Temperatursänkning vid vattenbyte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    #91
    Ursprungligen postat av A C-son
    Man kan ju bara spekulera i hur det skulle påverka hans leende om han precis hade påbörjat sin joggingrunda...

    Mvh/Andreas
    Trodde han log för att det fanns en möjlighet att slippa det där tramset

    Kommentar

    • cichlids4fun
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 3111

      #92
      Ursprungligen postat av Krille J-son
      Ja jag körde väll igång det nyårshelgen tror jag det var.
      Hur länge tror du det räcker att byta 100 per vecka?
      hur mycket fisk har du i/hur mycket matar du?

      kör du bara med överrinning eller suger du bort vatten först?
      Mvh
      Peter

      don´t drink water-fish ..... in it!

      Kommentar

      • Gäst

        #93
        Ursprungligen postat av cichlids4fun
        hur mycket fisk har du i/hur mycket matar du?

        kör du bara med överrinning eller suger du bort vatten först?
        46 troffar5-7 cm
        7 occelatus
        4 ansistrus 5 cm
        1 pleco 25 cm

        matar 2 ggr/dag

        Jag tömmer först.

        Kommentar

        • cichlids4fun
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 3111

          #94
          ok och karet var ett 600liters eller?

          troffarna försvårar ju lite, men jag hade kört 100liters byten i 2 veckor till eller nåt, sen måste du no öka för troffarns skull, occelatusynglerna lär troffarna sno iaf...och sen upp till 2 ggr/vecka då borde karet gått in sig lite bättre
          Mvh
          Peter

          don´t drink water-fish ..... in it!

          Kommentar

          • Gäst

            #95
            Ursprungligen postat av cichlids4fun
            ok och karet var ett 600liters eller?

            troffarna försvårar ju lite, men jag hade kört 100liters byten i 2 veckor till eller nåt, sen måste du no öka för troffarns skull, occelatusynglerna lär troffarna sno iaf...och sen upp till 2 ggr/vecka då borde karet gått in sig lite bättre
            nä ett 720 är det.

            Trodde troffarna skulle föreställa ngt slgs veganer, men det kanske di inte vet om själva?.....eller så är dom sånna där fuskveganer som äter fisk
            Senast redigerad av Gäst; 27 januari 2008, 04:20.

            Kommentar

            • cichlids4fun
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 3111

              #96
              Tja.

              ok, men det funkar nog i det med, du har ju inte direkt överbefolkat däri.

              nä det är som med alla gräsätare, det slinker nog ner ett och annat där oxå...
              Mvh
              Peter

              don´t drink water-fish ..... in it!

              Kommentar

              • Hagge
                Användare
                • januari 2003
                • 432

                #97
                Jag tor att kopparutfällningar på varmvattensidan i normalfallet är nonsens. Det kan nog dock vara ett problem i nyinstallationer, såsom nytt varmvattenkärl i koppar på beredaren, eller långt ståndet vatten i långa ledningar.

                Askorbinsyra fungerar utmärkt för att ta bort kloramin, typ ett kryddmått till 1000 L eller nåt sånt.... (billigare än typ AquaSafe el dyl om det bara är kloraminet man vill ha bort)
                Senast redigerad av Hagge; 27 januari 2008, 09:04.
                /Fredrik

                Kommentar

                • tege
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 2753

                  #98
                  Ursprungligen postat av Hagge
                  Jag tor att kopparutfällningar på varmvattensidan i normalfallet är nonsens. Det kan nog dock vara ett problem i nyinstallationer, såsom nytt varmvattenkärl i koppar på beredaren, eller långt ståndet vatten i långa ledningar.

                  Askorbinsyra fungerar utmärkt för att ta bort kloramin, typ ett kryddmått till 1000 L eller nåt sånt.... (billigare än typ AquaSafe el dyl om det bara är kloraminet man vill ha bort)
                  Nu när jag snart ska byta min varmvattenberedare och därigenom en del rör får man ta det lite försiktigt ett tag vid vattenbytena. Beredaren blir nog en av rostfritt material.
                  Senare kan man återgå till det normala igen, ur med vattnet tills ryggfenorna sticker upp över ytan, sen i med tempererat vatten med fullt ös på vattnet så mycket och fort det bara går. Det verkar mina firrar gilla, gärna 2 ggr i veckan.
                  https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #99
                    Ursprungligen postat av tege
                    Nu när jag snart ska byta min varmvattenberedare och därigenom en del rör får man ta det lite försiktigt ett tag vid vattenbytena. Beredaren blir nog en av rostfritt material.
                    Senare kan man återgå till det normala igen, ur med vattnet tills ryggfenorna sticker upp över ytan, sen i med tempererat vatten med fullt ös på vattnet så mycket och fort det bara går. Det verkar mina firrar gilla, gärna 2 ggr i veckan.
                    Menar du att du byter typ 90% 2 ggr/ vecka? - Varför då??? så j***a skitigt kan det väll inte hinna bli?

