    Jättevallisneria

    Har ett gäng Jättevallisneria, varav den ena plantan är hiskelig i omfång, den har varit med mig så länge jag kan minnas och går inte att ta ihjäl (trodde jag iaf). Hursom har de frodats i de mest skiftande miljöer (vatten) och jag har brukat klippa ned dem emellanåt då speciellt den store gamle rackaren virar sig typ två varv runt karet (som är 150cm). Jag ljuger inte om jag säger att den ibland är närmare 2 meter. De andra är skott från denna enda planta.

    Fick ny vattenkälla i höstas, i samband därmed klippte jag ner vallisnerian samtidigt som jag nystartade ett kar där de planterades. Inget hände, några blad ruttnade -inget oväntat att det tar en tid med nya kar, men efter en kort tid började de skjuta skott som tokar (och gör det fortfarande i mindre utsträckning) men de växer ju inget själva (moderplantorna) och ser bedrövliga ut! De har väl nu så SAKTELIGA börjat växa (men de brukar växa fort).... Känns ju ologiskt att skjuta skott som en tok när man själv är/ser döende ut!?

    Har ju förvisso haft problem med nystarten vad beträffar alger, först invasion av kiselalger, sedan både kisel och någon grön historia, allt eftersom tiden har gått har kiselalgernas tillväxt dämpats och de gröna tar mer plats, på sistonde har de gröna "prickalgerna" på rutan dykt upp -och det brukar vara ett tecken på att grejerna börjar att fungera och vattnet är bra, men kanske åt det näringsfattiga hållet. Har ju varit med förut och det brukar oftast lösa sig med tiden när det gäller nystartade burkar, men nu börjar tålamodet tryta rejält

    Vad har tagit dem åt?

    Finns det någon växtguru på forumet som har några ideer.

    FÖRUTSÄTTNINGAR:
    Bottengrus 2-5mm (ej nytt så det är inte helt näringsfattigt), jag göder inte annat än med lerkula i botten, och det har jag inte ens behövt göra tidigare. pH ca 8, kH ca 8, belysningen är bara två 120cm rör a 36W (aquastar), men så har det alltid varit...
    /Fredrik
  • Crenicichla
    Användare
    • november 2006
    • 1055

    #2
    Jag är ingen växt guru, men jag vet att det förekommer att växter som håller på att dö, skjuter ut nya skott som en "sista" utväg. Detta gäller växter som lever ovan vatten, men kanske kan det vara så att det ävn gäller vissa under vatten?

    MVH
    Kristofer
    MVH

    Kristofer

    Kommentar

    • tropfrog
      Användare
      • juli 2003
      • 1827

      #3
      Är de nya skotten rödaktiga eller ljusgröna?
      MVH
      Magnus

      Kommentar

      • Hagge
        Användare
        • januari 2003
        • 432

        #4
        Tack för svar bägge två

        Magnus: jo de är nog både lite rödaktigta och lite ljust gröna... Och jag tycker nog att moderplantorna har fått lite mer av den rödaktiga (rost) färgen ytterst på bladkanterna också! De ser lite tunna (genomskinliga) ut och "bleka". Lite rödaktig tycker jag dock att jättevallisnerian är naturligt (de äldre exemplaren) längre ut i bladverket.

        Glömde tillägga att jag belyser 11-12 timmar, men som sagt jag har inte förändrat något annat än att jag har ett annat vatten och att jag planterade om dem (i gammalt redan fungerande bottensubstrat). I det gamla vattnet (som egentligen var alltför surt för dem pH 5.6) växte de helt ok!!! Jag trodde att det skulle bli bättre med detta vatten som har ett pH på ca 7.5! Den stora skillnaden i vattnet som jag känner till för närvarande är pH samt att det var gott om järn i den gamla källan, samt en del humusämnen. Har inte testat vattnet i så hög grad eftersom jag ändå ska beställa en kemisk (utökad) och en biologsik analys av vattnet denna månad.

