Nytt akvarium som skall fyllas, med vad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falköping Andreas
    Användare
    • februari 2006
    • 1214

    #16
    Om man är ny inom akvarie hobbyn och man har barn samt fru som gjärna vill att det skall vara fint så skulle jag kört på malawi. Färgerna som erbjuds från denna sjö är klara och lockar de flesta som kommer in i rummet att kolla på dom. (Enligt min sambo så är malawi de finaste fiskarna jag haft men det råder det delad mening om)
    Lycka till i ditt val.
    http://www.skovdeaf.se/

    Kommentar

    • Robin
      Användare
      • januari 2003
      • 4526

      #17
      Ursprungligen postat av Falköping Andreas
      Om man är ny inom akvarie hobbyn och man har barn samt fru som gjärna vill att det skall vara fint så skulle jag kört på malawi. Färgerna som erbjuds från denna sjö är klara och lockar de flesta som kommer in i rummet att kolla på dom. (Enligt min sambo så är malawi de finaste fiskarna jag haft men det råder det delad mening om)
      Lycka till i ditt val.
      Jag skulle nog slå ett slag för Västafrika där. Vilket barn (eller sambo) gillar inte ett par fina paletter som vallar yngel samtidigt som de håller ett gäng fina tetror på behörigt avstånd?
      Mvh
      Robin

      Kommentar

      • Peter_A_F
        Användare
        • januari 2008
        • 809

        #18
        OK, efter alla råd åker jag till Trop Akvariefiskimporten... tittar runt på alla fiskar och visst Labidochromis Caeruleus (Golden) ser fina ut och 4 st inköps.

        Jag borde stannat där men... kunde inte hejda mig och vips hade jag köpt 10 st Pseudotropheus Auratus (14 kr/st). Det kanske inte är den mest harmoniska fisken... efter vad jag läst nu när jag kommit hem. Men den är väldigt fin och det är bra liv i akvariet...

        Jag fick filtergoja av en bekant så förhoppningsvis skall det gå vägen. Mätte halterna efter ca 10 timmar och Nitriten låg på 0 och Nitraten på strax över 5.

        Bilder: http://franssonfamily.se/akvarie/
        - 720 liter med Malawi.

        Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

        Lägg till ciklid.org på iGoogle!

        Kommentar

        • Mattias777
          Användare
          • november 2006
          • 1493

          #19
          Jag borde stannat där men... kunde inte hejda mig och vips hade jag köpt 10 st Pseudotropheus Auratus (14 kr/st). Det kanske inte är den mest harmoniska fisken... efter vad jag läst nu när jag kommit hem. Men den är väldigt fin och det är bra liv i akvariet...


          Såldes dom som psedotopheus auratus? Melanchromis aratus heter dom väl?


          http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

          Kommentar

          • Peter_A_F
            Användare
            • januari 2008
            • 809

            #20
            Ursprungligen postat av Mattias777
            Jag borde stannat där men... kunde inte hejda mig och vips hade jag köpt 10 st Pseudotropheus Auratus (14 kr/st). Det kanske inte är den mest harmoniska fisken... efter vad jag läst nu när jag kommit hem. Men den är väldigt fin och det är bra liv i akvariet...


            Såldes dom som psedotopheus auratus? Melanchromis aratus heter dom väl?
            Han sålde dem som Pseudtropheus auratus, det verkar inte vara lika vanligt men de finns beskrivna... länken nedan visar fisk som liknar mina väldigt mycket.




            Det verkar vara väldigt lika och jag vet inte riktigt vad skillnaden är...


            Enligt denna länk så verkar det som att den ursprungligen benämndes Chromis auratus sedan Pseduotropheus auratus och nu Melanochromis auratus... fortsatt längre ned beskrivs de som inte helt lämpliga för en novis

            Kanske inte helt smart att ha 10 st då... men man lär sig så länge man lever!
            - 720 liter med Malawi.

            Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

            Lägg till ciklid.org på iGoogle!

            Kommentar

            • Mattias777
              Användare
              • november 2006
              • 1493

              #21
              Ja, man kan bli begränsad vad man kan ha tillsammans med sådana bråkstakar men har du tur så är dina lungna, har hört att det kan vara så att en stamm av samma fisk kan va lungn och en annan kan vara som Christer Pettersson. 14 kr st.... Hade butiken gått i konkurs eller? Dom ändrar namnen ibland på dom, den kallades nog förut för Psedotropheus gissar jag...
              Senast redigerad av Mattias777; 01 februari 2008, 16:18.


              http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

              Kommentar

              • Peter_A_F
                Användare
                • januari 2008
                • 809

                #22
                Ursprungligen postat av Mattias777
                Ja, man kan bli begränsad vad man kan ha tillsammans med sådana bråkstakar men har du tur så är dina lungna, har hört att det kan vara så att en stamm av samma fisk kan va lungn och en annan kan vara som Christer Pettersson. 14 kr st.... Hade butiken gått i konkurs eller? Dom ändrar namnen ibland på dom, den kallades nog förut för Psedotropheus gissar jag...

                Nej då, men han kanske hade för mycket av dem eller nått... ville väl inte att de skulle äta upp varandra när de blev större



                Det är en som hittat en favoritgrotta som den jagar undan de andra från. Men det är mest sina artfränder och inte de fyra Golden som också simmar runt... det är bara när de simmar in i "hans" grotta.

                Min tanke är att skaffa någon blå variant också och då borde de inte förväxla dem som konkurrenter på samma sätt?!
                - 720 liter med Malawi.

                Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                Kommentar

                • Mattias777
                  Användare
                  • november 2006
                  • 1493

                  #23
                  Ja fast auratusen är ju känd för att bråka med andra än sin egen art men du får väl se hur det går annars e det väl bara o gå tillbaka med dom o byta mot andra firrar?


                  http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                  Kommentar

                  • Peter_A_F
                    Användare
                    • januari 2008
                    • 809

                    #24
                    mmm hur länge har man "bytesrätt" på fiskar???

                    Sedan är det självklart ett problem att man redan blivit lite fäst till dem... det är liv i dem...

                    men klart blir kanske mindre kul ifall de blir 10-12 cm och äter upp de andra fiskarna.

                    En annan fråga, jag har matat dem lite. En väldigt liten nypa i morse och två igår. De åt upp på klart mindre än 1 minut. Tyckter att de hade lite finare färger i morse... än nu. Har kollat Nitritvärdet och det har varit 0 sedan jag fick hem fiskarna och samtidigt hällde i ca en liter pumpgojs. Kollade igår vid 23 tiden och nu vid halv fem.

                    Kan man mata dem lite eller finns det risk att Nitriten spikar?
                    - 720 liter med Malawi.

                    Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                    Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                    Kommentar

                    • Mattias777
                      Användare
                      • november 2006
                      • 1493

                      #25
                      Bytesrätt får du höra med han du köpte dom av...Aratusen som dom flesta embunas är algätande fiskar. Om dom dödar andra fiskar så är det mer att dom är starkt revirhävdande och i ett akvarium kan det vara svårt o komma undan.... Vet ej hur länge ditt avarium varit igång? Men det skall ju egentligen gå tomt en vecka eller så men tyckte mig läsa att du tillsatt bakteriekultur och då skall det inte vara nån fara om du följer annvisningarna

                      Skulle nog bytt dom om jag var du, då kan du ha i lite lungnare arter som aulonocara mm. Fast dom är ju fina o gillar du dom så kör på
                      Senast redigerad av Mattias777; 01 februari 2008, 18:34.


                      http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                      Kommentar

                      • Bright_Blue
                        NCS Medlem
                        • juni 2004
                        • 1582

                        #26
                        Tat lungt o se vad som händer, de är ju små redan och de var ju inte dyra precis Kan säkert funka med auratusen men ofta är det mycket tillfäligheter för att få det funka/misslyckas. Släng i en art till, varför inte något blått tex. C. azureus?

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          Banned
                          • november 2005
                          • 3217

                          #27
                          Ursprungligen postat av Mattias777
                          Ja, man kan bli begränsad vad man kan ha tillsammans med sådana bråkstakar men har du tur så är dina lungna, har hört att det kan vara så att en stamm av samma fisk kan va lungn och en annan kan vara som Christer Pettersson. 14 kr st.... Hade butiken gått i konkurs eller? Dom ändrar namnen ibland på dom, den kallades nog förut för Psedotropheus gissar jag...
                          Ja välkommen till göteborg, Mattias där finns det konkurrens.Det är säkert så att Tommy på tropiska akvarieimporten plockat hem lite auratus från tailand. och fått lite överskott.
                          Så han kanske kände sig för att konkurrera med herkules zoo, det händer då och då. Och som det har varit historiskt sett så brukar herkules inte vara sämre, så vi kan säkert vänta oss lite erbjudande från herkules.
                          Sedan så tror jag att det kan vara en missuppfattning ang namnet, Tommy brukar faktiskt hålla koll på om det är melanochromis eller pseudotropheus

                          Kommentar

                          • Peter_A_F
                            Användare
                            • januari 2008
                            • 809

                            #28
                            Ursprungligen postat av malawijanne
                            Sedan så tror jag att det kan vara en missuppfattning ang namnet, Tommy brukar faktiskt hålla koll på om det är melanochromis eller pseudotropheus
                            Men vad är skillnaden?
                            Är det olika fiskar eller olika namn på samma fisk?
                            - 720 liter med Malawi.

                            Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                            Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                            Kommentar

                            • specmats
                              Användare
                              • december 2004
                              • 3060

                              #29
                              Ursprungligen postat av Peter_A_F
                              Men vad är skillnaden?
                              Är det olika fiskar eller olika namn på samma fisk?
                              samma fisk med olika namn, förut tillhörde auratus pseudotropheus men sen ganska lång tid tillbaks flyttades arten till melanochromis, sen kan jag säga att auratus passar bättre i lite större grupp (känns som att ja tjatat om det här,lol), vidare är det individuellt med aggro, men arten ger sej på andra arter oavsett hur dom ser ut, men aggression är starkast inom arten-som är det vanliga, lycka till
                              bild på en hanne som dom ska se ut!
                              Senast redigerad av specmats; 01 februari 2008, 19:43.
                              Tropheus Duboisi halembe, so
                              Melanochromis Auratus, vf
                              Synodontis Petricola, odlade

                              Akvarie-setup (Salt)

                              Kommentar

                              • Peter_A_F
                                Användare
                                • januari 2008
                                • 809

                                #30
                                Ursprungligen postat av specmats
                                samma fisk med olika namn, förut tillhörde auratus pseudotropheus men sen ganska lång tid tillbaks flyttades arten till melanochromis, sen kan jag säga att auratus passar bättre i lite större grupp (känns som att ja tjatat om det här,lol), vidare är det individuellt med aggro, men arten ger sej på andra arter oavsett hur dom ser ut, men aggression är starkast inom arten-som är det vanliga, lycka till
                                OK, men är 10 st en större grupp?

                                Tanken är att komplettera med ytterligare 4 st Golden (totalt) + 8-10 st blåa (kommer inte ihåg namnet). Vilket blir ett 30 tal fiskar... det borde bli bra mängd när de växer till sig... på tal om det... hur lång tid tar det för fiskarna att bli någorlunda fullstora?
                                - 720 liter med Malawi.

                                Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                                Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...