                    Kommentar

                    • tege
                      Användare
                      • februari 2005
                      • 2753

                      Ursprungligen postat av Krille J-son
                      Menar du att du byter typ 90% 2 ggr/ vecka? - Varför då??? så j***a skitigt kan det väll inte hinna bli?
                      Inte alltid men i vissa perioder blir det så. Tyvärr är man för lat, fiskarna skulle nog gilla om det var jämt. Skitigt o skitigt, blir inte räkmixen hundra så skräpar den ner kopiöst, då är det bra med täta vattenbyten. Det viktigaste är att fiskarna verkar gilla nytt syrerikt vatten å då bör dom få det. Så mycket jag har råd med.
                      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                      Kommentar

                      • Koi-fantast
                        Användare
                        • november 2007
                        • 555

                        Ursprungligen postat av Hagge
                        Jag tor att kopparutfällningar på varmvattensidan i normalfallet är nonsens. Det kan nog dock vara ett problem i nyinstallationer, såsom nytt varmvattenkärl i koppar på beredaren, eller långt ståndet vatten i långa ledningar.
                        Det enklaste testet är nog att se på färgen och om man kan tänka sig att dricka det eller inte. Där jag bor ser vattnet fräscht ut, men jag vet att somliga har vatten som ser ut som det kommer från ett dike utanför och då bör man nog tänka sig för..
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                        http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          Banned
                          • november 2005
                          • 3217

                          Ursprungligen postat av Koi-fantast
                          Det enklaste testet är nog att se på färgen och om man kan tänka sig att dricka det eller inte. Där jag bor ser vattnet fräscht ut, men jag vet att somliga har vatten som ser ut som det kommer från ett dike utanför och då bör man nog tänka sig för..
                          ja är vattnet brunt så är det inte koppar, men däremot järn utfällningar, som jag ser det totalt ofarligt om man sysslar med malawi och tanganyika ciklider.Janne

                          Kommentar

                          • Jarnis
                            Användare
                            • november 2005
                            • 415

                            Fick i höstas installerat en fjärrvärme-växlare med nya rör ifrån huvudstammen med allt vad det innebär. Bytte inget vatten i karen förrän efter c:a två veckor och då ganska försiktigt och måttligt. Kort därefter så strök några av mina favoritmalar med, två Panaque nigrolineatus och en Scobinancistrus aureatus. Alla tre hade jag haft i flera år och dom var stora och i mycket fin form, gick dessutom i två olika kar. Har inte haft några andra dödsfall (peppar, peppar) på mycket länge och inte tillfört några nya fiskar på typ ett år. Kan bara konstatera att det måste ha varit dom nya rören. Men jag vet bannimej inte vad jag skulle ha gjort annorlunda. Förr eller senare behöver man ju byta vatten...
                            Micke

                            Kommentar

                            • Erik Österlund
                              Användare
                              • januari 2005
                              • 3788

                              Ursprungligen postat av Jarnis
                              Fick i höstas installerat en fjärrvärme-växlare med nya rör ifrån huvudstammen med allt vad det innebär. Bytte inget vatten i karen förrän efter c:a två veckor och då ganska försiktigt och måttligt. Kort därefter så strök några av mina favoritmalar med, två Panaque nigrolineatus och en Scobinancistrus aureatus. Alla tre hade jag haft i flera år och dom var stora och i mycket fin form, gick dessutom i två olika kar. Har inte haft några andra dödsfall (peppar, peppar) på mycket länge och inte tillfört några nya fiskar på typ ett år. Kan bara konstatera att det måste ha varit dom nya rören. Men jag vet bannimej inte vad jag skulle ha gjort annorlunda. Förr eller senare behöver man ju byta vatten...
                              Lite av en mardröm att det är fel på vattnet i kranen. Upptäcker man att något är fel efter vattenbyte så är det ju svårt att göra något...

                              Kommentar

                              • tjornpatrik
                                Användare
                                • augusti 2006
                                • 830

                                Hur funkar det rent allmänt hos VA verken, brukar de gå ut och varna om de vet att de ex kommer mixra med vattnet eller om ngt är fel. Jag tänker att de kommer ut för mycket klor osv?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...