        Har tagit ett par skott och planterat i näringsrik jord/sand med gödning i ett annat kar som jag satte igång nyligt, för att se om det är botten som inte är frisk. Jag misstänker att nuvarande botten kanske inte är riktigt frisk, då jag ser att nedbrytningen av "skräpet" går segt. I en bra botten bokstavligen försvinner fiskbajs och dylikt omgående. En dålig botten brukar inte växterna trivas i... men jag har ingen aning om varför botten skulle fungera sämre nu än tidigare, eller så är det tvärtom att bottensubstratet kommer att fungera "bättre" när (om)växterna får fart (hönan eller ägget)

        Rötterna ser friska ut, men de utvecklas svagt men så är det ofta i hårt vatten tycker jag mig se, man kanske skulle behövt hjälpt dem på traven efter planeringen för att de skulle etablera sig bra i botten. Kanske var det oklokt att klippa ned hårt samtidigt som plantorna fullständigt bytte miljö! Men det har gått förr (bra argument va?)

        Magnus: Jag har en måttlig salttillsats i vattnet, säg 1 msk /100 L -kan det inverka negativt vid etableringen? Jag har haft salt i moderata koncentrationer förr utan att det verkat hämma dem nämvärt!
        Senast redigerad av Hagge; 05 februari 2008, 09:02.
        /Fredrik

        Kommentar

        • Hagge
          Användare
          • januari 2003
          • 432

          #5
          Jag som alltid sagt att det INTE går att misslyckas med vissa växter, borde ha hållt truten.
          /Fredrik

          Kommentar

          • tropfrog
            Användare
            • juli 2003
            • 1827

            #6
            Att det är mindre järn i ditt nya vatten bör ha inverkan på växtligheten och kan ge förkrympt ljusgrön nytillväxt. Dock så minskar behovet av järn och andra microämnen vid högre ph vilket talar emot den teorin. Visst kan bottnar bli kass med tiden, men i ett nystartat akvarium tar det lååång tid innan rätt förhållande uppstår, så det tror jag inte på. Den nytillväxten som gör att bladen ser röda ut beror uteslutligen på kvävebrist, att du nystartat akvariet nyligen talar för att det är just det som är problemet. Dessutom har du prickalger som brukar tyda på fosfatbrist i växtakvarium. Så min gissning är att det är en generell makrobrist (NPK). Om du har ett bra filter så kan du lösa det genom att mata mycket mer ett tag. Annars finns det genvägar som rättar upp problemet snabbt, PMDD.
            MVH
            Magnus

            Kommentar

            • Hagge
              Användare
              • januari 2003
              • 432

              #7
              Ursprungligen postat av tropfrog
              Att det är mindre järn i ditt nya vatten bör ha inverkan på växtligheten och kan ge förkrympt ljusgrön nytillväxt. Dock så minskar behovet av järn och andra microämnen vid högre ph vilket talar emot den teorin. Visst kan bottnar bli kass med tiden, men i ett nystartat akvarium tar det lååång tid innan rätt förhållande uppstår, så det tror jag inte på. Den nytillväxten som gör att bladen ser röda ut beror uteslutligen på kvävebrist, att du nystartat akvariet nyligen talar för att det är just det som är problemet. Dessutom har du prickalger som brukar tyda på fosfatbrist i växtakvarium. Så min gissning är att det är en generell makrobrist (NPK). Om du har ett bra filter så kan du lösa det genom att mata mycket mer ett tag. Annars finns det genvägar som rättar upp problemet snabbt, PMDD.
              MVH
              Magnus
              Jag e ju ingen fena på växter, men kan PMDD likväl ersättas av de flytande "totalgödningarna" som finns på marknaden?

              Min botten har gått i många år (tog gammalt grus som varit aktivt hela tiden).

