Vad är linjeavel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nils42
    Användare
    • januari 2003
    • 931

    #46
    Hej!
    Det skulle vara kul att höra från dem, som sysslar med linjeavel ,vad de menar.
    Med det resonemanget är jag själv linjeavel till mina syskon.
    Hur lång får linjen bli? Det finns ju trots allt en biologisk gräns för detta ( jag tänker på mina föräldrar )
    Hälsn Nils

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #47
      Jag skrev nåt längre bak i tråden,
      om man läser detta i dessa länkar, så kanske man kan börja förstå vad linjeavel och inavel är för något. Det finns hur mycket som helst att läsa om detta.

      Hos FirstVet kan du alltid snabbt få råd, behandling eller remiss av en erfaren veterinär online. Ingår i de flesta djurförsäkringar. Läs mer och boka här!




      detta gäller alltså alla djur , inte bara katter, hästar eller andra husdjur.
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • Koi-fantast
        Användare
        • november 2007
        • 555

        #48
        Om man börjar med två vf föräldrar och sedan låter syskonen para ut sig så är det inavel. Det svåra/omöjliga är att undvika inavel så länge fiskarna går i samma kar. Det är också svårt/omöjligt att undvika inavel vid försäljning pga av följdproblem som det innebär att undvika innavel, ex. spridning av skjukdommar, korsningsrisk etc.

        Linjeavel handlar om att skapa två eller flera avelslinjer med samma egenskaper. Ofta skapas linjerna genom urval och inavel. Sedan korsas linjerna och så har man den "perfekta" fisken. De som kan genetik talar ofta om risker med inavel som handlar om försämrat immunförsvar och inavelsdepression. Det enklaste sättet att mäta detta är att räkna på genomsnittlig livslängd och antal livsduglig avkomma. För vissa arter tycks det dock ske en tidsförskjutning på tre generationer innan det går att mäta. För andra arter syns effekter ganska omgående.
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
        http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #49
          Ursprungligen postat av Koi-fantast
          Inavel tar väl normalt typ tre generationer innan effekterna börjar synas?
          Det är ofta mätbart redan första ledet och det är där de stora skilnaderna finns: Para sig med obesläktad eller med syskon. Hos utavlade (stora) populationer så kan eftekterna var amycket stora vid inavel i första ledet.
          Ursprungligen postat av Koi-fantast
          Hur stor population användes? Hur gjordes urvalet?
          Vet inte. Vi får vänta på den färdiga artikeln
          Ursprungligen postat av Koi-fantast
          Kan det vara slumpen?
          Resultat som rapporteras är alltid statistiskt säkerstälda dvs sannolikheten att det är slumpen är mindre än en på tjugo (p<0.05).
          Ursprungligen postat av Koi-fantast
          Hur många generationer studerades?
          Så vitt jag vet endast en men det spelar ingen som helst roll för den här studien.

          Forskning som presenteras på konferenser är oftast inte granskad än och man ska vara lite mer försiktig. Jag har inte tillräckligt med information för att bedömma om det kommer att stå sig. Däremot så gör det oftast det särskilt när det som i detta fall kommer från en etablerad forskningsgrupp.

          Att de väljer att para sig med syskon är däremot redan publicerad i en granskad (peer reviewed) vetenskaplig tidskrift:

          Direct familiarity does not alter mating preference for sisters in male Pelvicachromis taeniatus (Cichlidae) (2007). Ethology 113: 1107-1112
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          Arbetssätt...