Vattenbytes intervaller

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rickard
    Användare
    • april 2002
    • 727

    Vattenbytes intervaller

    Nuförtiden ser man att folk byter vatten 1-2 ggr/vecka medan man för några år sedan hade intervaller på halvårsvis. likanade är det med filterrengörning. Ett ytterfilter som rengörs behöver väl inte rengöras mer än ca. 1 gång/halvår eller?. Har det blivit lite mycket av det goda eller?. Vad finns det för underlag när det gäller vattenbyte. Är man kanske lite finare akvarist om byter vatten oftare eller är det bara elitism.

    M.v.h.
    Rickard
    M.v.h.
    Rickard
  • imported_n/a
    Användare
    • november 2002
    • 157

    #2
    Hej Richard!
    Vattenbyten skall absolut inte underskattas vi kan ta ett
    exempel! Tänk om vi människor skulle bada var tredje vecka, inte så skön känsla precis, tänk att våra ciklider simmar i sin egen avföring dom kan inte gå på toaletten,dom behöver friskt akvarievatten för att växa och må bra, jag säger som min kollega sa, vattenbyten är a-o i akvaristik,genom att studera våra fiskar så ser vi ju också hur dom mår och jag märker hur bra mina egna fiskar mår av alla vattenbyten jag byter vatten en gång i veckan och då byter jag hälften.Jag har viltfångat Geophaugus, Venustus, och Guldsömmsciklid.I floderna och isjöarna kommer det friskt vatten hela tiden,och dessutom har fiskar
    betydligt större simmytor av naturliga skäl.Som sagt vattenbyten för fiskarna är som ett skönt bad eller dusch för oss människor.
    mvh Ann-Marie

    Kommentar

    • Hagge
      Användare
      • januari 2003
      • 432

      #3
      Hej!

      Håller fullständigt med Ann-Marie!

      Täta vattenbyten befrämjar hälsa och tillväxt i hög grad.

      Sen finns det naturligtvis (som alltid) undantag från alla regler. Specifika arter kan i vissa fall ha väldigt speciella krav på ex. vattnets beskaffenhet. Vissa fiskar är tex. väldigt känsliga för "gammalt" vatten, andra tål nästan vad som helst. Däremot bör man inte (pers. anm.) göra rent filtermaterialet alltför ofta, och helst inte i samband med vattenbyte. I ett fungerande filtermaterial finns "nyttiga" bakterier som man helst vill ha kvar i största möjliga utsträckning.
      Fiskbeståndet är naturligtvis avgörande för hur ofta vattnet bör/behöver bytas.

      (Jag har sett stora skillnader i tillväxt på yngel som gått i lika stora (små) burkar, varit lika många individer/burk och haft tillgång till samma mat och i samma utsträckning, men har varit utsatta för olika frekvens i delvattenbytena. (pers. anm.))


      F
      /Fredrik

      Kommentar

      • Rickard
        Användare
        • april 2002
        • 727

        #4
        Naturligtvis om man ser logiskt på det skall man byta vatten, men jag har märkt att mina fiskar har blivit triggade vid slarv av vattenbytena. För ett antal år sedan värderade man gammalt vatten högt och man t.o.m. tog med det när man flyttade. Fiskarna förökade sig ändå.

        Man kan knappast översätta våra värderingar till fiskar ang. renlighet. För t.ex. på 1700-talet badade man inte alls (i.o.f. inte nyttigt).

        Finns det praktiska bevis ang. vattenbyte eller är det bara vi som har översatt våra värderingar till vad vi tror är bäst för fiskarna.

        Det är inte alltid att man gör rätt bara för att man tror att det är rätt.


        M.v.h.
        Rickard
        M.v.h.
        Rickard

        Kommentar

        • Bilbo
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 1159

          #5
          Det enda praktiska "bevis" jag kan komma med är att mina discusar mår synbart sämre om jag slarvar och väntar 2 veckor med att byta vatten. Om detta är mitt fel vet jag inte men mina fiskar uppför sig så. Angående att ta med sig vatten är det väl inget konstigt, jag kommer att ta med mig minst 150 liter vatten när (om) jag flyttar, detta för att inte släppa i fiskarna i ett helt nytt vatten direkt.
          Totalt sett tycker jag att man kompromissat ganska bra nuförtiden med både tankar om balans och tankar om friskt vatten, i harmoni lixom .