              Jag har (för tillfället) medelhård belastning på karet, 30-talet Mbuna (ungddjur) på 540 L och en filterkammare med en filtervolym av ca 8-10L. När du säger det hade jag också mindre filtervolym tidigare i aktuellt kar och bytte vatten mer sällan, nu har jag bytt tätare eftersom det blev nytt filtermaterial o dyl. Och växter och botten lär inte hjälpa till med nedbrytning/rening något vidare som det ser ut nu Antalet fisk kommer att bli ca 45-50 när jag kompletterat upp beståndet. Jag gillar egentligen inte genvägar, men måste man så måste man Jag vet inte om jag bara haft tur i min akvaristbana, men jag har mestadels haft varaktig och livskraftig grönska i mina kar, och jag har aldrig (nästan) använt gödning annat än bottengödning och jag har fått gett bort växter -och slängt för grönsakerna har till slut tagit över Jag tror att gödning kan göra mer skada än nytta om man som mig inte är kunnig på området, dessutom vill jag att det skall gå av sig självt -och det har fungerat till nu!

              Och jag har sett problem med nystatade kar förr, men det brukar rätta upp sig efter en liten tid, men denna gång ser det mörkare ut! Det är varför jag är lite fundersam till (orsaken) varför det verkar går åt helvete just denna gång! Men det är kanske flertalet förändringar i mindre lyckad kombination somm fått problemet att bli så pass stort kanske. Vad jag menar är att det alltid (ofta) blir så här i början, men inte så tydligt och inte så ihärdigt!

              Själv var jag inne på att det är en kombination av anledningar som lett till problemet -ny miljö (framförallt vattnet) som växten måste anpassa sig till i samband med hård beskärning och rengjöring av (det näringsrika) gruset samt ny och större filtervolym... men som sagt det är bara mina egna chansningar! Jag litar på dig i det hör fallet, jag får prova att göda tills dess att växterna etablerat sig!

              Tackar så mycket!
              Senast redigerad av Hagge; 05 februari 2008, 11:37.
              /Fredrik

              Kommentar

              • Koi-fantast
                Användare
                • november 2007
                • 555

                #8
                Jag skriver bara lite kort om vad det skulle kunna vara för det kan vara miljoner saker..

                1. Gamla lysrör som bör bytas med tanke på att algerna får fäste men inte växterna.
                2. Järnbrist med tanke på tidigare vattenvärden. Försök hitta en långsiktig väg som konstant ger mer järn för rötterna på växterna.
                3. Växter gillar normalt sett ett surt vatten så kanske tar det tid för dem att ställa om. Ibland brukar sånt inte funka på gamla växter, men deras skott anpassar sig och brukar klara sig. (så är det iaf. för inomhusväxter och jag tror att det funkar lika för vattenväxter).

                Hur många liter är akvariumet på, jag missade det?

                Mvh Matti
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                Kommentar

                • Hagge
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 432

                  #9
                  Ursprungligen postat av Koi-fantast
                  Jag skriver bara lite kort om vad det skulle kunna vara för det kan vara miljoner saker..

                  1. Gamla lysrör som bör bytas med tanke på att algerna får fäste men inte växterna.
                  2. Järnbrist med tanke på tidigare vattenvärden. Försök hitta en långsiktig väg som konstant ger mer järn för rötterna på växterna.
                  3. Växter gillar normalt sett ett surt vatten så kanske tar det tid för dem att ställa om. Ibland brukar sånt inte funka på gamla växter, men deras skott anpassar sig och brukar klara sig. (så är det iaf. för inomhusväxter och jag tror att det funkar lika för vattenväxter).

                  Hur många liter är akvariumet på, jag missade det?

                  Mvh Matti
                  Jo visst är det så!

                  1. uteslutet -lysrören är bytta för ca 3 månader sedan
                  2. Absolut kan det vara en bidragande orsak (jag bottengöder med lerkulor just nu, de innehåller väl bla järn)
                  3. Jo, omställningen är ganska dramatisk i det här fallet

                  Karet är på 540 l
                  /Fredrik

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 4642

                    #10
                    Ursprungligen postat av Hagge
                    Jag e ju ingen fena på växter, men kan PMDD likväl ersättas av de flytande "totalgödningarna" som finns på marknaden?

