varför använda smileys.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    varför använda smileys.

    Ja varför använder vi smileys.
    Jag som är utav den äldre generationen, som inte är uppväxt med datan.
    Den första gången jag kom i kontakt med smileys det var väl för ca 3 år sen när jag efter mycket möda och besvär lyckats logga in forumet på ncs.
    Och det var mycket svordomar, för tangentbordet funkade inte som jag ville, och det är självklart att det inte funkade, jag har aldrig skrivit maskin och är totalt novis på att sitta och knappa på en massa knappar.
    Och självklart så trodde jag att när jag vill säga något glatt på nätet så sätter jag dit en glad gubbe.
    Men nu efter att ha varit här på nätet i tre år, så har jag märkt åtskilliga gånger att man sätter en glad smileys, även när man säger dumma saker.
    Typ. DU är en djävla idiot.
    Och då verkar det som eftersom man satte en smileys efteråt så är det okej att både svära och även kalla någon idiot, för att man satte ju dit en smileys efteråt.
    Ja jag vore väldigt glad om nån kan förklara för mig hur smileys fungerar.Janne
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Ursprungligen postat av malawijanne
    Ja varför använder vi smileys.
    Jag som är utav den äldre generationen, som inte är uppväxt med datan.
    Den första gången jag kom i kontakt med smileys det var väl för ca 3 år sen när jag efter mycket möda och besvär lyckats logga in forumet på ncs.
    Och det var mycket svordomar, för tangentbordet funkade inte som jag ville, och det är självklart att det inte funkade, jag har aldrig skrivit maskin och är totalt novis på att sitta och knappa på en massa knappar.
    Och självklart så trodde jag att när jag vill säga något glatt på nätet så sätter jag dit en glad gubbe.
    Men nu efter att ha varit här på nätet i tre år, så har jag märkt åtskilliga gånger att man sätter en glad smileys, även när man säger dumma saker.
    Typ. DU är en djävla idiot.
    Och då verkar det som eftersom man satte en smileys efteråt så är det okej att både svära och även kalla någon idiot, för att man satte ju dit en smileys efteråt.
    Ja jag vore väldigt glad om nån kan förklara för mig hur smileys fungerar.Janne
    Om jag skrev "Du är en djävla idiot." så skulle jag vara ironisk och smileysen skulle visa att jag inte var allvarlig. Enda tillfället jag skulle skriva så är nog om du lyckats visa att jag var en idiot och jag skulle försöka skämta bort det.
    Senast redigerad av Ola Svensson; 25 januari 2008, 20:53.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Sacrium
      Användare
      • november 2005
      • 353

      #3
      Många gånger så är smileys vettiga eftersom ironi och sarkasm är svårt att få fram genom skrift.

      Själv är jag smileynarkoman dessvärre

      Kommentar

      • tezz
        Användare
        • februari 2006
        • 1069

        #4
        Bästa sättet att utrycka känslor så det ej missförstås kanske

        Kommentar

        • Joakim Draktoft
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 7334

          #5
          På nedan länk finner du definitionen av smileys i forumets FAQ
          Joakim Draktoft
          f.d Webmaster Ciklid.se
          ____________________________________________

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • november 2005
            • 3217

            #6
            Ursprungligen postat av Joakim Draktoft
            På nedan länk finner du definitionen av smileys i forumets FAQ
            http://www.ciklid.org/forum/faq.php?...milies_explain
            Ja det var en rena pajas text. Jag har fortfarande inte fått ett svar på min fråga.
            hur kan man svära och samtidigt kasta skit utan att man utestängd från forumet.Janne

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              #7
              Ursprungligen postat av malawijanne
              hur kan man svära och samtidigt kasta skit utan att man utestängd från forumet.Janne
              Genom att använda smilys på rätt ställen =)
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • tezz
                Användare
                • februari 2006
                • 1069

                #8
                Ursprungligen postat av malawijanne
                Ja det var en rena pajas text. Jag har fortfarande inte fått ett svar på min fråga.
                hur kan man svära och samtidigt kasta skit utan att man utestängd från forumet.Janne
                Har inte en aning varför du inte har blivit utestängd

                Kommentar

                • tege
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 2753

                  #9
                  Hoppar djävulen ut ur munnen när du blir frustrerad över datorprogram som stängs ner eller otrevliga kunder? Nu behöver du inte längre hålla för munnen. Svordomarna är nämligen bra för arbetsmiljön, enligt en ny undersökning av Yehuda Baruch och Stuart Jenkins på University of East Anglia i London, skriver East Anglian Daily Times.

                  Urklipp från Expressen (får man göra så? )

                  Förstår inte varför det ska vara förbud på svordommar i vårat forum???
                  https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                  Kommentar

                  • jannemannen
                    Användare
                    • juli 2004
                    • 306

                    #10
                    Ursprungligen postat av malawijanne
                    Ja det var en rena pajas text. Jag har fortfarande inte fått ett svar på min fråga.
                    hur kan man svära och samtidigt kasta skit utan att man utestängd från forumet.Janne
                    Självfallet kan man inte vara otrevlig och sedan tro att en smiley slätar över en otrevlig mening. Men jag har inte heller sett några exempel på detta. Inte på detta forum iaf ! Jag tycker faktiskt att det är mycket bra stämning här !

                    Har du något exempel på när någon har varit otrevlig och sedan satt en smiley bakom ?

                    Däremot kan jag själv ibland reta mig på folk som sätter in smileys i var och varannan mening....

                    Mvh/Janne
                    Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Ursprungligen postat av malawijanne
                      Ja det var en rena pajas text. Jag har fortfarande inte fått ett svar på min fråga.
                      hur kan man svära och samtidigt kasta skit utan att man utestängd från forumet.Janne
                      Drt var inte det du frågade. Man ska inte kunna kasta skit och gömma sig bakom smileys. Skicka PM till ansvarig moderator eller webinfoansvarig om du anser detta sker.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • Bright_Blue
                        NCS Medlem
                        • juni 2004
                        • 1582

                        #12
                        Tredje inlägget på denna sidan är väl ett kanske, dock inte grovt.

                        Då var det om några minuter nytt år så tar tillfället i akt gör en ny troffe tråd :) Snart så lugnar väll raketerna ner sig lite så man får nån timmes sömn innan man ska iväg och jobba igen suck :(

                        Kommentar

                        • tege
                          Användare
                          • februari 2005
                          • 2753

                          #13
                          Att kalla något för pajas text klingar sämre i mina öron än en ren svordom. Jag skulle nog själv föredra att bli kallad djävla idiot framför pajas.
                          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #14
                            Ursprungligen postat av tege
                            Att kalla något för pajas text klingar sämre i mina öron än en ren svordom. Jag skulle nog själv föredra att bli kallad djävla idiot framför pajas.
                            Vilken pajas!

                            Ville bara visa hur det skulle kunna se ut. Jag skriver själv endast den här typen av svar till någon jag regelbundet träffar i "verkligheten". Svaret ovan skulle kunna vara extremt elakt, men använt rätt, ganska kul.

                            Men jag vill tillägga att jag har dragit ner på ironianvändadet efter att ha missförståtts totalt ett antal gånger.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              Banned
                              • november 2005
                              • 3217

                              #15
                              Ursprungligen postat av tege
                              Att kalla något för pajas text klingar sämre i mina öron än en ren svordom. Jag skulle nog själv föredra att bli kallad djävla idiot framför pajas.
                              ja, att du föredrar att bli kallad djävla idiot istället för pajas, vad har det med med denna tråden att göra.Janne

                              Kommentar

                              Arbetssätt...