          // Magnus

          // Magnus Arvidsson

          Kommentar

          • Rickard
            Användare
            • april 2002
            • 727

            #6
            Vad jag menade med att ta med sig vatten vid flytt är att man tar allt vatte och fyller inte på med nytt. Jag har hört flera fall med akvarier som inte har fått nytt vatten på flera år men som fiskarna levde i ändå. Då var sanningen att man INTE skull göra vattenbyte medan sanningen är helt annorlunda idag.

            VARFÖR?


            M.v.h.
            Rickard
            M.v.h.
            Rickard

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Gammalt vatten buffrar och är stabilt. Problemet är att alla fiskar inte klarar de höga halterna av olika ämnen, att man inte kan ha så mycket fisk och att man inte kan byta vatten. Det blir även svårt att dra upp gäng yngel i vettig storlek av diverse orsaker (ämnen). Nu när vattenkvaliten i kranen inte orsakar problem på samma sätt som förut (vi får ju faktiskt dricksvatten ur kranen) och vi håller fiskar från extremt rena vatten så är vattenbytesstrategin helt klart att föredra.

              Mvh.

              Ola
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Johan
                Användare
                • augusti 2002
                • 3029

                #8

                jag hade snarlik fråga

                ------------------------
                600liter

                8 M. maingano
                7 c.moori
                10 Azurus
                10 Röd rubin
                1+1Protomelas sp. spilonotus osäker på vilken
                1 crystal r20 (940 L/h)
                1 st powerhead 802 med filtermattta

                Kommentar

                • Rickard
                  Användare
                  • april 2002
                  • 727

                  #9
                  Jag undrar hur ofta vi har vattenbyte?

                  Med mina erfarheter har jag kommit fram till:
                  I mitt 960 lit. 1/3 på 10-15 dagar (3X1200 lit/h innerfilter samt 1X1900 lit/h ytterfilter)

                  I mitt 100 lit.(som är överbefolkat)(1X660 lit/h innerfilter + 1X 400 lit/h ytterfilter) 1ggr/vecka.

                  Hur mycket spelar filterna roll i vattenbytar sekvenser.

                  Jag har hållt på med akvarium i flera år men aldrig sett att det finns någon bra rekomendation av vattenbyte utan det bygger på egna erfarenheter.


                  M.v.h.
                  Rickard
                  M.v.h.
                  Rickard

                  Kommentar

                  • nils42
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 931

                    #10
                    Vi ska kanske inte jämföra fiskars vatten med vårt vatten, utan deras vatten med vår luft. Jag kan väl inte tänka mig att någon mår bättre ju smutsigare luften är. Därför byter jag vatten regelbundet i akvariet!

                    Kommentar

                    • Hagge
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 432

                      #11
                      Det finns många omständigheter/skillnader från akvarium till akvarium som gör att det inte går att säga att man SKALL byta vatten si och så ofta, och si och så mycket. Det finns tumregler att utgå ifrån beroenda av vilken typ av fiskar man håller osv. Sen är det upp till varje enskild "skötare" att "känna" sig fram ... Ingen rekommendation överträffar ens egna erfarenheter/observationer. En rekommendation utgår från flertalet "fastställda" parametrar - annars kan (borde) det inte kallas en rekommendation.

                      Jag menar alltså att;
                      Om akvariet funkar tillfredställande/bra (uppfyller DINA och dina fiskars behov) så är väl allt OK, oavsett andras åsikter/erfarenheter. En sån här fråga kan stötas och blötas i all oändlighet, men ALDRIG kommer ALLA att vara överens. Människor får olika erfarenheter, eftersom vi alla har olika utgångspunkter på flera sätt vad beträffar vårt intresse.



                      F.H.
                      /Fredrik

                      Kommentar

                      Arbetssätt...