                    Själv var jag inne på att det är en kombination av anledningar som lett till problemet -ny miljö (framförallt vattnet) som växten måste anpassa sig till i samband med hård beskärning och rengjöring av (det näringsrika) gruset samt ny och större filtervolym... men som sagt det är bara mina egna chansningar! Jag litar på dig i det hör fallet, jag får prova att göda tills dess att växterna etablerat sig!
                    Nja, PMDD kan inte helt ersättas av "totalgödningarna". Såvitt jag vet finns det inte en enskild produkt som innehåller allt som PMDD har. Däremot har även producenterna insett att det finns behov av PMDD-liknande gödningar, så det har börjat komma serier, t ex från Tropica. Med PMDD får man nitrat och fosfor, vilket inte finns i någon "totalgödning". Rekommenderar Tropicas Master Grow för micro-tillsatserna - har efter tips från defdac börjat testa den igen, och den ger bättre effekt i hårt vatten än annan micro.

                    Lutar också åt att det är en kombo som fått dina plantor att stunta. Större filtervolym klipper troligen mer kväve/järn/mangan, så det ligger nog något i det. När växterna inte funkar så behöver de i vart fall mat i någon form, så kör vidare med gödningen.

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • tezz
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 1069

                      #11
                      Här omkring går det inte att få tag i jätte valisneria det är ju den ända växt som är tålig och växer i högt ph

                      Kommentar

                      • Hagge
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 432

                        #12
                        Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                        Nja, PMDD kan inte helt ersättas av "totalgödningarna". Såvitt jag vet finns det inte en enskild produkt som innehåller allt som PMDD har. Däremot har även producenterna insett att det finns behov av PMDD-liknande gödningar, så det har börjat komma serier, t ex från Tropica. Med PMDD får man nitrat och fosfor, vilket inte finns i någon "totalgödning". Rekommenderar Tropicas Master Grow för micro-tillsatserna - har efter tips från defdac börjat testa den igen, och den ger bättre effekt i hårt vatten än annan micro.

                        Lutar också åt att det är en kombo som fått dina plantor att stunta. Större filtervolym klipper troligen mer kväve/järn/mangan, så det ligger nog något i det. När växterna inte funkar så behöver de i vart fall mat i någon form, så kör vidare med gödningen.

                        Hilsen,

                        P
                        Tackar för svar och för tipset!

                        Jo, jag får göda på lite ett tag och se om jag får ordentlig fart på dem. Har planterat om ett par mindre plantor i en annan burk där har jag lagt omsorgen i botten (jord, gödning och fint grus samt grövre upptill) och tänkte se hur de reagerar på det, dessutom utifall de kraschar fullständigt i aktuell burk så har jag ju ett par nöd-plantor där också.

                        Men i ärlighetens namn tycker jag nog att den äldsta och största plantan har börjat se lite mer livskraftig ut de senaste dagarna. De blad jag beskärde kraftigt i samband med omställningen ruttnar inte längre (de växer däremot inte så jag kan se det iaf) och den har skjutit ett antal (4-6st) ny blad som ser lite bättre ut och som faktiskt har växt en del. Och den fortsätter att skjuta nya skott (den dumme fan) -2 st denna vecka! Jag tror det lutar åt rätt håll nu iaf. det enda jag gjort är att sätta lerkulor i botten för jag misstänkte att botten var näringsfattig och dessutom inte funkar riktigt som den bör.

                        Som sagt, jag är ju kass på växter och jag kan inte på något sätt argumentera för min ståndpunkt eller min "tro", men jag TROR (märk ordet) på att om växterna har en näringsriktig och frisk botten så funkar det av sig självt. I naturen torde väl vattnet ej innehålla näringsämnen i någon koncentration vilket medgör upptag den vägen!? Och jag är lycklig i min tro (villfarelse)
                        /Fredrik

                        Kommentar

                        • Hagge
                          Användare
                          • januari 2003
                          • 432

