Olycka..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Berg

    Olycka..

    Aj aj aj..

    Vaknade imorse och upptäkte att 10% vatten saknades i mitt 720L, och de kändes som tropikerna i vardagsrummet med luftfuktighet som var enorm.

    PANIK, i med slangar och töm akvariet... 720L akvarium med stenar, fiskar och allt vart tömt på mindre än en timma. Fiskarna fick gå över till ett ~170L sällskaps akvarium (snacka om överbefolkat).

    Nu står vi då här, vatten skador på golvet, tavlor som hängde på väggarna har blivit "ned sprutade" på något sätt (fina oljemålningar) - tapererna på väggen är dygnsura... Elkontakter som brunnit (ingen propp gick, underligt) osv..

    Någon som vait i denna sits förut som vet vad som händer i detta läge? Har folksam som försäkringsbolag. Vad står dom för? Vad händer med akvariumet, och elektronik som brunnit upp? Tavlor?

    Aja.. efter omständigheterna så har de väl gått bra antar jag, alla fiskar utom en har klarat sig ännu så länge, och inte "mera" en runt 50-60L vatten har spårlöst försvunnit på golvet :p

    // Andreas


  • Hagge
    Användare
    • januari 2003
    • 432

    #2
    "Aj aj aj.." - Kan bara instämma!

    Jag har min hemförsäkring i Folksam. Jag hade lite funderingar angående ev. vattenskador tidigare, så jag ringde Folksam. Och enligt utsago skulle det inte vara några som helst problem. jag behövde bara betala självrisken (även om andra lägenheter under också vattenskadades) Nu vet jag ej vad du har för typ av försäkring, och om du bor i hyresrätt som mig. Men jag tror inte att det skall vara några problem. Du kommer antagligen också att få ut en del ersättning för akvarium, fiskar o dyl. om du skulle göra anspråk på det. Om du bor i lägenhet, så är det väl ganska troligt att det är betonggolv, och då är ingen större skada skedd. (Även om det tar tid att torka upp betongen) Är det däremot trä .... (hemska tanke) .... ja då är det stora skador i golv och väggar! Kanske droppar det vakvarievatten i huvudet på liraren som (ev.) bor under

    Jag tror det skall gå bra, folksam brukar vara bra att ha att göra med (rent allmänt) vad gäller skaderegleringar.

    Lycka till!

    Med vänliga hälsningar



    F
    /Fredrik

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • april 2002
      • 1884

      #3
      Försäkringsbolagen verkar ställa upp ganska bra för akvarister. Här är lite info om det.



      mvh,

      Fredrik H.
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      • Mohlin
        Användare
        • maj 2002
        • 139

        #4
        Även om det är trä, vilket det säkert är (bjälkarna) så är det ingen fara bara det får torka ordentligt. Trä tåler utmärkt väl att bli vått. Parkettgolv däremot brukar se lite underligt ut efter en vattenskada. Isolering osv får nog också bytas ut. Vi hade brand i vårt hyreshus och fick leva med fläktar och hantverkare i 3 månader. Men så var det också några tusen liter vatten som hälldes ut.

        Kommentar

        • Hagge
          Användare
          • januari 2003
          • 432

          #5
          "trä" är ju ett vitt begrepp som tydligen ger uttryck för missförstånd. Spånskivor o dylika mtrl. i väggar och golv mår INTE bra av vatten, likaså parketten som föregående skribent säger. Problemet är att trämtrl. inte har samma förmåga att begränsa skadorna som ex. ett betonggolv.



          F.H.
          /Fredrik

          Kommentar

          • Johan
            Användare
            • augusti 2002
            • 3029

            #6
            ajaj. lider med dig. men vore intressant om du kunde senare återge vad ditt försökrings bolag sade o gjorde

            ------------------------
            600liter

            8 M. maingano
            7 c.moori
            10 Azurus
            10 Röd rubin
            1+1Protomelas sp. spilonotus osäker på vilken
            1 crystal r20 (940 L/h)
            1 st powerhead 802 med filtermattta

            Kommentar

            • kaj.p
              Användare
              • april 2002
              • 2294

              #7
              Låna hem en avfuktare och låt den gå natt som dag. När jag fick en spricka i mitt 540 liters kar reducerade avfuktaren en hel del av skadorna.

              Diskussällskapet
              www.diskusforum.se

              Kommentar

              • Berg

                #8
                Jag återkommer senare med mera info om hur de hela har gått.
                Haft en första kontakt med försäkrings bolaget nu som säger sig täcka alla skador på Väggar, golv etc. Men inte på akvariet&utrustning.

                Vi får se vad som händer framåt.

                // Andreas


                Kommentar

                Arbetssätt...