filterkammare???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • slarvid
    Användare
    • december 2007
    • 517

    #31
    sådär...

    Ursprungligen postat av firefox75
    Sådant bygge brukar bli as snyggt.
    Väntar på bilder dårå
    fiterkammaren klar.... tagit lite bilder på den som hamnar på min zoon sen när allt är klart...
    Idag har jag beställt filtermatta, mer silikon... och BTN`s ciklid-guide... så slipper jag starta 3 miljoner trådar här förhoppningsvis...

    Har dock ej prövat om karet håller tätt än.... hmm... ska se om jag vågar det i morgon...
    540 mbuna + 54L yngel

    Kommentar

    • slarvid
      Användare
      • december 2007
      • 517

      #32
      modulerna...

      Nu har även modulbygget kommit igång så sakta... fan inte lätt att hitta tid med 2 barn hemma, man jobbar 120-150%, spelar i 3 band... men men... den som lever får se... plåtar lite ibland så det kommer upp på min zoon framigenom
      540 mbuna + 54L yngel

      Kommentar

      • Yonaz
        Användare
        • januari 2006
        • 227

        #33
        Jag kommer också bygga en ganska enkel filterkammare till mitt nya 600 literskar. Kommer vara filtermassa på en yta av ca 20x30x50 cm så det blir väl ca 30 liters kammare. Sen kommer jag stoppa dit en aquaclear på 1500 l / timmen. Får se om jag behöver mer cirkulation men tror inte det kommer behövas.
        5000 liter hemma!
        http://www.akvarielexikonet.se/medlem/Yonaz
        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=613471

        Kommentar

        • slarvid
          Användare
          • december 2007
          • 517

          #34
          Ursprungligen postat av Yonaz
          Jag kommer också bygga en ganska enkel filterkammare till mitt nya 600 literskar. Kommer vara filtermassa på en yta av ca 20x30x50 cm så det blir väl ca 30 liters kammare. Sen kommer jag stoppa dit en aquaclear på 1500 l / timmen. Får se om jag behöver mer cirkulation men tror inte det kommer behövas.
          ja... min kammare är 30*20*60... mattan 30*10*60... bra med plats bakom för skallar o värmare!!!
          540 mbuna + 54L yngel

          Kommentar

          • Yonaz
            Användare
            • januari 2006
            • 227

            #35
            Ursprungligen postat av slarvid
            ja... min kammare är 30*20*60... mattan 30*10*60... bra med plats bakom för skallar o värmare!!!
            Hur stort är ditt kar? Å hur mycket cirkulation har du=
            5000 liter hemma!
            http://www.akvarielexikonet.se/medlem/Yonaz
            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=613471

            Kommentar

            • slarvid
              Användare
              • december 2007
              • 517

              #36
              540... en powerhead 1500 och en eheim 1200... ska räcka med 1500 säger dom, men jag hade en extra låg! Fast jag har inte kört igång det än
              540 mbuna + 54L yngel

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                #37
                Bra att du tar i lite extra pumpad volym.
                Det är nämnligen kanon om vattnet är bra syresatt även i botten på karet.
                Den syrekrävande nerbrytningen av fiskskit går betydligt fortare då.
                Vilket i sin tur medför mindre slamsugande och piggare fiskar som du dessutom kan mata mera.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • slarvid
                  Användare
                  • december 2007
                  • 517

                  #38
                  oki!

                  Ursprungligen postat av LN
                  Bra att du tar i lite extra pumpad volym.
                  Det är nämnligen kanon om vattnet är bra syresatt även i botten på karet.
                  Den syrekrävande nerbrytningen av fiskskit går betydligt fortare då.
                  Vilket i sin tur medför mindre slamsugande och piggare fiskar som du dessutom kan mata mera.
                  Fast jag kommer sätta dom högt för att slippa få grus i skallen, men man borde väl kunna dra en slang bakom så utblåset blir längre ner i mattan?
                  540 mbuna + 54L yngel

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • december 2004
                    • 4744

                    #39
                    Nej nej ja menar inte att utblåset ska vara vid botten utan det viktiga är att virveln som bildas av dina pumpar ska svepa över botten i möjligaste mån.

                    För att få bästa medryckning av vattnet så tycker jag att resulatet blr bäst om utblåset riktas snett uppåt.
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • slarvid
                      Användare
                      • december 2007
                      • 517

                      #40
                      Ursprungligen postat av LN
                      Nej nej ja menar inte att utblåset ska vara vid botten utan det viktiga är att virveln som bildas av dina pumpar ska svepa över botten i möjligaste mån.

                      För att få bästa medryckning av vattnet så tycker jag att resulatet blr bäst om utblåset riktas snett uppåt.
                      oki! Tack för tipsen! har ju 2 skallar så jag kan ju trixa en del med dom... tänkte ha diffusor på ena, man förlorar lite kraft men det borde funkar ändå... tycker det ser fräscht ut med lite blygsam kolsyra!!!
                      540 mbuna + 54L yngel

                      Kommentar

                      • slarvid
                        Användare
                        • december 2007
                        • 517

                        #41
                        öppen filteryta?

                        Kan man stapla/bygga rös framför en filtermatta eller försämrar det reningen mkt?
                        540 mbuna + 54L yngel

                        Kommentar

                        • Hagge
                          Användare
                          • januari 2003
                          • 432

                          #42
                          Det lär går bra att bygga framför mattan, däremot inte emot mattan! Tänk bara på att inte försvåra vid rengjöring o så...
                          /Fredrik

                          Kommentar

                          Arbetssätt...