                          #13
                          Ursprungligen postat av tezz
                          Här omkring går det inte att få tag i jätte valisneria det är ju den ända växt som är tålig och växer i högt ph
                          Jasså!? Jag vet inte hur det ligger till alls, här finns inte ens en zoobutik! De jag har, har jag haft i många år, och jag tror de är från 1 skott som jag fick från en bekant. Vanlig skruvvallisneria har jag lyckats rätt bra med tidigare, samt C. Usteriana (hade pH 8+), den växte så det knakade och blev större i omfång hela tiden, gav bort en del av den. Men tyvärr slutade sagan illa, vid en flytt blev något galet och den/de tvärdog! Den skickade utlöpare som en tok och blev större och större hela tiden, men jag vet inte vad som hände vid flytten. Någon sade till mig att de var känsliga vid plantering och omplantering men när de väl rotat sig så är de kanon. Jag delade den i samband med flytten för dess omfång var groteskt, kanske den inte gillade att delas!?

                          Däremot så kan jag lova att jag kan skicka dig ett par plantor jättevallisneria gratis (om) när jag fått rejäl sprutt i dem igen och de fått växa till sig...
                          Senast redigerad av Hagge; 06 februari 2008, 10:55.
                          /Fredrik

                          Kommentar

                          • Koi-fantast
                            Användare
                            • november 2007
                            • 555

                            #14
                            Ursprungligen postat av Hagge
                            Jasså!? Jag vet inte hur det ligger till alls, här finns inte ens en zoobutik! De jag har, har jag haft i många år, och jag tror de är från 1 skott som jag fick från en bekant. Vanlig skruvvallisneria har jag lyckats rätt bra med tidigare, samt C. Usteriana (hade pH 8+), den växte så det knakade och blev större i omfång hela tiden, gav bort en del av den. Men tyvärr slutade sagan illa, vid en flytt blev något galet och den/de tvärdog! Den skickade utlöpare som en tok och blev större och större hela tiden, men jag vet inte vad som hände vid flytten. Någon sade till mig att de var känsliga vid plantering och omplantering men när de väl rotat sig så är de kanon. Jag delade den i samband med flytten för dess omfång var groteskt, kanske den inte gillade att delas!?

                            Däremot så kan jag lova att jag kan skicka dig ett par plantor jättevallisneria gratis (om) när jag fått rejäl sprutt i dem igen och de fått växa till sig...
                            Jag hoppas du får sprut på dem! Jag letar efter Vallisneria (americana) gigantea för SA-biotop ph 6,5-7 (http://www.aquabase.org/plant/view.php3?id=31) men det verkar också finnas en annan liknande från Asien som klarar ett högre ph (http://www.tropica.dk/productcard_1.asp?id=054). Tjoa gärna till om du har extra, och lycka till!
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                            http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                            Kommentar

                            • tezz
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 1069

                              #15
                              Ursprungligen postat av Hagge
                              Jasså!? Jag vet inte hur det ligger till alls, här finns inte ens en zoobutik! De jag har, har jag haft i många år, och jag tror de är från 1 skott som jag fick från en bekant. Vanlig skruvvallisneria har jag lyckats rätt bra med tidigare, samt C. Usteriana (hade pH 8+), den växte så det knakade och blev större i omfång hela tiden, gav bort en del av den. Men tyvärr slutade sagan illa, vid en flytt blev något galet och den/de tvärdog! Den skickade utlöpare som en tok och blev större och större hela tiden, men jag vet inte vad som hände vid flytten. Någon sade till mig att de var känsliga vid plantering och omplantering men när de väl rotat sig så är de kanon. Jag delade den i samband med flytten för dess omfång var groteskt, kanske den inte gillade att delas!?

                              Däremot så kan jag lova att jag kan skicka dig ett par plantor jättevallisneria gratis (om) när jag fått rejäl sprutt i dem igen och de fått växa till sig...
                              Ja det gäller bara att dom kommer i gång sen kan fiskarna bita sönder varända blad utan att dom dör
                              Jag har till och med anonserat efter jätte valesneria här på forumet så jag håller tummarna att din planta kommer igång igen
                              Jag brukar sätta mina plantor i torv bricketter det gillar dom

                              Kommentar

                              Arbetssätt...