Fråga om att koppla ihopp ytterfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cichlidaholic
    Användare
    • juni 2005
    • 1103

    Fråga om att koppla ihopp ytterfilter

    Har en vän som kör ett Eheim 2015 ytterfilter utblåset är kopplat till ett rör med flera mindre utblås. han funderar på att från andra hållet koppla på ett Eheim 2215 på andra sidan röret för att få mer fart på det hela. Frågan är då kommer det bli mer fart eller kommer de båda filtren motarbeta varandra? Behövs kanske större hål i den så kallade utblås rampen? Nu är det 9hål på ca 3mm.

    Bifogar en bild som han skissade ihopp.
    4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

    Min Hemsida
    Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

    På min Zoon
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188
  • Jarnis
    Användare
    • november 2005
    • 415

    #2
    Spontant känns det som att man borde sätta en backventil på den utgående slangen från varje filter.
    Om det ena filtret börjar bli igensatt och tappar styrka så trycker nog det andra på för hårt och effekten man försöker uppnå uteblir. Det blir onekligen en "trycksituation" om man låter två filter dela utblås. Själv ogillar jag "patentlösningar" med skarvar och ihopkopplingar, iaf när det gäller akvarium som står inne i hemmet (fegis). Ok för lokaler med golvbrunnar.
    Micke

    Kommentar

    • joe
      Användare
      • juni 2006
      • 1451

      #3
      Ursprungligen postat av Akvarieprofilen
      Har en vän som kör ett Eheim 2015 ytterfilter utblåset är kopplat till ett rör med flera mindre utblås. han funderar på att från andra hållet koppla på ett Eheim 2215 på andra sidan röret för att få mer fart på det hela. Frågan är då kommer det bli mer fart eller kommer de båda filtren motarbeta varandra? Behövs kanske större hål i den så kallade utblås rampen? Nu är det 9hål på ca 3mm.

      Bifogar en bild som han skissade ihopp.
      Vaför inte låta dem få ett varsitt utblås - farten ökar inte, men det blir ju dubbelt så mycket genomblås under alla omständigheter.

      Ett annat alterntiv skulle kunna vara kanske - utan att ha provat det själv - att koppla samman filtrens utblåsslangar innan de kommer till akvariet (med en y-koppling) så att blåsen tar tag i varandra snett bakifrån (om nån förstår?) - det borde funka och definitivt ge mer blås väl i akvariet. Komplettera med backventiler innan är nog ändå ingen dum idé...

      Bara ett förslag - jag upprepar, jag har ingen praktisk erfarenhet. Så prova först och skyll inte på mig
      MVH - joe

      Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

      Kommentar

      Arbetssätt...