Leopard-gibbiceps??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • leab
    Användare
    • juli 2006
    • 58

    Leopard-gibbiceps??

    Jag vet att det varit uppe förut men kan inte hitta tråden.

    Det verkar väldigt svårt att få tag i info om denna gibbi. Köpte min på Akvarie Leasing för flera år sedan och Tony på AL menade att det var en sorts färgvariant på gibbi men mer än så har jag inte lyckats få reda på. Kan den ha något eget namn? Min dog häromdagen så jag har tyvärr ingen bild på den.

    Min var mörkare än den vanliga bilden på gibbi som är typ ljus till mellanbrun.
    Fläckarna är mer långdragna och mer beigefärgade.
    Den verkar vara hyfsat vanlig så att få tag i den längre fram hoppas jag inte ska vara nå't problem.
    Mvh
    Leif
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #2
    Utan bild är det svårt att säga vad det kan vara. Börja med att kolla här vilken art det är:
    Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.

    Jag skulle kunna tänka mig att du har P. joselimaianus, den är hyfsat vanlig och ser lite annorlunda ut.

    Kommentar

    • Gabbi
      Användare
      • april 2002
      • 897

      #3
      Nuförtiden är det nästan bara P. joselimaianus som säljs under namnet "Gibbiceps". En smula tråkigt enligt mig som tycker att den riktiga gibbicepsen är både snyggare och tåligare.
      www.akvarielagret.se/akvarieboken

      Kommentar

      • kaj.p
        Användare
        • april 2002
        • 2294

        #4
        Jag vet inte jag tycker P. joselimaianus är mycket snyggare än mina stora gibbis.
        Diskussällskapet
        www.diskusforum.se

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Ursprungligen postat av kaj.p
          Jag vet inte jag tycker P. joselimaianus är mycket snyggare än mina stora gibbis.
          Kanonsnygga! Ofta är det svårt att förstå varför en firre ser ut som den gör, men här kan man ju nästan tänka sig att fåglar och uttrar har problem att fokusera eller ens få syn på firren när solen bryts i krusningarna i vattenytan.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • leab
            Användare
            • juli 2006
            • 58

            #6
            Ursprungligen postat av Mike_Noren
            Utan bild är det svårt att säga vad det kan vara. Börja med att kolla här vilken art det är:
            Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.

            Jag skulle kunna tänka mig att du har P. joselimaianus, den är hyfsat vanlig och ser lite annorlunda ut.
            Det är nog den. Bild 2 och 5 är på pricken lik min.
            Mvh
            Leif

            Kommentar

            • tjornpatrik
              Användare
              • augusti 2006
              • 830

              #7
              Ursprungligen postat av kaj.p
              Jag vet inte jag tycker P. joselimaianus är mycket snyggare än mina stora gibbis.
              Den var ju riktigt snygg Kaj, vilket segel!

              Kommentar

              • Gabbi
                Användare
                • april 2002
                • 897

                #8
                Som vuxen helt ok. Som ungfisk kommer den till 99% in sjuk, svulten och jävlig från leverantörerena. Simmar som alien i 24 timmar och vänder buken i vädret.
                www.akvarielagret.se/akvarieboken

                Kommentar

                Arbetssätt...