Val av fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Franka

    Val av fisk

    Hejsan, tänkte starta upp ett 540l akvarium med lite SA fisk. Skulle vilja ha lite större fiskar och en del stimfisk ihop de lite större. Nån som har tips om vad man skulle kunna ha.

    /frank
  • Gäst

    #2
    Ursprungligen postat av Franka
    Hejsan, tänkte starta upp ett 540l akvarium med lite SA fisk. Skulle vilja ha lite större fiskar och en del stimfisk ihop de lite större. Nån som har tips om vad man skulle kunna ha.

    /frank
    Först skulle jag vilja fråga om du har funderat på växter och isf vilka eftersom en hel del av de lite större SA-cikliderna (som ochså är snälla och kan funka med mindre tetror) ofta äter just växter, dessutom så är det inte ovanligt att en del större tetror som tål lite tuffare ciklider i sin tur äter växter.

    Mvh/Andreas.

    Kommentar

    • Crenicichla
      Användare
      • november 2006
      • 1055

      #3
      Hej

      Vad kul att dina tankar går mot SA!

      Jag skulle vilja slå ett slag för Jordätare, de är av lite större storlek och är fredliga och klarar av att gå med höga tetror.
      Det enda du behöver göra med växterna är att förankra dem vär då fiskarna gärna gräver runt dem i sin jakt på mat.


      MVH

      Kristofer
      MVH

      Kristofer

      Kommentar

      • johho
        Användare
        • mars 2007
        • 1825

        #4
        Kommer följa denna tråden med stort intresse då jag tänkt just Jordätare. Orange Head ffa. Kan hända att troffarna ryker då sommrarna i mitt rum blir aldeles för högt och jag behöver fisk som klarar den högre tempen. Troffarna är sega redan vid 28 grader.

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Ursprungligen postat av johho
          Kommer följa denna tråden med stort intresse då jag tänkt just Jordätare. Orange Head ffa. Kan hända att troffarna ryker då sommrarna i mitt rum blir aldeles för högt och jag behöver fisk som klarar den högre tempen. Troffarna är sega redan vid 28 grader.
          Vet ju inte än om Franka är sugen på just jordätare men naturligtvis kommer de ofta på tal i en sådan här tråd - och det förtjänar de ju då de i regel är en bra kompromiss mellan små och stora fiskar, snygga är de vanligen ochså!

          Men jag kan tipsa dig johho om att Geophagus brasiliensis är en riktigt tålig jordätare som tål höga temperaturer (De kan dock vara lite bitska). Det skall ha fångats vitala exemplar i naturen vid en så hög temperatur som 36 grader!!!

          Hoppas dock inte att du får så hög inomhustemp...

          Mvh/Andreas.
          Senast redigerad av Gäst; 01 februari 2008, 16:17.

          Kommentar

          • johho
            Användare
            • mars 2007
            • 1825

            #6
            Min inomhustemp är helt mongo på sommaren. Gick tyvärr åt en troffe förra sommaren av värmen. Men is i petflaskor kan bara hjälpa så mycket licksom. Vattenbyte flera gången om dagen för att få ner tempen. Är säkert upp emot 45 grader i luften och vattnet var nog iaf 35 i sommras. Kommer också köpa en AC denna sommaren för att få ner tempen inomhus lite. Bor på 18kvm i studentlägenhet.

            Kommentar

            • Franka

              #7
              Växter är ju alltid trevligt tycker jag det ger ju lite färg. Jordätare är fina, absolut. Hur är det med Metae är dom fredliga. Har haft lite blå ciklid och ett gäng stimfisk och sedan hade jag ett par som kallades Red Devil (kan inte det latinska namnet). Hur som helst så tog det bara 4mån. sedan var det bara Red Devil kvar. Provade en annan sort ihop med dom men det gick inte så nu vill jag börja om med lite fredligare fisk. Har haft mycket sällskaps akvarium förut och gillade Scalaren mycket går det att kombinera?

              /Franka

              Kommentar

              • Franka

                #8
                Här är en bild på hur det ser ut just nu.

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Ursprungligen postat av Franka
                  Växter är ju alltid trevligt tycker jag det ger ju lite färg. Jordätare är fina, absolut. Hur är det med Metae är dom fredliga. Har haft lite blå ciklid och ett gäng stimfisk och sedan hade jag ett par som kallades Red Devil (kan inte det latinska namnet). Hur som helst så tog det bara 4mån. sedan var det bara Red Devil kvar. Provade en annan sort ihop med dom men det gick inte så nu vill jag börja om med lite fredligare fisk. Har haft mycket sällskaps akvarium förut och gillade Scalaren mycket går det att kombinera?

                  /Franka
                  Scalarer brukar gå utmärkt att kombinera med de flesta jordätare samt tetror som inte är för små. Växter bör med tanke på eventuella jordätare förankras väl som Crenicichla påpekade. Fördelaktigt väljer du då växter med kraftigt rotsystem för jag tycker många jordätare brukar lyckas bra med att dra upp dem hur man än försöker...Speciellt i fin sand som du väl skall ha till "grävmaskinerna".

