fiskmat???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • slarvid
    Användare
    • december 2007
    • 517

    fiskmat???

    Har lite fiskmat hemma som passerat bästföredatum, (fick med det i akvarieköpet)... Hur noga är det? Det är ju frystorkat eller vad det heter...
    540 mbuna + 54L yngel
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8598

    #2
    Ursprungligen postat av slarvid
    Har lite fiskmat hemma som passerat bästföredatum, (fick med det i akvarieköpet)... Hur noga är det? Det är ju frystorkat eller vad det heter...
    Tja, min hustru kastar bort toapapper om bästföredatumet har passerats....

    Seriöst: Jag antar att datumen är satta med god marginal, så om det passerats nyligen så kan innehållet inte vara skadat. Förutsatt att det inte har förvarats helt fel, förstås. Med tiden försvinner en del vitaminer, men det ser jag inte som något skäl att slänga maten.
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

    Kommentar

    • Hagge
      Användare
      • januari 2003
      • 432

      #3
      Ursprungligen postat av slarvid
      Har lite fiskmat hemma som passerat bästföredatum, (fick med det i akvarieköpet)... Hur noga är det? Det är ju frystorkat eller vad det heter...
      Jag brukar svälla gammal pellets och dylik mat om datumet gått ut och mixa ned i räkmixen... tror inte att det är några problem så länge det inte är alltför gammalt, det är väl främst med tanke på vitaminer o dyl som bäst före datumet satts som det gjorts.
      /Fredrik

      Kommentar

      • Vic
        Användare
        • september 2006
        • 94

        #4
        Hur är det med bästföre datum på vattenberedningsmedel?

        Kommentar

        • patriksg
          Användare
          • september 2007
          • 75

          #5
          Antar att datumet finns av en anledning Maten tycker jag du ska slänga, vill ju inte att fisken ska få i sig dålig mat. typ som att dricka gammal mjölk Inte så gott.

          Vettenberedningsmedel och gödning kanske man inte heller ska ha i, kanske kan förgifta ner hela karet. släng och köp nytt tycker jag

          Kommentar

          • tjornpatrik
            Användare
            • augusti 2006
            • 830

            #6
            Som Mikael säger tror jag inte det är någon fara utan datumena finns med god marginal troligtivis håller det långt över om d förvarats rätt eller är oöppnat. Vattenberedningsmedel mm vet jag inget om men misstänker samma där. Däremot mediciner hade jag varit lite skepisk till om det var ett par månader efter bäst före datumet.

            Kommentar

            • tege
              Användare
              • februari 2005
              • 2753

              #7
              Det beror nog mycket på hur det har förvarats. Men datumet borde vara satt för att garantera ett visst närings o vitamin innehåll, med andra ord håller inte riktigt fodret vad det lovar. Att det däremot skulle vara någon som helst fara att mata med det betvivlar jag starkt.
              https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

              Kommentar

              • Hagge
                Användare
                • januari 2003
                • 432

                #8
                När jag köper "storpack" så förvarar jag dessa svalt och mörkt. Jag har matat med foder (granulat) som datumet gick ut år innan det tog slut!

                Det luktade lika som det nya fodret, sen är antagligen inte näringsinnehållet vad det borde. Den egentliga risk jag ser är att fettet kan härskna!
                /Fredrik

                Kommentar

                Arbetssätt...