                  (Ser nu att det ÄR sand!)
                  Mvh/Andreas.
                  Senast redigerad av Gäst; 01 februari 2008, 17:29.

                  Kommentar

                  • Franka

                    #10
                    Hur är det med Aequidens Metae? Går dessa att ihop med scalare och växter eller Blå ciklider? Ush, svårt att veta vad man ska ha när erfarenheten fattas.

                    Kommentar

                    • firefox75
                      Användare
                      • april 2007
                      • 234

                      #11
                      Metae!!

                      Ursprungligen postat av Franka
                      Hur är det med Aequidens Metae? Går dessa att ihop med scalare och växter eller Blå ciklider? Ush, svårt att veta vad man ska ha när erfarenheten fattas.
                      Metae, pulcher kan faktiskt vara relativt bråkiga o aggro när de leker.
                      Även när de inte leker...så vill du köra scalarer så fundera över andra arter.

                      Hantelciklid kan du eventuellt ha...inte aggro mot andra.(äter dock en del växter, så växtvalet bör bestå av hårdbladiga)
                      Flaggciklid är också en variant...(äter också en del växter men flyt och hårdbladiga växter funkar brra)
                      Nyckelhåls ciklid kör jag själv med scalarer och det funkar bra.(aldrig haft någe problem)
                      Bolivanskfjäril är ju också ett alternativ.(för att få liten extra färgklick i karet)
                      Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
                      16500liter odlingskar.
                      3500liter vardagliga.
                      6kbm tempererad damm.
                      MvH
                      Daniel
                      0735-433428

                      Kommentar

                      • Helenai
                        Användare
                        • oktober 2004
                        • 269

                        #12
                        Aequidens metae

                        Mitt par A metae rörde inga växter alls till vardags. Efter lek, när larverna låg i gropen, då började de bita av alla stänglar runt omkring för att få fri sikt längs botten.

                        Ynglen på uppväxt tuggade H zosterifolia för glatta livet. Etter värre om man missat mata någon gång.

                        Men metaen tycker jag ändå är kanon ihop med växter, för perioderna mellan kullarna gick det att ha karet jättefint!! Och den är så himla vacker i sig själv. Var dock noga med att ha grottor som honan kommer in i men inte hanen... Hon behöver vara ifred ibland... Min upplevelse är dock att hon egentligen är tuffare än hanen, för när de hade lagt rom, var det hon som omedelbart attackerade händer i akvariet (hände aldrig annars) och det var hon som överlevde tre kullars tonårsfasoner, hanen strök nästan med efter 4-5 veckor med dem (och gav definitivt upp andan efter 3:e kullen).
                        Varde ljus... och det vart mörker.

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

                        Kommentar

                        • Franka

                          #13
                          Först av allt så vill jag tacka för alla svar, jättekul.
                          Skulle ju även vilja ha någon mindre stimfisk ihop, en grupp på kanske 20 el. 30st går det? Johho föreslog jordätare men det var väl lite sisådär när det gällde växter. Ingen av er som har någon bild på era akvarium?

                          Mvh franka

                          Kommentar

                          • Gäst

                            #14
                            Ursprungligen postat av Franka
                            Först av allt så vill jag tacka för alla svar, jättekul.
                            Skulle ju även vilja ha någon mindre stimfisk ihop, en grupp på kanske 20 el. 30st går det? Johho föreslog jordätare men det var väl lite sisådär när det gällde växter. Ingen av er som har någon bild på era akvarium?

                            Mvh franka

                            Hej!

                            Metae har jag aldrig haft tillsammans med scalarer och blåciklider så det är väl onödigt att spekulera men blåciklider och scalarer brukar funka bra tillsammans OM scalarerna inte är mindre än blåcikliderna från början. Funkar bra med växter.

                            Sen så kan du som sagt visst ha jordätare tillsammans med växter OM växterna förankras väl och är rejäla och tåliga. Det kravet är tyvärr gällande på många ciklider då de kan gå hårt åt växter även om de inte är växtätare, speciellt vid lek.

                            Stimfiskar som kan vara lämpliga till dessa ciklider är t.ex sorgmanteltetror, dolkstickstetror, colombiatetror, nättetror och vinkeltetror.

                            När det gäller inredningen av karet så tycker jag personligen att du bortsett från ett par rejäla plantor bör ha minst en rejäl rot till om du väljer att ha flera ciklidarter samt variera storleken lite mer på stenarna. Väljer du att ha någon typ av jordätare så är det lämpligt att skaffa en liten grupp och då bör du lämna större delen av karets framkant fri för dem att simma och gräva på.

                            Har du funderat på någon mal?

                            Mvh/Andreas.

                            Kommentar

                            • Franka

                              #15
                              Har jag glömt bort malen ojdå, det ät dom finaste av alla tycker jag. Har en vanlig ansistrus (Hm, blev det rätt stavat) i karet nu. Men malar går väl ha lite olika om jag har fattat det rätt, eller?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...